Svi razlozi zbog kojih mnoge avio-kompanije i dalje preleću vazdušni prostor Irana i Iraka
Nakon što je Teheran priznao da je greškom oborio ukrajinski putnički avion sa 176 putnika i članova posade, otvaraju se mnoga bezbednosna pitanja kada je u pitanju preletanje teritorije Irana i Iraka.
Zašto je avionima uopšte bilo dozvoljeno da lete?
Uzimajući u obzir ekstremnu opasnost od sukoba u prva 72 časa, očigledno da je putničkim avionima trebalo biti zabranjeno letenje.
Nažalost, takvo naređenje nikada nije izvršeno. U Iranu, kao i svuda u cvetu vojni i civilni kontrolori vazdušnog saobraćaja koordinišu operacije. Civilni kontrolori treba da traže od vojske odobrenje za nastavak saobraćaja na aerodromu u Teheranu, kao i obrnuto - vojska je morala da zna da vazdušni prostor koriste komercijalni avioni za redovne letove.
Da li avioni i posle nesreće i dalje preleću Iran?
Da.
U petak su britanske aviokompanije upozorene na "potencijalni rizik od vojne aktivnosti i oružanih napada" u Iranu i u Iraku zbog čega neće preletati ovaj prostor dok se situacija ne stabilizuje.
Međutim, ostale avio-kompanije uredno nastavljaju da preleću iranski i irački vazdušni prostor. U najvećem problemu je Qatar Airways koji je prilikom leta od Dohe do Edinburga leteo preko Irana, dok je let ka Mančesteru išao preko Iraka.
Na ovo su bili prinuđeni jer Qatar Airways već ima zabranu letenja u nekoliko zemalja, pa i nema neki izbor kada su u pitanju letovi koji spajaju Evropu i Aziju.
Kompanija Emirates je takođe koristila rutu preko Iraka, radije nego da obilazi preko Saudijske Arabije. Ova avio-kompanija, koja je jedna od najvećih u svetu, ima ekstremno kompleksan raspored, pa da su zaobilazili Irak stigli bi sat kasnije što bi produžilo let i izazvalo gubitak konektivnih letova za mnoge putnike.
Da li putnici treba da se brinu?
U 2020. godini kada je avijacija najsigurniji vid transporta, tragedije poput ove su sve ređe. Međutim, nakon obaranja ukrajinskog aviona postoje dva suprotna stanovišta kada je bezbednost u pitanju.
Prvo, sama činjenica što su iranski zvaničnici priznali krivicu i preuzeli odgovornost govori da će ovakve greške ubudući biti izbegnute, a to pruža utehu.
S druge strane, prvobitno osporavanje krivice od strane iranske vlade i vlasti civilnog vazduhoplovstva govori da im se ipak ne može verovati.
U međuvremenu, hiljade putnika koji su unapred rezervisali karte sada razmišljaju da li da menjaju svoje planove ili ne. Kompanije Emirates, Qatar Airways i Etihad kažu da se ponašaju uobičajeno, zbog čega odlaganje ili otkazivanje letova nije moguće, što stavlja putnike u težak položaj - rizikovati ili izgubiti novac?
(T.T./Telegraf.rs)
Video: Dačić se sastao sa potpredsednikom Vlade Republike Kazahstan
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Pilot
" osporavanje krivice od strane iranske vlade i vlasti civilnog vazduhoplovstva govori da im se ipak ne može verovati" A kad je Amerika oborila Iranski putnički avion sa skoro 300 ljudi, 15.000km daleko od svoje teritorije i to negirala DESET GODINA, čak je optuživala da je to Iran sam uradio i ubio 300 svojih ljudi koje je silom strpao GOLE u avion, to je super i njima se može verovati? O čemu vi pričate i ko je ovde lud?
Podelite komentar