Vanškolske aktivnosti dece u Srbiji traju duže od nastave: Psiholog otkriva gde roditelji greše

Školska godina je počela, a pored toga što su se đaci vratili u klupe i imaju časove od 45 minuta i mnoge obaveze, mnogi već od prvog dana idu na vanškolske aktivnosti.
Novije generacije dece suočene su s tim da je moderno imati što više obaveza van škole, pa se smatra da je dete dokono, a roditelji nedovoljno angažovani, ako ne idu na bar jedan sport, jedan jezik i ne sviraju neki muzički instrument.
Međutim, jedno od ključnih pitanja koje se postavlja je da li su to stvarne potrebe deteta, pomodarstvo, "lečenje" roditeljskih ambicija ili traženje načina da tate i mame imaju više vremena za sebe.
- Zapravo, u pitanju je i odgovor, jer veliki broj vanškolskih aktivnosti na koje deca idu uzrokovan je pomalo i pomodarstvom i lečenjem roditeljskih ambicija i dobijanjem na vremenu za roditelje, a najmanje u većini slučajeva onim što deca zaista žele - kaže za Telegraf dečiji psihoterapeut Milena Buđevac.
Roditeljski "fomo efekat"
Ona objašnjava da sadašnje generacije rastu u vremenu sa previše nametnutih obaveza, a premalo prostora za odrastanje uz igru, a da se kod roditelja javlja takozvani "fomo efekat", odnosno strah da će njihovo dete propustiti nešto što njegovi vršnjaci znaju ili stiču od veština i znanja.
- Tako imate situaciju da deca u osnovnoj školi imaju po tri, četiri pa i više vanškolskih aktivnosti: idu na časove stranog jezika, na jedan, pa i dva sporta, sviraju neki instrument… Uz sve to imaju redovne obaveze u školi i učenje, a to sve zajedno deci stvara ogroman pritisak s kojim ona teško mogu da se izbore - objašnjava Buđevac.

Sagovornica Telegrafa smatra da je trend da dete ima što više aktivnosti danas malo i odraz marketinga i pomodarstva, ali i onog takmičenja među roditeljima - zašto da ne ide njegovo dete kada ide Mikino ili Lazino.
- Dodatne vanškolske aktivnosti traže i dodatni novac da se plate, pa tako roditelji rade mnogo više, a manje vremena provode sa decom. S druge strane, veliki broj nametnutih aktivnosti van škole je na neki način i skidanje obaveza sa roditelja, odnosno zapostavljanje dece u rukavicama. Roditelji se ne bave detetom, jer ni dete, ni oni nemaju vremena, već se pretvaraju u vozače koji decu razvoze od jedne do druge aktivnosti - objašnjava dečiji psihoterapeut.
Pratite afinitete dece, ne lečite svoje ambicije
Buđevac navodi da je prihvatljivo da se deca bave onim vanškolskim aktivnostima koje sama izaberu na osnovu svojih afiniteta.
- Retko koje dete će izabrati tri ili četiri aktivnosti. Oni će izabrati ono što ih najviše zanima i time će se baviti - kategorična je sagovornica Telegrafa.
Međutim, kako objašnjava, čest problem je što su te aktivnosti u mnogim slučajevima zapravo želje roditelja koji deci ne dozvoljavaju da odustanu od istih.
- Uglavnom je to uz objašnjenje da ne mogu da odustanu od nečega u šta su roditelji uložili novac. Sa velikim brojem vanškolskih aktivnosti vi imate dete koje uzme ranac i izađe iz kuće u osam ujutru, a vrati se kući u osam uveče. Naravno da će takvo dete da bude i nervozno i anksiozno, jer provodi više od punog radnog vremena u školi i na vanškolskim aktivnostima - objašnjava psiholog.
Ona savetuje roditeljima da deci ostave vremena za igru, jer se zapravo kroz igru na najbolji mogući način razvija njihov mozak, kreativnost i inteligencija.
- Kreativnost, inteligencija i mašta kroz igru mnogo bolje razvijaju mozak nego vanškolske aktivnosti. Dovoljno je da deca u školskom uzrastu do petog, šestog razreda imaju jednu aktivnost van škole, da recimo treniraju košarku, a da fudbal igraju sa decom u parku. Njima je u tom uzrastu potrebna igra za pravilan razvoj - ističe Buđevac.

Sagovornica Telegrafa navodi da pritisak koji se deci stvara ostavlja posledice na njihov razvoj i da se vrlo često desi da se oni "pogube" i da u adolescentskom periodu ne znaju šta bi oni zaista hteli.
- Razvoj deteta traje i posle 12. i 13. godine i ništa neće propustiti, ako nisu pretrpani obavezama. Ako jesu, oni ispunjavaju očekivanja roditelja da budu uspešni u vanškolskim aktivnostima, da imaju petice u školi i strahuju od toga da ne razočaraju i roditelje i sebe. Streme ka tome da budu najbolji u svemu, a to je nemoguće uvek i u svemu biti najbolji. U tome se izgube i onda ne znaju kada dođe vreme za to šta oni zaista žele - navodi psihoterapeut.
Buđevac zaključuje da je za decu važno da pratimo njihova interesovanja i da imaju dovoljno vremena za igru uz koju će se mnogo bolje, bezbrižnije i zadovoljnije razvijati nego uz nametnute vanškolske aktivnosti.
- Važno je i vreme koje porodica provodi na okupu, i to da se roditelji bave decom i razgovaraju sa njima - zaključila je dečiji psihoterapeut.
(Telegraf.rs)
Video: Dačić: "Zvučni topovi" se ne koriste kao oružje protiv građana, već za upozoravanje masa
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nikolina
Svaka čast za tekst, odličan je. 👌👌👌
Podelite komentar
Мхм
И боље је што се деца више баве спортом, и треба
Podelite komentar
NS tata
Zar nije korisno da dete ide na sport koji voli i sa iščekivanjem čeka svaki novi trening, plus 1 strani jezik i to je to. Vremena za igranje ima celog vikenda, pa čak i u toku radnog dana. Smatram da je trening samo usmerenija igra.. ...svaki jezik više je kao fakultet više!!!
Podelite komentar