Da li ste tip kaktusa ili pahuljice na poslu: Kako da prepoznate i zašto je to važno?
Kada se dobro osećate u odnosu sa kolegama i ostvarujete lepu saradnju, čini se da sve teče lakše, od malih razgovora koji i nisu u vezi sa poslom do uspešnog ostvarivanja zadataka koji podstiču pobede i napredovanje u karijeri. A, šta u slučaju kada niste baš našli tačku spajanja sa kolegom? To može remetiti poslovnu saradnju i učinak čak i u najosnovnijim zadacima.
Postoji pregršt klasifikacija i indikatora ličnosti koji mogu da rasvetle zašto se neko lako poveže sa jednom osobom, dok sa drugom to nikako ne ide - tipovi ličnosti od A do D, ekstrovertni ili introvertni tipovi ličnosti... Ali novi okvir određuje dva tipa ličnosti na poslu i to na osnovu načina na koji se bave zadacima i drugim ljudima: kaktus ili pahulja.
Kako piše sajt "WellandGood", Devora Zak, konsultant za liderstvo i autor popularne knjige "Umrežavanje za ljude koji mrze umrežavanje", u svojoj novoj knjizi "Kaktus i pahulja na poslu" definiše tip ličnosti kaktusa kao top kog vodi glava, a tip pahulje kao top kog vodi srce.
- Kaktus ima tendenciju da bude logičniji, analitičniji i direktniji u svom pristupu, a pahulja ima tendenciju da bude osetljivija, empatičnija i diplomatičnija - kaže ona. I dok prvi imaju tendenciju da donose odluke na osnovu razuma, drugi teže osećanjima.
Vrlo je moguće naći se negde u sredini ovog kontinuuma između kaktusa i pahuljice. Ili, alternativno, možete "infiltrirati" oba tipa. Recimo, vi ste po prirodi više kaktus, ali ispoljavate karakteristike pahuljice kada vam je to korisno, ili obrnuto.
Ovaj kvalitet u stilu kameleona može biti od pomoći za slaganje sa nekim ko vam je na suprotnoj strani. U suštini, razlika između vremena kada ćete preuzeti kvalitete bilo kojeg od ova dva tipa samo odražava razliku između temperamenta i ponašanja, kaže Zek. Prvo je to kakav ste sami po sebi, a drugo je kako biste mogli da se ponašate.
Čak i tako, većina ljudi prirodno je sinhronizovana više sa jednim od ovih tipova ličnosti na poslu, nego sa drugim. Iako nijedno nije bolje ili lošije od drugog, što Zak naglašava, zbog svojih fundamentalnih razlika, kaktus i pahulja imaju različite prednosti i slabosti. A pronalaženje načina da napredujete zajedno sa ljudima u bilo kojoj kategoriji zahteva i da budete svesni i da iskoristite te jedinstvene aspekte u svoju korist.
U nastavku Zak ulazi dublje u kvalitete tipične za svaki tip ličnosti i nudi savete o tome kako da se povežete sa kolegom koji pada u suprotan tabor.
Kaktus
Tačnost i konzistentnost su visoko rangirani na listi radnih vrednosti kod kaktusa i sve što ne doprinosi ovoj metrici uspeha kaktus će posmatrati kao "suvišan detalj". U tom smislu, kaktus takođe voli da povuče čvrstu liniju između svog ličnog ili privatnog života i profesionalnog i vrlo sevsno i odgovorno ostavlja svoja osećanja pred vratima kada dođe na posao.
Da biste uočili tip "kaktus", obratite pažnju na fraze „mislim“ (za razliku od „osećam se“) i bilo koje izražavanje ciljeva ili motivacije usmerenih ka rešavanju problema ili postizanje velikih rezulata i pohvala na kraju projekta. Kada bude na svom vrhuncu, kaktus će biti ambiciozan lider koji može da uradi nešto, ali ako radi na nižoj lestvici, taj nalet produktivnosti mogao bi da dođe na račun tuđih osećanja i "surovost" u komunikaciji sa kolegama.
Pahulja
Iako nežna pahulja može da se probija i razvija na poslu jednako produktivno kao i kaktus, ona mnogo više vrednuje harmoniju i empatiju na radnom mestu.
- Oni će dati prednost pozitivnom radnom okruženju i preuzeće na sebe odgovornost da stvori takve uslove da ljudi imaju dobar odnos jedni sa drugima - kaže Zak. Kao rezultat toga, pahulja ima tendenciju da uživa u susretima i saradnji sa novim i drugačijim ljudima više nego kaktus, i često to čini sa više emotivnih sredstava.
Budući da su prirodno usklađeni sa osećanjima, takođe je veća verovatnoća da će koristiti reči „osećam“ (umesto „mislim“). U najboljim okolnostima, pahulja je ta koja je vešta da okupi grupu i da se kreće po "lukavim scenarijima", na ivici, ali da nikoga "ne nagazi". Mana kod ovog tipa ličnosti je što tako osećajni i empatični, vrlo lako mogu da stvari shvate lično očekujući da drugi vrlo pažljivo razmotre i uvaže njihova osećanja.
Kako sarađivati na poslu sa nekim ko ima suprotan tip ličnosti
Oduprite se porivu da silom nametnete sličnost u pristupu poslu, rešenjima problema ili dopadanje, to jednostavno ne ide na silu: logično motivisan kaktus i pahulja motivisana osećanjima verovatno se neće na prvu uklopiti. Ali kako kaže Zek, važno je priznati da ne morate da pristupate stvarima na isti način čak i ako na kraju idete ka istom cilju.
Zapravo, to može biti kontraproduktivno. Da bi objasnila kako, Zek to upoređuje sa istim efektom koji nastaje kada nekome kažete šta ne treba da radi, a on uradi uravo to. Kao kada kažete pahuljici: „Pokušaj da ne mešaš svoja osećanja" mozak samo čuje ono što ste rekli da ne bi trebalo da radi, i na kraju skreće pažnju na nešto što ne bi predstavljalo problem, ali sada jeste problem. - kaže Zek.
Umesto toga, pronađite zajedničku osnovu, polazište (što bi moglo biti samo dovođenje projekta do uspeha), a zatim postavite sistem koji vas vodi tamo koristeći, a ne umanjujući vaše razlike. Na primer, kaktus bi mogao da bude bolji u presecanju birokratije projekta ili da se upusti u donošenje nekih konkretnih odluka, dok bi pahulja bila dobra u tome da koordinira ostale članove tima i pobrine se da u optimalnim uslovima svako radi svoj posao, zadovoljan, sigurno vodeći faze projekta do konačnog uspeha.
Govorite njihovim jezikom
Da bi bili posvećeni projektu i saradnji, ljudi moraju biti motivisani nečim što ima smisla i konkretne krajnje rezultate. Kada saopštavate ovim tipovima ličnosti pojedinosti oko projekta, motive ili stepen njegove krajnje uspešnosti, obraćanje u terminima koji odgovaraju određenom tipu ličnosti na poslu može biti od pomoći.
Za pahuljicu, na primer konačni rezultati ličnosti mogu biti predstavljeni kao višestruko korisni posebno zato što će "konačni rezultat na kraju pomoći velikom broju ljudi ili poboljšati njihove živote". Kada je u pitanju tip kaktus, kao dobra motivacija za njega možete biti to što će projekat privući pažnju medija ili napredovanje u karijeri i sl. U suštini, rezultat može biti isti, ali ono što pokreće različite članove tima da to postignu je različito, na osnovu njihovih tipova ličnosti koje ispoljavaju na poslu.
Stavite se na njihovo mesto
Dva tipa ličnosti imaju tendenciju da primaju povratne informacije na potpuno različite načine, zbog čega je još važnije da osoba koja ih daje usvoji perspektivu zaposlenog sa druge strane. Pahulja ima tendenciju da ublaži udarac bilo čega kritičnog, što bi moglo biti iritantno za kaktusa koji bi više voleo da ima jasnu listu oblasti u kojima bi se moglo poboljšati.
Nasuprot tome, kaktus ima tendenciju da iznese direktnu kritiku, koja bi lako mogla prodrmati pahulju na pogrešan način. - Prilagođavanje pristupa kaktusu, manje upadljiv i direktniji pristup, i imati više osećaja za emocij epahulje, moglo bi da napravi veliku razliku u dobijanju onoga što želite kada je u pitanju njihova produktivnost i rad.
Koristite zlatno pravilo
Umesto da se prema nekome ponašate onako kako želite da se prema vama ponašaju, ponašajte se prema njima onako kako oni žele da se prema njima ponašate – što će se značajno razlikovati kada su u pitanju ova dva tipa ličnosti na poslu.
Ako znate kako da radite i pristupate tipu pahulje, možete da prilagodite svoje postupke tako da podržavate njihova osećanja; za kaktus, možete zadržati fokus na opipljivim ciljevima.
Zek daje moćan primer kako se možete ponašati prema kolegi koji se vraća sa ličnog odsustva, imajući u vidu pravilo koje se zove "kako bi oni voleli da se ponašamo". Pahuljica bi mogla da ceni da kažeš nešto poput: "Svima si nam mnogo nedostajao. Dobrodošao nazad. Je li sve u redu?". Kaktus bi mogao misliti da je takva komunikacija nepoštovanje i nepristojnost i radije bi da se ponašate prema njemu kao što biste inače činili.
Koji god da ste tip ličnosti, važno je shvatiti da, kada sarađujete s nekim na poslovnom projektu ili tokom svakodnevne poslovne komunikacije, cilj vam je svima isti, samo motivi koji vas pokreću da istrajete u radu i pristupi u rešavanju problema koji vas mogu zadesiti na putu ka uspehu - nisu svima isti i to nije nišat loše niti nešto što bi moglo da vas ugrozi.
(Telegraf.rs)
Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.