Šokantno otkriće: Demokratija, revolucije, jednakost... ne vredi, ono smo što su nam bili preci
Ispitivanja koje sproveo tim sociologa i ekonomista pokazalo je da današnja društvena pokretljivost uopšte nije veća nego što je bila u prošlosti, uprkos demokratiji, revolucijama, egalitarizmu i kapitalizmu
Uprkos krupnim promenama u poslednjih 50-100-200 godina, društvena pokretljivost (ili socijalna mobilnost) nije se izmenila: na društvenoj lestvici, ili bolje reći piramidi, tamo smo gde su nam bili preci — tj. ogromna većina nas, bez obzira da li smo Srbi, Hrvati, Šveđani, Albanci, Englezi, Amerikanci ili Kinezi.
Socijalna mobilnost je uvek bila spora, od osvita civilizacije do danas, i čak ni demokratske revolucije, ni kapitalizam koji pogoduje pustolovnim preduzetnicima, ni masovna edukacija, ni napredne poreske politike, ni porast količine bogatstva i životnog standarda opšte populacije, ni emancipacija žena, ni sniženje nepotizma u zemljama srećnijim od Srbije, čak ni socijalističke revolucije, tamo gde su se odigrale — nisu uspele to da promene.
Na temelju prihoda vaših roditelja, moguće je pogoditi koliki su vaši prihodi: u proseku, radi se o 10% varijacije; i ne samo to, isto se može postići ako bi se analizirali prihodi čukun-čukunroditelja, kada bi kod nas postojali takvi podaci (retki su oni za koje postoje): u tom slučaju, sociolozi procenjuju da se radi o 50—60% varijacije u odnosu na celokupan rodoslov, koji bi obuhvatio više generacija.
Naravno, bogatstva porodica koje pripadaju višoj klasi propadaju a bogatstva porodica iz nižih klasa rastu, težeći proseku, što se naziva „regresijana srednju vrednost”, ali se radi o procesu koji traje 10—15 generacija, od 300 do 450 godina, što prevazilazi trenutne mogućnosti naučnog ispitivanja.
Škotski ekonomista Gregori Klark, ekspert za društvenu pokretljivost i industrijsku revoluciju, s Univerziteta Južne Danske (ranije Univerziteta Kalifornije, Londonske škole ekonomije, Univerziteta Mičigena i Stanforda), u svom autorskom tekstu za „Njujork tajms” iz 2014, objašnjava da su ispitivali zastupljenost izvesnih retkih i specifičnih prezimena u Čileu, Kini, Engleskoj, Indiji, Japanu, Južnoj Koreji, Švedskoj i Sjedinjenim Državama.
Ustanovili su da su ista prezimena tokom niza vekova disproporcionalno zastupljena među elitama, uprkos svemu što se desilo i dešava. To ne znači da je penjanje uz socijalnu lestvicu nemoguće i da se ne dešava, niti da sve zavisi od nasleđenog položaja, ali unutrašnji podsticaj da se napreduje, darovitost, sposobnost prevazilaženja neuspeha — izgleda da su na neki način nasleđeni.
Klark daje kontroverznu ocenu da genetika igra značajnu ulogu (čak navodi uznemirujuće podatke iz Amerike i Skandinavije, koji pokazuju da životne prilike usvojene dece više zavise od statusa bioloških roditelja nego usvojitelja); ali mi kažemo da nije sve nasleđeno genetsko, porodice imaju i duhovno nasleđe; u svakom slučaju, on naglašava i da mi još uvek ne znamo kakva je tačna mehanika te naslednosti koja igra ulogu u socijalnoj mobilnosti.
Klark takođe kaže da alternativna „pomodna objašnjenja” (on ih tako naziva), poput kulturnih odlika, ekonomskih resursa porodice, društvenih veza, ne trpe bližu kritiku i ispitivanje; mi bismo dodali da oni moraju igraju ulogu, makar kratkoročnu.
U svom ispitivanju tim naučnika kojeg je Klark bio deo, pošao je od Švedske, koja je uz ostale nordijske zemlje jedna od ekonomski najjednakijih u pogledu prihoda; uprkos tome, u Švedskoj danas socijalna mobilnost nije veća nego u Britaniji ili SAD, nije čak veća ni od one kakva je bila u Švedskoj u 18. veku!
Krenimo od toga da postoje Šveđani plemenitog porekla (koji više nemaju političku moć, a čije podatke od 1626. čuva „Riddarhuset”, „Kuća Vitezova”), od kojih oko 56.000 ima retka prezimena, i relativno novija elita (trgovci, učenjaci, sveštenici) koja je tokom 17—18. veka latinizovala prezimena; i imajmo na umu da je 1901. zakonom ograničena mogućnost usvajanja „elitnijih” prezimena, pa su njihovi nosioci gotovo isključivo izdanci uglednih i istaknutih familija.
Kada se pogleda sadašnje stanje, dolazi se do frapantnih otkrića. Ispitivanje poreskog uzorka iz 2008. iz šest stokholmskih opština, pokazalo je da oni s retkim plemićkim prezimenima imaju 44% veće prihode od običnih Andersona, a oni s latinizovanim prezimenima 27% veće.
Retka plemićka prezimena su u Švedskoj advokatskoj komori šest puta zastupljenija od opšte populacije, a isto važi i za doktore. Možda još šokantnije zvuči podatak da su u periodu 2000—2012. na Univerzitetu Upsale elitna prezimena činila 60—80% onih koji su završili master-studije!
Slična ispitivanja u Engleskoj, gde poreski podaci pokazuju da su prezimena oko 1300. postala nasledna, dala su slične rezultate, a naučnici su ustanovili da socijalna mobilnost uopšte nije veća danas nego što je bila u srednjem veku. „Uprkos svoj kreativnoj destruktivnosti koja je oslobođena kapitalizmom, industrijska revolucija nije ubrzala pokretljivost”, kaže Klark.
I u srednjem i ranom novom veku, kao i danas, bilo je moguće nekoj familiji Bejker ili Smit da u sedam generacija od bede dođe do upisa na Oksford, ili da, kao u slučaju Čosera, njegov čukununuk bude imenovani naslednik Ričarda III, pre nego što je ovaj svrgnut; ili da, kao u slučaju familije Čamli (eng. Cholmondeley), neki njihovi pripadnici od baronskog statusa dođu do farmera.
I tada, kao i sada, bio je moguć i vrtoglav uspon, srećna okolnost rađanja pojedinca izvanredno talentovanog, koji zatim svojoj familiji donese momentalnu promenu statusa, ali to nije nešto što se može predvideti; pritom je i pitanje koliko je takva promena dugoročno održiva, uostalom, i svojim očima svakodnevno gledamo ponašanje dece skorojevića (izreka „što je brzo, to je i kuso” ovde dobija sasvim novu dimenziju). Ali prosek se može predvideti, uspon i pad i u konačnici kretanje ka srednjoj vrednosti sporim korakom.
Ispitivanja i u drugim zemljama dala su iste rezultate, i nema potrebe da ih sve navodimo; možda jedino da pomenemo bizaran slučaj 13 ekstremno retkih kineskih prezimena (najmnogoljudnija zemlja sveta ima samo 4.000 prezimena, a 85% stanovništva nosi 100 najčešćih), koja su tokom 19. veka bila prezastupljena na imperijalnim ispitima za činovničke položaje.
Uprkos svim previranjima u 19. i 20. veku, uprkos svim ratovima s evropskim imperijalističkim silama, uprkos Bokserskom ustanku, Sinhajskoj revoluciji, Kineskom građanskom ratu, Prvom i Drugom japansko-kineskom ratu, Kineskoj revoluciji, Kulturnoj revoluciji (!) — na elitnim kineskim univerzitetima nosioci tih 13 prezimena su i dalje nesrazmerno zastupljeni među profesorima i studentima.
(Telegraf.rs)
Video: Vidi se da je tek postao deda: Hteo da ušuška unuče pa upao u krevetac
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Перагеније
Робовласништво плус пљачке кроз ратове = Запад.
Podelite komentar
Selo
Ako je neko pravilo poštovano kroz vekove, to je da se od pamtiveka znalo ko kupi kajmak
Podelite komentar