Kako pokrenuti pet shop u velikom gradu?
Zato se njima posvećuje sva moguća pažnja, bilo da su u pitanju psi, mačke, papagaji, ribice ili neke druge egzotičnije životinje. Počevši od svakodnevne ishrane, preko suplemenata i proizvoda za negu dlake i zuba, do raznoraznih igračaka i gedžeta, vlasnici životinja ove potrepštine nabavljaju u pet shop-ovima.
Zato je pokretanje ovakve trgovine naročito unosan posao u velikim urbanim sredinama, gde kućni ljubimci uglavnom dele životni prostor sa svojim vlasnicima. Sve je više i velikih trgovina hranom i lekovima za životinje, ali činjenica je da i manji lokalni pet shop-ovi mogu uspešno raditi godinama, pa i decenijama. Oni koji su ikada razmišljali o ovom biznisu, u narednim redovima saznaće koji su osnovni koraci za pokretanje pet shop prodavnice u Beogradu ili nekom drugom velikom gradu.
Na početku je dobro imati plan
Verovatno je većina nas u najranijem detinjstvu maštala o tome da ćemo jednog dana biti veterinari i tako non-stop biti okruženi životinjama. Oni koji nisu uspeli u ovoj nameri jer je bilo komplikovano završiti fakultet ili ih je život jednostavno odveo na drugu stranu, imaju alternativu - razvijanje biznisa koji podrazumeva okruženost životinjama. Prvi i osnovni korak i u ovom poslu je svakako pisanje biznis plana, odnosno dokumenta kojim se predviđaju naredni poslovni koraci. Kada se sve stavi na papir, biće jasno koliko je novca potrebno uložiti u pokretanje trgovine, što će biti i dobra polazna osnova za nabavljanje sredstava od različitih finansijera - banaka, fondova, itd.
Izabrati pravni odblik - DOO ili preduzetnik?
Pre početka poslovanja treba se opredeliti preko kog pravnog lica će posao funkcionisati, da li kao preduzetnička radnja ili kao društvo sa ograničenom odgovornošću, što su dva najčešća oblika delovanja trgovina. Osnovna razlika je u plaćanju poreza i odgovornosti za obaveze firme, pa tako Preduzetnik odgovara ličnom imovinom, dok osnivač DOO-a ne odgovara ličnom već imovinom firme.
Pre ove odluke najbolje je konsultovati se sa knjigovodstvenom agencijom koja će kasnije i voditi finansije firme.
Nakon odluke sledi registracija firme u privrednom registru. Šifra delatnosti pod kojom će raditi budući pet shop je 47.76 i pored trgovine hranom za kućne ljubimce u specijalizovanim prodavnicama, podrazumeva i prodaju samih ljubimaca, ali i cveća, sadnica, semenja i đubriva.
Izabrati lokaciju i naći objekat za radnju
Ključna stvar u poslovanju pet shop-a je lokacija. Budući vlasnici trgovine proizvodima za životinje treba detaljno da analiziraju tržište, kako bi znali gde postoji potreba za ovakvom radnjom, a ima malo ili uopšte nema konkurencije. Veliki blokovi stambenih zgrada su uvek dobro mesto za prodaju hrane i opreme za ljubimce, jer u današnje vreme je gotovo nemoguće naći ulaz zgrade u kome apsolutno niko ne čuva životinje.
Od trenutka kada su ljudi pripitomili životinje do modernog doba u kome živimo, odnos sa ljubimcima je evoluirao do mere da su ove životinje istaknuti članovi porodice - poput dece kojoj roditelji obezbeđuju apsolutno sve. Zato je gotovo svaki stambeni kvart dobra pozicija za radnju gde se ljudi svakodnevno snabdevaju hranom za ljubimce.
Uspostaviti kontakt i saradnju sa dobavljačima
Cene su još jedan od faktora koji će uticati na rad pet shop-a. Zato je sledeći bitan korak u pokretanju ovog biznisa - izbor dobavljača. Ključno je odabrati onog koji ima najpovoljnije cene i najveći izbor proizvoda. Naravno, uvek je moguće sarađivati sa više njih, i tako upotpuniti ponudu različitim brendovima i proizvođačima hrane i opreme za ljubimce. Zato internet potraga za dobavljačima treba da krene što ranije, a ukoliko postoji mogućnost, najbolje je konsultovati se sa vlasnicima pet shop-ova koji su duže vreme u poslu.
Treba imati na umu da će vlasnici životinja voditi računa i o tome koja im je omiljena hrana, pa ljubimac neće dobijati onu koju odbija. Zato je važno budućim mušterijama ponuditi raznovrsan izbor hrane za životinje.
Prodaja ljubimaca takođe može imati smisla
Kao što smo već napomenuli, uz šifru delatnosti pet shop-a ide i prodaja životinja. Zato vlasnici mogu u ponudu da stave i prodaju ribica, morskih kornjača, kunića i drugih glodara. Naravno, mogu se prodavati i drugi ljubimci, ali je važno konsultovati sve nadležne republičke inspekcije i informisati se da li su za neke životinje potrebne posebne dozvole. Svakako je uslov za prodaju lekova i drugih hemisjkih sredstava za životinje (u šta spadaju i ampule protiv krpelja, buva i drugih parazita) zaposliti veterinara. Ako ovaj uslov nije ispunjen, prodaja lekova za životinje u pet shop-u je ilegalna i povlači za sobom određene sankcije propisane zakonom. Zato o svim aspektima treba voditi računa, kako bi pet shop poslovao bez problema.
Marketing, promocija i internet prodavnica (e-shop)
Kada su svi prethodni koraci završeni, a pet shop se priprema za svoj veliki dan otvaranja, treba razglasiti čitavom komšiluku da u njihovom kraju počinje da radi nova prodavnica za kućne ljubimce. Kupci moraju biti informisani, a oni koji žele navalu mušterija već prvog dana, trebalo bi da porade na promociji i pre samog otvaranja. Tradicionalni vid fizičkog oglašavanja nikada neće biti potpuno napušten, zato je preporuka odštampati flajere i razdeliti ih po kraju.
Ovo će naročito biti efektno ako se uz informaciju o otvaranju nađe i najava akcijskih cena u prvom danu ili nedelji rada novog pet shop-a. U eri digitalnog marketinga i elektronske kupovine, internet prodavnica ili e-shop je takođe važan faktor za razvijanje novog biznisa. Dobro je iskoristiti sve dostupne kanale promocije kako bi pet shop od samog početka bio pun mušterija na dve i četiri noge.
Industrija hrane i opreme za životinje je u ekspanziji i sve je više proizvođača i distributera ovih proizvoda. Vlasnici pasa i mačaka, koji su i dalje najpopularniji ljubimci, spremni su da izdvoje sve više novca za hranu, negu i zdravlje svojih ljubimaca. Treba iskoristiti ovaj momenat i veliko tržište u urbanim sredinama, a vremenom razmišljati i o proširenju asortimana proizvoda i usluga. Sve su popularniji i saloni za negu ljubimaca, hoteli za pse ili mačke, gde vlasnici mogu da ostave svoje životinje dok su na odmoru.
Iako je u otvaranje i vođenje pet shop-a neophodno uključiti sve aspekte poslovanja - poput finansija, vođenja knjiga, zapošljavanja, kontrole, popisa itd, ovaj posao će posebno odgovarati ljudima koji vole i već imaju životinje. Oni će najbolje poznavati potrebe vlasnika i samih ljubimaca, popularne brendove hrane i opremu koja olakšava život ljudima koji čuvaju životinje u svom stanu ili dvorištu.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.