Na letovima nije sve tako očigledno: Za ove skrivene sigurnosne cake u avionu niste znali
U svakom avionu postoje stvari koje su namenjene sigurnosti putnika - od sedišta koja su otporna na plamen do skrivenih brava u WC-u. Mnogi ne znaju ni šta sve sadrži avion kojim lete, a ukoliko su primetili ove detalje, nisu znali čemu oni tačno služe ni kako funkcionišu, piše Biznis insajder.
Žute kuke
U slučaju da pilot mora da sleti u vodu, bićete srećni što postoje žute kuke. Njihov broj na krilima aviona varira od letelice do letelice, ali sve one imaju za cilj sigurnost putnika. One služe da se putnici pričvrste i privuku do krila tokom sletanja na vodu. Ove kuke služe i za vezivanje čamaca za spasavanje kako oni ne bi otplutali od mesta pada aviona.
Generatori kiseonika
U avionu ne postoje rezervoari za kiseonik – oni su previše teški i glomazni, pa nisu praktični za letelice. Umesto toga, u tablama koje su smeštene iznad glava putnika nalaze se hemijski generatori kiseonika. To su mali kanisteri koji sadrže natrijum hlorat, barijum peroksid i malu količinu kalijum perhlorata. Kada se ova tri jedinjena pomešaju, hemijskom reakcijom oslobađa se kiseonik.
Nezapaljivi jastučići
Ulošci u sedištima aviona služe kao sredstvo koje omogućava plutanje, ali da li ste znali da su otporni na vatru? Takva sedišta uvedena su u avione posle testa za prvu Apolo misiju na Mesec, 1967, kada su tri astronauta nastradala u kapsuli koju je zahvatila vatra. Istraga je pokazala da je kabina bila puna zapaljivih materijala, uključujući i penu iz uložaka sedišta. Zbog toga je NASA izvršila seriju istraživanja kako bi prekrila zapaljive stvari materijalima otpornim na plamen. To je primenjeno i u pravljenju sedišta aviona, čime se spašava 20-25 života godišnje.
Crni trougao
Iznad nekih sedišta možete videti crni trougao. On zapravo označava „sedište Vilijama Šatnera“. To je referenca na epizodu serije „Zona sumraka“ iz 1963, u kojoj Šatner vidi gremlina na krilu aviona. Ovi trouglovi ukazuju posadi na to koji prozori imaju najbolji pogled na krila aviona u slučaju da zakrilci zakažu i da mora iznutra da se pogleda kako funkcionišu.
Mala rupa na prozoru
Verovatno ste primetili male rupe na prozorima aviona. One su neophodne u letelicama jer sprečavaju pucanje stakla i nazivaju se „protočne rupe“. Vazdušni pritisak u avionu mnogo je veći nego napolju, što bi moglo da dovede do pucanja stakla da nema ovih malih otvora. Prozori u avionu imaju zapravo tri okna: spoljašnje, koje reguliše pritisak, srednje, koje postoji za slučaj da spoljašnje zakaže, i unutrašnje, koje sprečava putnike da naprave štetu na druga dva okna. Rupa takođe propušta vlagu kako se prozori ne bi zamaglili ili zamrznuli.
Skrivena brava u WC-u
Da li ste znali da članovi posade mogu da otvore vrata WC-a čak i ako ste ih vi zaključali? Na većini vrata na toaletima u avionima postoji mala tabla na kojoj piše „WC“. Ispod te table nalazi se reza koja otključava vrata sa spoljašnje strane. Ovo omogućava članovima posade da uđu u WC u slučaju opasnosti.
Piksla
U toaletu aviona sigurno ste videli pikslu. Iako je pušenje u avionima zabranjeno osamdesetih godina i strogo se kažnjava, u avionu moraju da postoje piksle zbog propisa o stvarima koje je letelica mora da sadrži. Kante za otpatke su pune zapaljivih materijala, pa ukoliko putnik odluči da prekrši zakon i zapali cigaretu, sigurnije je da baci opušak u pikslu nego sa ostalim smećem, jer bi mogao da izazove požar.
(V.T.)
Video: Prolaznici je jedva izvukli: Šetala je ulicom, a onda je drvo palo na nju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.