Učenike terala da drže peškir na glavi tokom onlajn ispita: Evo kako je mogla da spreči varanje
Profesor sa Medicinskog fakulteta nastavnicima objasnio kako mogu da kontrolišu uslove tokom onlajn ispita
Veliku buru u javnosti prošle sedmice izazvala je vest da je jedna profesorka Veterinarske škole u Zagrebu naredila učenicima da tokom onlajn ispita stave peškir preko glave.
To je u fokus stavilo veliki problem koji se u Hrvatskoj već godinama ne rešava – varanje učenika na ispitima. Metoda prekrivanja glave peškirom tokom onlajn ispita dovodi učenike u neprihvatljivu situaciju, smatra profesor Medicinskog fakulteta u Zagrebu, Mirza Žižak.
Profesor Žižak je profesor fiziologije i imunologije i šef Kancelarije za e-učenje na MEF-u. Konkretno koordinira razvojem e-učenja na MEF-u i okviru toga donosi niz odluka o tome kako sprovoditi e-nastavu na tom fakultetu. Putem službene stranice STUDMEF pojasnio je zašto naredba učenicima da prekriju glavu peškirom tokom ispita nije dobar potez i dao savet nastavnicima kako na bolji način mogu nadzirati sprovođenje onlajn ispita. Njegov status, preneo je portal Srednja.hr.
- Današnji članak o jednoj nastavnici koja je najverovatnije u neznanju i u želji da spreči moguće varanje tokom onlajn usmenog ispita posegnula za neobičnom (naizgled jednostavnom) metodom koja je studente/učenike dovela u neugodnu i svakako neprihvatljivu situaciju što se ipak ne sme raditi. Usmeni ispit je (svečani) završni čin nekog predmeta tokom kojeg se prezentuje znanje stečeno tokom učenja. Činjenica je da se retko gde može tokom ispita proveriti stvarno znanje celog jednog predmeta. Umesto toga procenjuje se kakvo je znanje studenta na postavljena pitanja. Ponekad su takva pitanja “lagana” drugi put “teška”, sve zavisi od toga jesu li studenti dobili pitanja u kojima se snalaze izvrsno ili pitanja koja nisu do kraja razumeli ili stigli da obrade. Dakle, puno je faktora koji mogu uticati na sam usmeni ispit.
današnji članak o jednoj nastavnici koja je najvjerojatnije u neznanju te u želji da prevenira moguće varanje tijekom...Posted by STUDMEF on Tuesday, 27 April 2021
Tokom ispita izuzetno je važno biti krajnje korektan i objektivan i nastojati da se tokom ispita student oseća ugodno i koliko je god to moguće bez stresa. Nije problem ne znati (zbog toga i postoje drugi izlasci na ispit). Problem je kad se do završne ocene pokuša doći na nedopušten način (varanjem). Tada ispit postaje sve samo ne svečan završni čin nekog predmeta.
Postupak nastavnice s naslovnice jednog portala izazvao je pomešane osećaje. Najpre je to bio osmeh (svakako ne zlurad) koji je vrlo brzo zamenila tuga jer je slučaj postupka nastavnice pokazao koliko se nadležni, odnosno svi oni koji se brinu da obrazovanje u ovim vanrednim okolnostima bude što uspešnije, nisu pobrinuli da pomognu nastavnicima koji se ne snalaze baš najbolje u ovom onlajn virtualnom okruženju. I nije to problem samo navedene nastavnice, koliko se sećam nešto slično se dogodilo i na nekom našem fakultetu.
U poslednje vrijeme, kao šef Kancelarije za e-učenja i osobe nadležne za pronalaženje rešenja za probleme u vezi sa virtualnom nastavom na MEF-u, dobijam sve češće pitanja o tome kako se osigurati od varanja na usmenim ispitima. Naime, s protekom vremena rada u onlajn okruženju raste i snalažljivost onih koji smatraju da je sasvim normalno varati na ispitu. Pa baš i nije.
Činjenica je da na našem fakultetu već imamo nastavnike koji se protive usmenom ispitivanju u onaljn okruženju, smatrajući da se kroz takvu vrstu ispitivanja ne može sprečiti varanje. Isto tako, činjenica je i da kamera s laptopa koja prikazuje studenta tokom usmenog ispita nema mogućnosti da pokaže šta se nalazi na ekranu laptopa. Kolika je garancija da prilikom ispita pojedinci nemaju različita pomagala na ekranu laptopa. Čak ni najiskusniji ispitivači ponekad ne mogu lako da otkriju koristi li se ekran laptopa za lakše polaganje ispita. Stoga, kako omogućiti nastavnicima da u koliko toliko kontrolisanim uslovima sprovode onlajn usmene ispite i da pritom studente ne dovode u neugodnu situaciju.
Ta i takva pitanja postaju irelevantna primenom jednostavne, praktične, lako dostupne i prilično efikasne metode nadzora koji se može sprovoditi tokom usmenog ispita.
Naime, dovoljno je samo iskustvo stečeno na pismenim ispitima pod nadzorom preneti u usmeni oblik ispita. Šta je potrebno učiniti? Dovoljno je da se student u videokonferencijsku učionicu (BBB učionica, Zoom ili neki sličan video sistem) istovremeno uključi i preko laptopa i preko pametnog telefona.
Pametni telefon se potom postavlja (sa strane) na način da vidno polje kamere telefona prikazuje ekran laptopa i okruženje oko laptopa putem kojeg se sprovodi usmeni ispit.
Ovakvim se pristupom studenti ne dovode u neugodnu situaciju (povez preko očiju, peškir na glavu ili neke slične neprihvatljive metode), a nastavnik pritom nema osećaj da se ispit sprovodi u nekontroliranim uslovima.
Ovakve vanredne situacije nažalost dovode i do vanrednih mera, ali ako se želi ostvariti pravičnost i jednakost svih u sistemu, tada vanredne mere imaju svoju svrhu i smisao i osiguravaju gotovo iste uslove kao i u klasičnom kontaktnom kontrolisanom modelu usmenog ispita.
Video: Vidi se da je tek postao deda: Hteo da ušuška unuče pa upao u krevetac
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.