Sveti rimski car Ivan od Mičigena: Duboki smisao i posledice 2. svetskog rata stale u jednu fotku

 ≫ 
  • 0
Sveto rimsko carstvo, Američka vojska, Američka istorija, Nemačka, Drugi svetski rat Američki vojnik Ajvan Babkok na kraju Drugog svetskog rata pozira s identičnom kopijom krune Svetog rimskog carstva, čiju je izradu na osnovu originala 1915. naložio nemački car Vilhelm II. Foto: Wikimedia Commons / Public domain / T/5 E. Braum and was provided by The U.S. National Archives and Records Administration / Julius Jääskeläinen

Sumanutu opsesiju nacističkog režima simbolima odlično oslikava jedan događaj, koji se odigrao neposredno nakon Anšlusa, odnosno prisajedinjenja Austrije Nemačkom rajhu 12. marta 1938. I pored svih hitnih stvari koje su imali da urade, oni su se tog istog meseca bavili prenošenjem regalija Svetog rimskog carstva, pre svega krune, iz Beča u Nirnberg.

Radi se o bogato dekorisanoj kruni koja je, mada se prvi put u jednom sačuvanom pisanom izvoru pominje tek u 12. veku, najverovatnije izrađena po nalogu Otona I Velikog za potrebe njegovog carskog krunisanja 962., i koja je pola veka kasnije „dograđena” i usklađena sa željama Konrada II.

Njome je krunisana većina careva, bilo direktno od strane pape (poslednji takav je 1530. bio Karlo V) bilo u svojstvu „kraljeva Rimljana” i posle „kraljeva u Nemačkoj” (po papinom odobrenju to je donosilo zvanje „izabranog cara Svetog rimskog carstva”), sve do 6. avgusta 1806. kada je Franc II (od 1804. i car Austrije kao Franc I) abdicirao posle Austerlica i time formalno ukinuo carstvo.

Nemačka, Drugi svetski rat, Nacisti, Bavarska, Umetničko blago, Amerikanci, Američka vojska Jedno od skladišta umetničkog blaga koje su Nemci opljačkali širom Evrope, pronašli su 24. aprila 1945. u Bavarskoj pripadnici američke 3. armije. Foto: Wikimedia Commons / Public domain / Department of Defense. Department of the Army. Office of the Chief Signal Officer / National Archives Catalog, research.archives.gov

Imperijalne regalije su imale turbulentnu istoriju. Isprva su često seljene, sve dok 1349. Karlo IV nije sagradio zamak Karlštejn kod Praga, za stalni dom carskih i čeških kraljevskih regalija. Ali zbog Husitskih ratova, Sigismund ih 1424. seli u Višegrad pa u Nirnberg, gde ostaju do 1796., kada ih zbog pretnje revolucionarne Francuske prebacuju prvo u Regenzburg pa 1800. u Beč.

Kao što rekosmo, nacisti su 1938. krunu odneli u Nirnberg, u kojem je svejedno boravila već više od tri stoleća, pa se može reći da su je vratili tamo gde je istorijski provela najviše vremena. Tokom Drugog svetskog rata čuvana je u podzemnom kompleksu Nirnberškog zamka, „Istorijskom umetničkom bunkeru”, zajedno s mnogim drugim dragocenostima.

Američka vojska je bunker otkrila 1945., u njemu pronašla Carsku krunu Svetog rimskog carstva, i već januara naredne godine je poslala u trezor Austrijske nacionalne banke u Beču. Ali to nije kruna koja je prikazana na prvoj slici, na kojoj jedan američki vojnik pozira s njom na glavi.

U stvari, radi se o identičnoj kopiji čiju je izradu 1915. naložio nemački car Vilhelm II, koji se i takvim stvarima bavio u jeku Prvog svetskog rata (nema preciznih datuma te ne znamo da li je to bilo pre ili posle Trojne ofanzive na Kraljevinu Srbiju). Od početka se čuva u Krunidbenoj sali Gradske većnice Ahena, podignute u 14. veku na mestu stare palate Karla Velikog.

Sveto rimsko carstvo, Ahen, Nemačka Verne kopije Imperijalnih regalija Svetog rimskog carstva čiju je izradu 1915. naložio nemački kajzer Vilhelm II, od početka se čuvaju u Gradskoj većnici Ahena. Foto: Wikimedia Commons / Public domain / Arnoldius

Tamo se i danas nalazi. Samo je tokom rata morala privremeno biti sklonjena zbog savezničkog bombardovanja, u jednu pećinu kod grada Zigena, udaljenog oko 170 kilometara od Ahena (tačno između dva grada nalazi se Keln), u kojoj su je 3. aprila 1945. pronašli pripadnici američke 1. armije.

Momak na slici, šaljivdžija (sa sumnjivom količinom prstenja na rukama), je 29-godišnji Ivan Babkok (ili bolje reći: Ajvan), pripadnik 165. signalne fotografske čete. Rodom iz Mičigena („novi car Svetog rimskog carstva je iz Mičigena”, kaže jedan opis te slike), posle rata se vratio kući, a preminuo je 1994. u 78. godini života. Praktično je bio vršnjak s ovom krunom-kopijom.

Sama fotografija, međutim, nosi snažnu simboliku.

Na izvestan način, ona simboliše sav duboki smisao tog sukoba, s njegovim dalekosežnim posledicama: konflikt između starog sveta i novog, starog doba i novog, evropskog i američkog, monarhijskog i republikanskog, tradicionalnog i progresivnog, konzervativnog i liberalnog, visokokulturnog i vulgarnog, između zastarelih i savremenih formi, rečju, konflikt između arhaičnog i modernog; i konsekvence pobede potonjeg.

(P. L.)

Video: Srušio se plafon i povredio pacijente: Bizarna nezgoda u bolnici

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Više sa weba

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA