LEVISKE, SREĆAN VAM ROĐENDAN: Farmerke napunile 140 godina!

  • 2

Krajem maja 1873. godine proizvođač odeće Levi Štraus i krojač Džejkob Dejvis počeli su sa proizvodnjom Levi's marke farmerki, nakon što su im SAD odobrile patent kojim se bakarne nitnice koriste za ojačavanje džepova na kombinezonima od teksasa.

Pre toga, hronike spominju bavarskog trgovca Štrausa koji je sredinom 19. veka farmerke prodavao kalifornijskim rudarima. Neki smatraju da je najstariji poznati prethodnik džinsa debelo indijsko platno iz 16. veka iz Bombaja, a drugi da su farmerke prvi put proizvedene u Đenovi sredinom 17. veka za pripadnike mornarice koja je zahtevala odela za sve vremenske prilike.

Naziv džins dolazi od francuskog "Le Bleu de Genes", što znači "đenovljanski plava boja". U Americi su na početku služile kao radno odelo, a šezdesetih godina 20. veka u sklopu hipi pokreta postaju simbol životne filozofije.

Mladi u Jugoslaviji nosili su farmerke koje su uglavnom nabavljali u Italiji, za razliku od drugih socijalističkih zemalja. Švercom farmerkama obrtao se ogroman novac. Od 1983. godine Varteks sklapa ugovor sa kompanijom "Levi Strauss & co" iz San Franciska i 1984. počinje da proizvodi popularne "leviske", od kojih je u legendu ušao "levis 501".

Džins - modni predmet i društveni stav

Izložba "Revolucija džinsa" koja je na Depo stejdžu u Travničkoj ulici otvorena u okviru ovogodišnjeg Mikser festivala prikazuje (r)evoluciju džinsa kao specifičnog modnog i društvenog fenomena, u individualnom i kolektivnom kontekstu.

Na izložbi, kroz interesantne reklame s različitim porukama, posetioci će do nedelje, kada se zatvara Mikser festival, biti u prilici da vide svojevrsnu revoluciju komunikacije i kako ulogu džinsa vide oni koji ga stvaraju.

 

U nesvakidašnjem projektu po konceptu Darka Dragičevića, svoju džins (r)evoluciju prikazali su mladi i urbani ljudi - umetnici, arhitekte, studenti, kreativci, među kojima je i Ana Ðurić, poznatija kao Constructa iz benda "Zemlja gruva".

- Džins je modni predmet, ali je oduvek predstavljao i društveni stav, kao simbol bunta i subverzivne energije. Zato smo došli na ideju da predstavimo taj senzibilitet džinsa na velikim formatima na kojima posetioci festivala mogu videti ličnu džins revoluciju, ali mogu pogledati i revoluciju u komunikaciji jednog džins brenda kroz izložene Levi's printove - rekla je Tanjugu glavna i odgovorna urednica magazina "Elle" Sonja Kovač, jedna od organizatorki ove izložbe.

Ona je objasnila da izložba nosi poruku da ne morate da budete supermodel da biste izgledali dobro u džinsu i da je moda gotovo uvek više od same mode, odnosno društveni stav i lični izraz. Kovač je ispričala da je džins kao modni predmet prošao kroz različite etape, od radničke odeće, do jednog od najzastupljenijih modnih komada i pravog modnog "mejnstrima".

- Ono što je najvažnije jeste lična džins evolucija i revolucija, odnosno šta za nas kao osobe predstavlja taj modni komad koji nosimo - ocenila je Kovač.

Sutra uveče u Mikser hausu biće održan okrugli sto na temu (R)evolucija džinsa u kojoj će učestvovati Borka Pavićević, modni dizajner i analitičar Ksenija Marković i Jasenka Stekić ispred "Fešn kompanija" novog generalnog distributera brenda "Levi's", a moderator diskusije je Sonja Kovač.

(Tanjug; MojPortal.ba; Telegraf.rs)

Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pasha

    31. maj 2013 | 16:35

    Ja sam prije mislio da se izgovara kako i pise Levis(Levi's). Ali se izgovaraju "Livajs" :) Vi ionako volite bukvalno prevoditi pa evo vam :)

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA