Hristova rečenica iz Novog zaveta koja DANAS I ZAUVEK mora da vam bude u glavi (FOTO)
Jevanđelje po Mateju nalazi se na prvom mestu u poretku novozavetnih spisa, zbog mnoštva razloga koje pre svega imaju veze sa dubinama i širinama izloženih Hristovih učenja u njemu.
Ono je prvo od tri takozvana sinoptička jevanđelja, koje linearno kazuju o rođenju, životu i učenju, konačno i stradanju Isusovom. Ta se tri spisa — još i po Marku i Luki — međusobno dopunjuju i zavise jedni od drugih. Jovanovo jevanđelje ima potpuno drugačiju strukturu i sadržaj, i svojevrsno je iščašenje od "pravila", ali ne u smislu da donosi kontradiktornost već da obogaćuje "modus operandi" širenje hrišćanske reči.
Ono što ćemo citirati u ovom tekstu — rečenicu koja je verovatno najvažnija od svih rečenica napisanih u Novom zavetu a izgovorenih od strane Isusa Hrista — smešteno je u prvopomenuto Jevanđelje po Mateju. Jezgrovita je to kristalizacija čitave hrišćanske misli i etike, pa čak i Besede na Gori o kojoj smo jednom već pisali, a koja se takođe može naći u ovom spisu. Ako taj tekst niste pročitali, predlažemo da to učinite.
Pre nego što iznesemo konkretni citat, rečenicu o kojoj je reč, neophodno je dati kontekst, zbog čega smo odlučili da citiramo čitav taj segment jevanđelja, koji nije predugačak. Isus Hrist u njemu razgovara sa narodom, podučava ga, ali fariseji i sadukeji koji ne veruju da je on Sin Božiji pokušavaju da ga uhvate u intelektualnu klopku, da mu postave stupicu iz koje se neće izvući, da ga isprovociraju da se izlane i kaže nešto što ne treba.
Razgovor teče ovako: "U taj isti dan pristupiše mu sadukeji, koji govore da nema vaskrsenja, i upitaše ga govoreći: Učitelju, Mojsej reče: Ako umre ko bez djece, da uzme brat njegov ženu njegovu i podigne sjeme bratu svome. U nas bješe sedam braće; i prvi oženivši se umrije, i ne imavši poroda ostavi ženu svoju bratu svome. A tako i drugi, i treći, sve do sedmoga. A poslije sviju umrije i žena. O vaskrsenju, dakle, kojega će od sedmorice biti žena? Jer je za svima bila.
A Isus odgovarajući reče im: Varate se, ne znajući Pisma ni sile Božije. Jer o vaskrsenju niti se žene niti se udaju, nego su kao anđeli Božiji na nebu. A za vaskrsenje mrtvih niste li čitali šta vam je rekao Bog govoreći: Ja sam Bog Avraamov, i Bog Isakov, i Bog Jakovljev? Bog nije Bog mrtvih, nego živih. I narod čuvši divljaše se nauci njegovoj.
A fariseji čuvši da ućutka sadukeje, sabraše se zajedno. I upita jedan od njih, zakonik, kušajući ga i govoreći: Učitelju, koja je zapovijest najveća u Zakonu? A Isus mu reče: Ljubi Gospoda Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim. Ovo je prva i najveća zapovijest. A druga je kao i ova: Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe. O ovim dvjema zapovijestima visi sav Zakon i Proroci.
A kada se sabraše fariseji, upita ih Isus govoreći: Šta mislite za Hrista? Čiji je sin? Rekoše mu: Davidov. Reče im: Kako, dakle, David njega u Duhu naziva Gospodom govoreći: Reče Gospod Gospodu mojemu: Sjedi meni s desne strane, dok položim neprijatelje tvoje za podnožje nogama tvojim? Kada, dakle, David naziva njega Gospodom, kako mu je sin? I niko mu ne mogaše odgovoriti ni riječ; niti smjede ko od toga dana da ga zapita više" (Matej 22:23-46).
Prema tome, prva Božija zapovest glasi: "Ljubi Gospoda Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim". Druga Božija zapovest glasi: "Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe".
Hrist nakon toga dodaje da "o ovim dvjema zapovijestima visi sav Zakon i Proroci", drugim rečima da sve od njih zavisi. Zbog čega? Pravoslavna crkva uči da je svih prvobitnih Deset zapovesti sažeto u ove dve, da je to jezgroviti izraz celokupne mudrosti tih starozavetnih zapovesti, ali takođe bi se moglo kazati i da ove dve nose neku "dodatnu vrednost", koja nije izražena u prvobitnim zapovestima.
Drugim rečima se radi o nečemu što je u svakodnevici dovoljno uvek imati na umu da bi se bila dobra hrišćanka ili bio dobar hrišćanin. A koliko ljudi koji se busaju u grudi to ima na umu? Može li se reći: "Bravo braćo Rusi, ubijajte neprijatelje pravoslavlja"? Barem na današnji dan — Božić — treba postaviti sebi to pitanje i na njega iskreno odgovoriti, i ne definisati proizvoljno "bližnjeg svog", onako kako nam trenutno odgovara. Jer bližnji je svako živo biće.
(O. Š.)
Video: Imale su ludu sreću: Autobus udario ženu sa bebom, malo je falilo da pregazi dete
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Kata
Citaj svaki dan po malo iz Svetog pisma i dace ti se odgovor za sve sto ti treba
Podelite komentar
Dejan
Gospod Isus Hrist gleda na nasa dela i na nase srce. S toga, braco i sestre, citajte Rec Bozju i primenjujte je u svakodnevnom zivotu!
Podelite komentar
Целина
У Јевањђељу по Луки,10 глава,кад се говори о тим двема заповестима,кад је законик,кушајући Господ питао:А ко је мој ближњи? "А Исус одговарајући рече:Човек неки силажаше из Јерусалима у Јерихон,и западе међу разбојнике,и ови га свукоше и ране му зададоше,па одоше,а њега полумртва оставише. Случајно пак силажаше чоним путем неки свештеник и видјевши га,прњђе. А тако и левит...А Самарјанин путујући дође до њега,па кад га виде сажали му се...Шта мислиш,дакле,који је од оне тројице био ближњи ономе...А он рече: Онај који му милост учини.А Исус му рече:иди,па и ти чини тако" Наш милостиви Самарјанин су Руси који су ушли у први светски рат због нас,а не западњаци који су нас бомбардовали! Тако,будите захвални,и пазите кога стављате у негативним контекстима. Руси су само милостиви Самарјани који лече земљу од разбојника.
Podelite komentar