Vreme čitanja: oko 3 min.

Turbulencija u avionima biće sve više: Evo kako da se putnici sačuvaju od povreda

Đ. Đ.

Vreme čitanja: oko 3 min.

Savet putnicima je da ostanu vezani i ne vade teže stvari iz prtljaga

  • 0
Avioni i munje nevreme Foto-ilustracija: Shutterstock

Ljudi koji često lete avionom sigurno su doživeli iznenadne "potrese" - kada letelica dospe u turbulenciju, i znaju da to može biti vrlo neprijatno.

Danas ćemo se pozabaviti vrstama turbulencija, rizikom koji nose i savetima šta u takvim trenucima možete uraditi.

Vrste turbulencija

Klasifikacija turbulencija, preporučena od WMO (World Meteorologycal Organization) ovako izgleda:

1. Turbulenciju u tragu - nastaje na veštački način, u vrtlozima vazduha iza aviona.

2. Konvektivna turbulencija - izazvana verikalnim strujanjima vazduha u kumuloformnim oblacima ili u njihovoj neposrednoj okolini.

3. Mehanička turbulencija - prouzrokovana neuređenim kretanjima koja nastaju zbog trenja između tla i vazduha koji se nad njim kreće.

4. Turbulencija u planinskim talasima - nastaje u zavetrini planina, pri određenim vremenskim uslovima.

5. Visinska turbulencija - koja se javlja i pri vedrom vremenu, na visinama iznad nivoa leta 200 (6.000 metara).

Atmosferska turbulencija, avion Foto: Shutterstock

Karakteristike turbulencija

Većina turbulencija se dešava u oblacima sa uzlaznim i silaznim strujama.

Uglavnom su osrednje jake, ali u većim oblacima, poput kumulonimbusa, haotična kretanja mogu izazvati jače, ponekad i turbulencije sa ozbiljnim posledicama.

Turbulencija "čistog vazduha" koja je, kao što ime kaže, bez oblaka i ne može se videti, mnogo je problematičnija jer ju je veoma teško otkriti.

Atmosferska turbulencija, avion Foto: Shutterstock

Ova vrsta turbulencije se dešava oko "mlaznog toka", brzog protoka vazduha koji se obično nalazi na 12.000 do 18.000 metara visine.

Može se desiti da je razlika u brzini između vazduha u mlaznom toku i onog koji okružuje avion i do 160 kilometara na sat. Ova razlika stvara turbulencije.

Ona je uvek prisutna i kreće se, što otežava izbegavanje.

Ako se leti iz Evrope u Severnu Ameriku, na primer, teško je u potpunosti izbeći i zbog toga na letu može doći do više ozbiljnih "potresa".

Koliko su turbulencije opasne?

Stručnjacu navode da su avioni dizajnirani da podnesu najgore što turbulencija može da izazove.

Postoji mala verovatnoća da će turbulencija uništiti letelicu.

Međutim, nije baš povoljna za letelice, zbog čega piloti pokušavaju da ih izbegavaju, ili uspore i uključe znak za pojas.

avion nevreme, oluja grom grmljavina Foto: Shutterstock

Studija je analizirala podatke prikupljene poslednjih 45 godina i otkrila značajno povećanje turbulencija u čistom vazduhu, a za glavni razlog navode klimatske promene, piše Reader’s Digest.

Stalno rastuća količina toplog vazduha zbog emisije ugljen-dioksida pratila je stopu povećanja turbulencija u čistom vazduhu. Taj topli vazduh diže se u mlazni tok, stvarajući vetar koji uzrokuje turbulencije u čistom vazduhu.

"Klimatske promene imaju značajan uticaj na učestalost vazdušnih turbulencija zbog češćih slučajeva vrlo nestabilnog vazduha", kaže stručnjak Dan Bab.

Delom je to zbog vremena kada je mlazna struja jača, ali takođe se javlja na frontalnoj granici, gde se susreću tople i hladne vazdušne mase.

Kao rezultat toga područja duž frontalne granice mogu da uzrokuju jake grmljavinske oluje s velikom kišom, vetrovima i turbulencijama.

Avion grmljavina Foto-ilustracija: Shutterstock

Uticaj klimatskih promena

Nekoliko studija je ukazalo da bi turbulencije mogle imati veći intenzitet, jer klimatske promene menjaju mlazne struje i grmljavinske oluje.

"Prema istraživanju naučnika, od 2050. do 2080. godine zimske jake turbulencije u čistom vazduhu postaće jednako uobičajene kao umerene turbulencije", navodi profesor Tomas Guin.

Uprkos strašnim predviđanjima, stručnjaci kažu da vazdušne turbulencije ne mogu srušiti komercijalni avion.

Turbulencije mogu biti opasne, uzrokujući povrede putnika i posade, kao i oštećenja aviona.

Koja je uloga pilota?

Piloti će pre leta dobiti konkretne prognoze sa meteorološkim podacima, koji su im važni za planiranje ruta. To znači da bi trebalo da budu u stanju da, na primer, izbegnu izolovane grmljavine.

Međutim, turbulenciju "čistog vazduha" je malo teže izbeći.

Drugi avioni koji su pre njih prošli istu rutu će prijaviti bilo kakvu turbulenciju. Piloti će pokušati da izbegnu ove oblasti ili će usporiti kako bi umanjili njihov uticaj.

Posade su takođe obučene kako da reaguju u slučaju turbulencija.

Šta putnici mogu da urade?

Savet putnicima je da ostanu vezani i da teže stvari ne vade iz prtljaga.

Piloti savetuju putnike da budu uvek vezani, upravo zato što su turbulencije nepredvidive.

(Telegraf.rs)

Video: Drama na nebu: Oluja Kijara pomerala avion kao da je od papira

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Više sa weba

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA