Koje boje mora da bude tanjir da biste lakše smršali i šta crvena boja zaista označava na Balkanu - psiholog nam otkriva pravo značenje boja
Ina Borenović, psiholog i glavni urednik "Psihoverzuma", najposećenijeg sajta o psihologiji u Srbiji, održala je neobičnu radionicu na temu "Kako boje u enterijeru utiču na naše raspoloženje?" koju je održala kompanija Roma. Na radionci su učestvovale i dizajner enterijera Milena Jovanović i Nataša Pavlović, voditelj TV emisije "Praktična žena".
Na radionci smo bili prisutni i mi, pa pročitajte šta smo to toliko zanimljivo otkrili.
Boje utiču na sve aspekte života i nema osobe koja je imuna na njih, a naš sam doživljaj boja zavisi od toga kakvoj kulturi pripadamo i koliko godina imamo. Ne postoji unverzalni ključ po kom možemo da čitamo značenje boja. Značenje crvene boje za nas sa Balkana, nije isto kao značenje crvene boje za osobe koje žive u Africi.
- To što smo navikli da žutu tumačimo kako znak ljubomore, to je francusko čitanje boja, ali ona zapravo može da ima potpuno drugačije značenje. Istina je da žuta boja može da bude preintenzivna. Čak iako je u pitanju njena najsvetlija nijansa, pa nas zbog toga može činiti anksioznima. Dobra vest je da se ljudsko oko brzo prilagođava bojama pa će brzo privići i na žuto. Dejstvo boja je na svu sreću kratkotrajno. - kaže psiholog Ina Borenović.
Znači, ukoliko volite žutu boju, ne plašite se da je unesete u svoj dom, jer ćete se privići na nju i nećete biti anksiozni. Još jedna stvar koju nam je Ina otkrila na radionici nas je ostavila bez daha - Da li ste znali da ako jedete iz plavog tanjira možete da smanjite apetit i da smršate?
- To se dešava zbog toga što je hrana u našem okruženju crvene, zelene i sličnih boja, a plava nam je nekako upozoravajuća, jer kod nas ne postoji hrana koja je prirodno plava. Nutricionisti u poslednje vreme preporučuju da jedete iz plavih tanjira ako želite da smršate, jer oni smanjuju apetit. Stvar je drugačija ako želite da povećate apetit, onda jedite iz crvenih tanjira. - dodaje Ina Borenović.
Najzanimljivije nam je bilo da naučimo tumačenje boja, ali ne samo u pozitivnom kontekstu već i u negativnom... Pa evo šta stvarno koja boja znači:
Crvena je strastvena, snažna, energična, ali i agresivna.
Plava je pametna, prefinjena, pouzdana, ali i hladna.
Žuta je osećajna, optimistična, snažna, ali i anksiozna.
Zelena je harmonična, prirodna, sveža, ali i dosadna.
Ljubičasta je duhovna, prefinjena i istinita, ali i dekadentna.
Narandžasta je energična, topla, zabavna, ali i nezrela.
Ružičasta je topla, ženstvena, seksualna, ali i inferiorna.
Siva je neutralna, ozbiljna, nenametljiva, ali i beživotna.
Crna je prefinjena, pozdana, efikasna, ali i preteća.
Bela je čista, nevina, jednostavna, ali i sterilna.
Braon je zrela, ozbiljna, prirodna, ali i kruta.
Iako boje imaju uticaj ograničenog trajanja treba uzeti u obzir da one najviše utiču na ljude prema njihovom ličnom ukusu, ali ako stručnjacima prepustite četkicu očekujte da će plava biti najčešći izbor ne samo za enterijer, već i za vizuelni identitet korporacija i tehnoloških brendova, objašnjeno je na događaju koji je osmislila Roma Company. Uz plavu će doći i zelena, jer se one smatraju produktivnim bojama.Te boje možete koristiti u svojim sobama, a kombinovanje bele sa nekom pastelnom bojom je uvek siguran potez, jer će soba delovati svetlo i prostrano, a ambijent odavati utisak lakoće.
- Boje uvek treba birati prema sopstvenim afinitetima, uz poštovanje opštih pravila o uklapanju boja. Određena boja postaje življa ukoliko je u blizini nje komplementarna boja, ali gubi svežinu ako to nije slučaj. Staro pravilo podrazumeva da se najčešće kombinuju maksimalno do tri boje, a osim izbora boja važan je i odnos njihove primene, odnosno pravilo 60-30-10. To znači da je osnovna boja najzastupljenija, a da najmanje treba da bude boje u kojoj se obično rade detalji. - kaže Milena Jovanović, dizajnerka enterijera Roma Company.
Iskoristili smo priliku da i "praktičnu ženu" Natašu Pavlović priupitamo nešto, a evo šta nam je odgovorila:
- Da li verujete da boje donose sreću?
- Pa ne bih rekla, ali utiču na raspoloženje. Nikad nisam razmišljala o tome da nešto mogu da privučem bojama, osim kad sam bila u dvadesetima i kad sam intenzivno izlazila. Tada sam mislila da boje imaju veze... Baš smo u emisiji imali eksperiment, imali smo devojku obučenu u crveno i devojke koje su obučene u neke druge boje, sve su bile podjednako lepe, ali crvana boja je izuzetno privlačila pažnju muškaraca. Kažu da izgleda privlačnije, strastvenije, izazovnije. - kaže Nataša.
- Kada uređujete svoj dom kakve boje birate?
- To sam baš letos radila, trajalo je tri meseca, baš u onom periodu kad je bilo 40 stepeni napolju. Bilo mi je zanimljivo, jer to je nešto što ne radimo svakog dana. Moj iskreni savet je da unajmite stručnjaka.
- Da li volite detalje?
Previše detalja ima i previše prašine pa sam sve to eliminisala, od sada se pridržavam tog pravila da kad jednu novu stvar unesem u kuću, jednu staru izbacim.
Nismo odoleli, a da je ne pitamo koliko je "praktična žena" praktična u svom privatnom životu?
- Pa, mora da bude. Stalno nešto balansiram, u jednoj ruci muž, u drugoj deca, pa onda drugarice i posao...Ponekad nešto ispustim, pa moram to da hvatam... Žongliram, ali mislim da svaka žena danas tako funkcioniše. Žongleri smo pravi - kaže Nataša.
(Telegraf.rs / D.V)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.