Jedan od najstarijih „Isusa” u hrišćanstvu, otkriven tamo gde su ga najmanje očekivali
Postoji dilema u svetskoj stručnoj javnosti, da li se ovde radi o Isusu ili o imperatoru Konstantinu Velikom, ali većina smatra da je u pitanju prikaz samog Hrista
Hinton Sent Meri je malo selo u Dorsetu, na jugu Engleske, u kojem trenutno živi oko 250 ljudi. Selo ima crkvu posvećenu Svetom Petru, sa zvonikom iz 15. veka, ima tradicionalni pab, većnicu, vlastelinski dom, ima i vodenicu, koja je doduše izgorela u podmetnutom požaru pre dve decenije i još uvek nije obnovljena.
Po svemu, radi se o sasvim običnom selu, kakvih je bezbroj i u toj zemlji i u svima ostalim. I ostao bi Hinton Sent Meri van svakog javnog pomena i pažnje, da 12. septembra 1963. nije u njemu seoski kovač po imenu Volter Džon Vajt otkrio rimsku građevinu nepoznatog tipa, koja je ostala mahom neistražena, pa se još uvek samo nagađa da se radi o vili ili crkvi.
Ali deo građevine koji je istražen, doneo je izvanredno otkriće: dva podna mozaika iz 4. veka koji su pokrivali dve prostorije — veća po izgledu podseća na rimski triklinijum, tj. trpezariju — spojene malim dekorisanim pragom; mozaici su, smatraju arheolozi zbog stilskih i drugih karakteristika, bili proizvod radionice iz Durnovarije, današnjeg Dorčestera.
Prvi mozaik je važniji. Nalazio se u većoj sobi, a dimenzije su mu 5,2 sa 4,6 metara. U njegovom središtu je krug s portretom poprsja muškarca u belom palijumu, iza čije je glave Hristov monogram (Hi-Ro) — ili labarum, kako ga nazivaju po zastavi na kojoj se nalazio a koju je prvi koristio Konstantin Veliki — te dva nara, po jedan s njegove leve i desne strane.
Ko je taj muškarac, predmet je polemike. Najveći broj ljudi smatra da se radi o samom Isusu (neka vas ne zbuni to što nema bradu, ona se tada još nije ustalila u njegovim vizuelnim prikazima); ako je to zbilja on, ovo bi mogao biti najstariji poznati prikaz Hrista otkriven van Rima; u svakom slučaju bi spadao u red najstarijih poznatih prikaza Hrista uopšte, premda nije najstariji.
Naime, u rimskim katakombama ima fresaka s Isusom i iz 3. veka, ali one umetnički nisu na ovom nivou, sem mozaika na kojem je Hrist predstavljen kao Sol Inviktus, tj. Nepobedivo Sunce (postoji polemika i oko te identifikacije); na nešto višem nivou je freska iz katakombe Markelina i Petra, gde je prikazan kao Pantokrator koji sedi između stojećih Petra i Pavla, a koja je „vršnjak” ovom mozaiku.
Međutim, nije mali broj onih koji drže, da se u stvari radi o caru Konstantinu; i zaista, po liku podseća na njega, kad se uporedi s drugim prikazima tog prvog imperatora koji je prihvatio hrišćanstvo i presudno uticao na njegov razvoj i crkvu, ali sem toga i sem labaruma, nema natpisa koji bi nam definitivno pomogao oko bilo kakve identifikacije.
Ništa nam naročito ne govori ni to što je krug u kojem se portret nalazi okružen s četiri lunete, u kojima su smeštene konvencionalne vinjete s prikazima šume i lova, uglavnom pasa i jelena; u samim uglovima mozaika su četiri kruga sa portretima koji predstavljaju personifikacije ili vetrova ili godišnjih doba.
Paganski panel iz manje sobe ima dimenzije 5 sa 2,4 metra, i u svom centralnom krugu prikazuje scenu iz grčko-rimske mitologije (tačnije grčke, koju su Rimljani usvojili): Belerofonta koji ubija Himeru. Na prvi pogled to je neuklopivo s mozaikom iz susedne prostorije, ali se tumači u hrišćanskom kontekstu, kao dobro koje pobeđuje zlo.
Dorsetski okružni muzej je po otkriću očistio pronađene mozaike, a na čuvanje ih je preuzeo i u London preneo Britanski muzej. Ali 2000. godine je došlo do neshvatljivog čina: prilikom izgradnje krova iznad otvorenog dvorišta, doneta je odluka da se mozaici, do tada fiksirani na pod muzeja, razbiju u deliće od kojih su sastavljeni i sklone.
Trenutno je u galeriji izložen samo Hristov portet, dok je ostatak mozaika u kutijama, koje su zakopane u nekom skladištu. Taj čin je okarakterisan kao vandalizam, i osuđen od strane mnogih relevantnih institucija i ličnosti. Trenutno se pregovara o vraćanju tih mozaika u Dorsetski muzej, zajedno s replikom Hristovog portreta; original bi ostao u Londonu.
Video: Zbog njega Kalemegdanska tvrđava danas izgleda ovako
(P. L.)
Video: Radnika milimetar delio od smrti: Sam Bog ga je pogledao
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Johan
Englezi se trude da dokažu da su stariji narod od Srba.Dok smo mi razvijali poljoprivredu i kulturu oni su istrčavali iz pećina i arlakali na mesec držeći u rukama ubojita oružja od kostiju krupnih životinja.
Podelite komentar