Kosmopoliten je izazvao opšti haos, njegovu naslovnicu zbog "debele" manekenke nazivaju opasnom, a evo šta stručnjaci u Srbiji misle o tome (FOTO)
Čini se da brojni magazini idu iz krajnosti u krajnost, prvo su manekenke bile "premršave i anoreksične" pa su nam svima davale nezdrav primer, a sada su na naslovnicama "gojazne i debele" čime nas postiču na nezdrav način života. Dokaz da u svetu mode nikad ništa nije onako kako se čini je i poslednja naslovnica britanskog "Cosmopolitana".
Na naslovnici se nalazi plus sajz model Tes Holidej, što mnogi kritičari ne vide kao slavljenje prirodnog izgleda tela i pokušaj za prevazilaženjem bilo kakvih kompleksa koji su vezani za izgled, već kao podsticaj da ljudi žive što nezdravije i da ne brinu ni o svom izgledu ni o svom zdravlju. Inače, ovo nije prva naslovnica koju je Tes uradila, ona je 2015. krasila naslovnicu magazina "People".
Da li najnovija naslovnica "Cosmopolitana" predstavlja skok u drugu krajnost i da li će nam buduće manekenke biti nezdravo gojazne umesto nezdravo mršavih? Kad stavimo na stranu pitanja o lepoti, jer se svima nama sviđaju drugačije stvari, da li iko misli o zdravlju savremenih supermodela?
Phew, I’m literally a COSMO GIRL!! Can’t believe I’m saying that! 😭😭 Thank you @CosmopolitanUK for this incredible opportunity 🙏🏻 If I saw a body like mine on this magazine when I was a young girl, it would have changed my life 💕 Issue hits stands 8/31! 🎉🎉🎉🎉 pic.twitter.com/sBYWY7nEwZ— Tess Holliday 🥀 (@Tess_Holliday) August 29, 2018
Pre svega, u junu 2015. naslovnica magazina "People" je hvaljena kao veliki podstrek ženama širom sveta, nakon toga su nam usledile brojne naslovnice i revije koje su slavile žensko telo takvo kakvo jeste. Prethodnih godina smo imali veliki proboj plus sajz manekenki, pa smo zaljubljeno gledali Ešli Grejem, Hajli Haselhof, Kejt Apton i divili se njihovoj odvažnosti i hrabrosti. Postali smo svesni toga da je modna industrija "krvava", ali da li je svesna svog uticaja koji šalje na mlađe generacije?
Čitavu dramu oko ove modne naslovnice je započeo izvesni novinar i voditelj Pirs Morgan koji je rekao da "Cosmopolitan" slavi "morbidnu gojaznost" (Cosmopolitan celebrating morbid obesity). Pirs Morgan je domaćin emisije "Dobro jutro Britanijo" (The Good Morning Britain), a u svom poslednjem pojavljivanju je ugostio Cosmopolitanovu urednicu fotogarfije koja je odgovorna za ovu naslovnicu, Faru Stor.
Women come in all shapes & sizes. Sometimes it’s a relief to accept your body rather than constantly fighting yourself. That’s what this cover says to me. Bravo @CosmopolitanUK #effyourbeautystandards pic.twitter.com/XmeCjKdZSb— Susanna Reid (@susannareid100) September 3, 2018
Morgan je ovu naslovnicu nazvao "opasnom" jer Britanija prolazi kroz kriznu situaciju sa gojaznošću, odnosno bori se sa epidemijom prekomerne telesne težine koja izaziva brojne zdravstvene tegobe. Morgan je rekao da promovisanje bilo kakve prekomerne kilaže (što se ne odnosi samo na gojaznost, već i na mršavost) može biti opasno i po žene i po muškarce, kada se uzmu u obzir zdravstveni aspekti koje obe ove krajnosti nose sa sobom.
- Ne bi trebalo da se trudimo da imamo nezdravu težinu, da budemo premršavi ili predebeli, a isto važi i za žene i za muškarce. Kada je Kosmo stavio ovo na svoju naslovnicu, uradio je nešto opasno, pogrešno i obmanuo je ljude. - rekao je Morgan.
Fara Stor je imala odličan odgovor na ove kritike i rekla je Morganu da ona radi sa ženama koje imaju po i preko 130 koliograma, ali da sama nema 130 kolograma jer to na nju ne utiče na onaj način na koji Morgan misli da može.
Ko je u pravu, a ko nije otkrivaju nam strunjaci iz sveta zdravlja:
Size 22 Supermodel Tess Holliday Scores Her First Magazine Cover http://t.co/2X9FdpXwZX pic.twitter.com/0Ga89o4wwk— Cosmopolitan (@Cosmopolitan) May 20, 2015
Psiholog Svetlanka Knežević:
- Ja lično mislim da je to marketinški potez, čisto da magazin skrene pažnju na sebe jer je i negativna pažnja- pažnja. Mislim da je to bio glavni cilj časopisa, a što se tiče uticaja, jeste da mediji vrše veliki uticaj na mlade ljude, ali i promovisanje mršavih manekenki može imati štetne efekte. Ovo sigurno neće dovesti do masovne preterane gojaznosti, ali je skrenulo pažnju na preteranu mršavost.
Mislim da ovo neće postati model na koji će se devojčice ugledati, ali će mnogo olkšati neke stvari onima koji nisu mršavi. Pojam lepog se jako teško i sporo menja, taj trend plus sajz modela ne bi mogao da uzme maha preko noći i ne sa samo jednim časopisom. Ako postane trend onda može da utiče na ljude, ali to ne ide tako brzo. Osim toga, u antičkoj Grčkoj su ideal lepote bile gojazne žene sa oblinama. - kaže psiholog Svetlanka Knežević.
Psiholog Radmila Grujičić:
- Sve ima svoju plus i minus stranu, ja to vidim samo kao potrebu jednog magazina da skrene pažnju na sebe, s obzirom na to da već duži niz decenija svetski primat imaju manekenke koje su išle u drugu krajnost. Svi smo svedoci tog talasa kada su manekenke bile premršave i kada su modne kuće bile kritikovane zbog angažovanja premršavih devojaka.
Ovo je čini mi se isto to, samo druga krajnost. Tada je bilo velikih povika na francuske modne kuće jer u svet šalju slike anoreksičnih decvojčica kao prototip lepih devojaka. Ovo je samo skretanje pažnje i odlazak u drugu krajnost u smislu da umesto premršave, sada pregojazna devojka bude na naslovnoj strani. Ni jedno ni drugo, nikakve krajnosti nisu dobre niti bi trebale da budu modeli i uzori devojčicama. To se odnosi i na pregojazne i premršave devojke.
Svetska zdravstvena organizacija ima vrlo precizne kriterijume šta se smatra normalnom težinom. S obzirom na to da je jako dugo forsirana slika premršavih devojaka, meni se čini da je ovo odsok u neku drugu stranu. Pozitivna strana ovoga je što se može protumači tako da i "debele" devojke mogu da budu simpatične i privlačne, što i jeste tačno. Mislim da je i jedno i drugo preterivanje, a možda su mršave devojke izvikane, možda smo ih se zasitili.
Modni stilovi se diktiraju naslovnicama, samo je pitanje koliko je nekakav trend održiv. Jedna lasta ne čini proleće, pa ne znači da će jedna naslovnica da promeni svetski ideal lepote. Videćemo u nastavku da li će ovo biti privaćeno, kao što je decenijsko predstavljanje anoreksičnih manekenki uticalo na to da devojčice budu mršave i da se izgladnjuju. Kao što je prikaz anoreksičnih devojčica uticao na trend mršavih manekenki, tako i ovo može utucati na gojaznost, ali samo ako postane trend. Sve ovo može da bude protivteža ranijoj premršavosti, i može imati za posledicu da se gojaznije devojčice osećaju ponosnije, samopozdanije i da budu srećne u svom telu. Sa druge strane svi tendovi imaju uticaj na odrešeni procenat ljudi, ali na određen procenat ljudi nemaju, To je oduvek bilo tako. - kaže psiholog Radmila Grujičić.
Nutricionista Milka Raičević
- Svet je inače ugrožen, sve prisutnije je da u svetu gledate prekomernu telesnu težinu, sve je manje onoh koji su normalno uhranjeni. Hteli vi ili ne hteli, vi primećujete na različite načine da je sve više gojaznih ljudi, i to je nešto što postaje sastavni deo vašeg života i sa tim se identifikujete. Nisam iznenađena time što je došlo do ekspanzije gojaznih modela.
Ovo je sigurno jedan dobar gest zato što ima sve više gojaznih osoba, a jedan magazin to može da promoviše na najbolji način. Sa aspekta zdravlja, svi znamo koliko je preterana gojaznost pogubna za zdravlje. Imamo primere brojnih ljudi koji uspešno izgube kilograme, ali motiv i upornost su jako bitni.
Gojaznost kuca na velika vrata i ona je postala sastavni deo naših života. Bojim se da smo i mi postali društvo koje ima gojaznu decu, ali ne reagujemo. Mislim da Kosmopoliten u tome vidi samo jednu novu potrošačku grupu, koju je čitav svet trebalo da vidi još ranije. Kosmo je to iskoristio samo da bi bio prodavaniji. U ovom slučaju se teze zamenjuju, onda kad smo trebali da reagujemo nismo odreagovali, a jedna naslovnica nam izazove ovakvu reakciju. Poruka je poslata mnogo ranije, samo se sada shvata kao problem jer je vidan zbog naslovne strane. - kaže nutricionista Milka Raičević.
(Telegraf.rs)
Video: Brat bivšeg misnistra Mladen Lučić lišen slobode
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.