Deca progovaraju sa 2 godine, logoped savetuje: Igrajte se i pričajte sa mališanima
- Ima primera da deca prvu reč progovore sa dve godine na engleskom jeziku, što samo potvrđuje zavisnost od mobilnog telefona - upozorava za Telegraf logoped Branka Đonlić
Roditelji koji se prilikom prvog dolaska kod logopeda pohvale kako je "dete pametno i sve zna na mobilnom telefonu" i pritom se čude zašto još ne govori, suoče se sa saznanjem da govorno-jezički razvoj kasni upravo zbog toga što nekontrolisano dosta vremena provodi uz mobilni telefon, tablet ili neki drugi ekran.
Master logoped i reedukator psihomotorike Branka Đonlić, na osnovu višegodišnjeg iskustva, iznosi tešku istinu da sve više dece kasnije progovori, odnosno prve reči izgovori sa dve godine i kasnije.
- Problem nastaje u prvoj godini života, a posle se komplikuje tako što kasni artikulacija, imaju problem sa pažnjom i hiperaktivnošću, većina je motorički nespretna i sa tri ili četiri godine ne znaju da koriste motoričke pokrete ruke i šake, ne znaju ni olovku da drže u ruci - kaže Branka.
Ona podseća da je prva godina života najvažnija za govorno-jezički razvoj, i što kasnije se roditelji obrate za pomoć teže se ili uopšte ne nadoknadi propušteno.
- Roditelji kažu: Šta ja da mu pričam kada je malo i ne zna ništa. Naprotiv, svaki minut sa detetom treba da bude ispunjen pričom, njemu treba opisivati šta se trenutno radi, opisivati pojave i predmete u kući i okolini, treba mu čitati, ne treba ga sputavati kada nešto želi da uradi. Roditelji treba što više vremena da se igraju sa decom, jer će se kroz igru i govorno-jezički uredno razvijati - ističe Đonlić.
Podsećajući na stručne stavove, prema kojima deci do treće godine treba potpuno zabraniti da koriste mobilne telefone i uskratiti svaki drugi ekran, logoped kaže da deca sa dve godine treba da su sposobna da izgovaraju prostu rečenicu, da odgovaraju na pitanja ko ili šta, razumljivo komuniciraju, izvršavaju zahteve, odazivaju se na ime...
Zamke mobilnog telefona
Umesto toga, deca kojima je potrebna pomoć znaju da kažu samo mama, tata, baba ili deda. Ima primera, kaže, da deca prvu reč progovore sa dve godine na engleskom jeziku, što samo potvrđuje zavisnost od mobilnog telefona.
- Dok ima telefon u ruci dete je mirno, ćuti, gleda i sluša, nema dvosmerne komunikacije. Na ekranu su jake boje i zvuci i sa takvim stimulansom dete "uđe" u telefon i ne reaguje ni kada ga pozoveš - objašnjava Branka i konstatuje kako su roditelji u zabludi da je dete intelektualno napredno zato "što zna sve na telefonu", a u stvari je kod njega uz mobilni telefon razvijena samo mehanička memorija.
Tretman kod logopeda traje 45 minuta i kroz igru se stimuliše govor. Bez obzira koliki uspeh postigne logoped, neophodna je podrška i pomoć roditelja dok je dete kod kuće.
Roditelji dobijaju "domaći zadatak" da posvete više pažnje detetu, upućuju se da ne dozvole da dete koristi telefon, ali i da oni ograniče uporebu telefona. Uz to, od njih zahteva da u svesku beleže kako ispunjavaju zadatke, pa i da prosleđuju video snimke kojima potvrđuju da rade sa decom.
- Od roditelja tražim da se što više igraju sa detetom. Pojedini pitaju "kako", a ima i onih koji se pravdaju da nemaju puno slobodnog vremena kada se vrate umorni sa posla. Dete ne treba za to da zna, posebno ako ima problem, jer je potrebno da uvek neko bude uz njega, da se sa njim razgovara, da dobija zahteve i odgovara na njih- zaključuje master logoped i reedukator psihomotorike Branka Đonlić i mlade roditelje podseća:
- Razgovarajte sa svojim detetom od rođenja i igrajte se sa njim svakog trenutka i ono će se govorno-jezički normalno razvijati i sa godinu dana već izgovorati prve reči sa značenjem.
Video: I pas progovori: Logoped naučila svog ljubimca da jednom rečju saopšti svoju potrebu
(Telegraf.rs)
Video: Marija Milutinović novinarka Telegraf.rs izveštaj iz Bele kuće
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Marija
Moji su sa godinu i 8 meseci imali zavidan vokabular tri jezika( moj,mužev i države u kojoj živimo), sklapali su u toj starosti rečenice od tri reči,sa dve godine su znali boje na sva tri jezika i par pesama. Kako? TV kod nije nikad upaljen, čitali smo slikovnice od rođenja,telefon im nismo davali da bi mi na miru bili na svojim telefonima. Kad kažem čitali smo ne mislim na Pepeljugu, nego na osnovne jednostavne slikovnice,imenovanje predmeta,boja,brojeva,mala deca to vole,bebe tek rođene reaguju na jarke boje,ne zanima ih da li je to patika crvena ali vole da vide jarko crvenu boju. Danas kad starija ima 4.5 godine zna da napiše brojeve do 10, zna svoje ime da napiše i još dosta slova. Nismo mi insistirali,sama je tražila da je naučimo. Poenta mog komentara,nauči dete svašta kad mu date priliku,a kad god mu uvalite telefon i upalite TV kad dođe iz porodilišta vi ga zatupljujete,pa zato imamo one koji ne znaju više od mama i tata ni sa dve i po godine.
Podelite komentar
Jedna mama
Pricamo stalno sa njim, nema tepanja. Vec cisto i jasno. Igramo se i tokom te igre pricamo sta je sta i koje su boje. I razume sve, bolje nego starija braca kad su bili u tom uzrastu. Ne dam mu telefon da drzi ali priznajem gleda tv. Ali i to je sa ogranicenjem, jer znam koliko moze lose da utice sa razvoj govora. Ali eto upravo ovo sto kaze logoped, mama, tata, baba, auto, nos i jos par stvari gde izgovori prva tri slova npr. A ima 21 mesec. Sad sam i ja u dilemi da li nam je potreban logoped?
Podelite komentar