Neviđeni prizor iz doma Romanovih: Anastasija se s lažnim zubima izmotava pred kamerom koju drži sam car Nikolaj. Evropom bukti rat
Na veliku sreću našeg pokolenja, sveruski imperator Nikolaj II bio je pasionirani fotograf i tu je svoju strast preneo na decu, zbog čega danas imamo pregršt slika iz carskog doma Romanovih, koje nam pružaju neprocenjiv uvid u život imperijalne porodice i njihove međusobne odnose.
Može se zapravo kazati da je to bila jedna normalna porodica, moderna u širem smislu reči, ne mnogo različita od bilo koje druge koja danas postoji: porodica ispred svog vremena, na neki način, jer im je bilo dostupno ono što ogromnoj većini njenih savremenika nije (iznad svega lišenost materijalnih briga); istovremeno, to je bila porodica ograničena svojim položajem („plemenitost obavezuje“, kaže stara izreka) ali i dubokom religioznošću roditelja, tako da, kad kažemo „moderna“, ne mislimo po savremenim merilima već po ondašnjim.
Nikolaj II nije želeo da bude samodržac, to nije bio njegov izbor, i po svemu što znamo o njemu i o njegovim ličnim pogledima, osećao je ogromno olakšanje kada je sa pleća zbacio odgovornost abdikacijom tokom Februarske revolucije, na koju je bio primoran. Nije mogao znati, da će to njega i sve njegove koštati života, ali stoji činjenica da je carevao zato je morao „po službenoj dužnosti“ a ne zato što je hteo. Kada je bio sa svojom ženom i kćerima, bio je najsrećniji, i da je mogao, nikada ne bi izlazio iz tog okruženja.
Kakvi su odnosi vladali u carskoj porodici i u kolikoj je meri to bila „obična“ porodica kao i svaka druga, možemo videti iz ove „retke“, prilično nepoznate fotografije velike kneginje Anastasije Nikolajevne, najmlađe kćeri imperatorove. Dok se izmotava sa lažnim zubima u ustima i cvetom u ruci, na nama nepoznatoj lokaciji, iza nje spava na krevetu velika kneginja Olga, najstarija sestra. Autor fotografije sam je car Nikolaj.
Može biti da je nastala u njihovom letnjikovcu u Livadiji na Krimu, koji je dovršen 1911. nakon svega sedamnaest meseci gradnje, ali to bi značilo da je snimljena najkasnije u proleće 1914. godine, kada su tamo boravili poslednji put, što se ne uklapa u zvanično datiranje na 1915—1916. Međutim, ova fotografija spada u seriju onih koje su tada objavljene izabranoj publici, pa ne mora da znači da su baš tada i snimljene; a opšta atmosfera i enterijer svakako ukazuju na neku lokaciju oslobođenu formalnosti.
Inače je Nikolaj — koji je o slikama brižljivo vodio računa i njima popunjavao s posebnom pažnjom albume — kao što rekosmo svoju ljubav prema fotografiji preneo i na svoje kćeri, posebno na Mariju i Anastasiju. Marija je mnoge fotografije sama kolorizovala, dok je Anastasija, zvezda fotografije o kojoj ovde govorimo, autorka je i najpoznatijeg ranog selfija koji je načinila ispred svog ogledala oktobra 1914. godine.
U tim trenucima Evropa je tonula u opšti rat koji će odneti desetine miliona žrtava, ali on je još uvek bio jako daleko od Romanovih, u smislu direktnog doticanja koje će se odigrati tek 1917. godine. Pogrešno je reći da je sve vreme i u svakom smislu bio daleko: car je bio duboko involviran u zbivanja u skladu sa svojim poslom samodršca, dok su njegove starije kćeri, Olga i Tatjana, radile kao bolničarke i bile u neposrednom dodiru sa ranjenicima i sa narodom. To bi moglo ići u prilog datiranja one Anastasijine slike na poslednje predratno proleće.
(P. L.)
Video: Prolaznici je jedva izvukli: Šetala je ulicom, a onda je drvo palo na nju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
FANTOM
A sto nije isao da fotografise sa bojista gde je Ruski seljak hrabro branio vec tada vidjenu propalu kraljevinu. Jedino mi je zao sto deca nevina izgibose zarad ovog nesposobnog coveka u kandzama razuzdane germanke i verskog fanatika.
Podelite komentar
Makp
To su sveti mučenici.Miliost im i slava.
Podelite komentar
acko
..tužna sudbina..
Podelite komentar