Avio kompanije godišnje zagube 25 miliona torbi: Otkriveni razlozi zbog kojih se to dešava
Avionska industrija tvrdi da je postala bolja u čuvanju našeg prtljaga, delimično zbog unapređene tehnologije njegovog praćenja. Ali svake godine se i dalje zagubi desetine miliona torbi.
To je jedan od najneutešnijih osećaja na svetu - čekate torbu da se pojavi na vrtešci za prtljag nakon što su svi ostali putnici već pokupili svoje. I ona se ne pojavi. Neprijatno iskustvo za milione avionskih putnika. Ali zašto se to dešava?
Kako industrija koja koristi najsavremeniju tehnologiju u svojim avionima i sistemima vazdušne kontrole može da bude i dalje toliko zaostala kad je u pitanju naš prtljag?
Ali, prvo, počnimo s malo dobrih vesti.
Sita, međunarodna IT podrška industriji koja nadgleda globalno rukovanje prtljagom, kaže da je ukupan broj "zaturenih" torbi opao sa 46,9 miliona 2007. godine na 24,8 miliona 2018. godine. I sve to u periodu kad se ukupan broj avionskih putnika gotovo udvostručio.
Investiranje u tehnologiju praćenja, kaže Sita, počelo je da se isplaćuje.
Na primer, američka avio kompanija Delta sada uvrstila je sićušno RFID [identifikacija radijskom frekvencijom] obeležje u poznatu barkod etiketu koja se lepi oko drške vaše torbe. To znači da svaku torbu mašine mogu automatski da očitaju dok se ona probija kroz aerodromski sistem.
Zalutale torbe mogu da se primete mnogo lakše preko centralnog sistema za nadgledanje.
- Možete uzeti zdravo za gotovo da od 150 miliona torbi koliko prevezemo svake godine, svaka dobije takvo obeležje - kaže Garet Džojs, direktor u Delti.
Delta sada tvrdi da rukuje sa 99,9 odsto torbi svojih mušterija "savršeno". Druge avio kompanije takođe uvode RFID obeležja i mobilne čitače za rukovaoce prtljagom.
Ali 25 miliona torbi - od ukupno 4,3 milijarde - i dalje svake godine završi na pogrešnom mestu ili se zagubi.
ZAŠTO SE TOLIKO TORBI I DALJE GUBI?
Skoro polovina svih torbi koje zalutaju učine to zbog problema prilikom presedanja na druge letove, kaže Sita. Odloženi letovi imaju domino efekat - vaša torba prosto ne stigne na vreme do leta na koji presedate.
A značajan deo nestalih torbi otpada na putnike ili rukovaoce koji su prosto pokupili pogrešnu.
Još jedan važan faktor može da bude i složenost sistema rukovanja. Ne nekim aerodromima, avio kompanije upošljavaju vlastite rukovaoce, ali na drugim su rukovaoci nezavisni i rade pod ugovorom za više avio-kompanija odjednom.
Pronalaženje zaturenih torbi a potom njihovo slanje nezadovoljnim mušterijama košta mnogo vremena i novca.
Delta, na primer, eksperimentiše sa mašinskim učenjem da bi uočila obrasce izgubljenog prtljaga i prepoznala slabe tačke u sistemu, kao što su određene destinacije ili čak tipovi torbi koji su problematičniji nego neki drugi.
Druge inovacije podrazumevaju aplikacije avio kompanija koje obaveštavaju mušterije gde se njihove torbe nalaze u svakom datom trenutku. Iako to nužno ne utiče na to kako se rukuje tim torbama, putnici izgleda umeju da cene što imaju više informacija nadomak ruke.
Na primer, sibirska kompanija S7 Erlajns nudi aplikaciju za praćenje prtljaga za svojih 16 miliona putnika godišnje, a više od polovine njih sada prate svoje torbe na ovaj način.
Gomile drugih avio kompanija, kao što su Junajted i Ameriken Erlajns, takođe nude sličnu uslugu.
EVROPA NAJGORA
Evropa ima ubedljivo najgori učinak što se tiče rukovanja prtljagom, prema informacijama Site. Stari kontinent je zaslužan za 7,29 zaturenih torbi na 1.000 putnika godišnje, u poređenju sa 2,85 u Severnoj Americi i samo 1,77 u Aziji.
Naravno, možete da preuzmete stvari u vlastite ruke i pratite sopstveni prtljag uz pomoć GPS-a ili mobilne mreže obeležavanja.
Naprava se nalazi unutar vaše torbe i emituje lokaciju iz bilo kog kutka sveta pridruženoj aplikaciji na pametnom telefonu. Tvorci ovoga su LagLok, Trakdot, Tajl i Smart Junit.
ŠTA KADA JE PRTLJAG IZGUBLJEN ILI UKRADEN?
Samo pet odsto prtljaga spada u ovu kategoriju, kaže Sita. Svaki koji završi na aerodromskom odeljenju za izgubljeni prtljag obično se čuva nekoliko meseci, pre nego što se uništi ili pošalje na aukciju.
- Imali smo svašta, od zubnih proteza do veštačkih udova. Sve što možete da zamislite da bi neko poželeo da premesti iz tačke A u tačku B. - kaže Sem Juing, pomoćni direktor BCVA, bristolske aukcijske kuće.
U SAD, Centar za nepodignut prtljag u Alabami nudi nepodignut prtljag koji je otkupio od avio kompanija na prodaju. Njegova internet stranica se hvali: "Nikad ne znate šta ćete pronaći."
Ako avionska industrija konačno uspe da se sabere, takve usluge - jednog dana - možda više neće biti potrebne.
(Telegraf.rs/BBC News na srpskom)
Video: Prolaznici je jedva izvukli: Šetala je ulicom, a onda je drvo palo na nju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
MUKTE
avio kompanije nemaju kontrolu nad prtljgom.prilikom presedanja bilo da menjas terminal ili ne prtljag je u rukama kompanije i radnika na aerodromu koji su nezavisni i nemaju nikakvu kontrolu od strane bilo koje avio kompanije.avio kompanije nisu krive za izgubljeni prtljag.
Podelite komentar