Ovo pleme vekovima je živelo skriveno u džungli: Sada su izašli samo da bi nam preneli važne poruke
Mlađi brat šteti svetu. On je na putu uništenja. Mora razumeti i promeniti svoje puteve, ili će svet umreti, žalio se Luis Giljermo Izkvierdo, prosvetljeni duhovni vođa kolumbijskog domorodačkog naroda Arhuaco, dok je usta pretrpao kokinim lišćem od kojeg su mu se napeli obrazi. Polako ih je žvakao. Ritualna muzika iz frule lebdela je kroz šumu iz nekog udaljenog izvora.
Vodio je novinara BBC-a do svetog prirodnog bazena Pozo de Jaja za ritualno čišćenje. Skinuo je sandale i seo na stenu prekrštenih nogu pored brzog potoka.
- Izkvierdo mi je rekao da skinem cipele i uđem u vodu. Zatim mi je pružio komadić konca koji predstavlja pupčanu vrpcu koja me je vezivala za Majku Zemlju, i rekao mi da da izlijem sve svoje misli u nit - priča novinar.
Arhuaco su, sa susednim Kogi i Viva, ili Malajo, jedno od tri neraskidivo povezana plemena i ujedno i naslednici drevne napredne civilizacije Tairona. Španski su ih osvajači brutalno istrebljivali tokom 16. veka, pa su se preživeli povukli u planinu Siera Nevada de Santa Marta koja se širi od karipskih obala Kolumbije.
Njihova domovina - najviši obalni planinski vrh na svetu - obuhvata zasebni klimatski ekosistem u Kolumbiji, od obalnih močvara i ekvatorske prašume do alpske tundre i glacijalnih vrhova. Proglašen je od strane UNESCO-a 1979. godine rezervatom - Biosphere Reserve of Man and Humanity – planinski lanac nazvan je najneophodnijim ekosistemom na Zemlji, prema časopisu Science iz 2013. godine.
Zajednica Arhuaco-Kogi-Viva broji ukupno oko 90.000 ljudi i jedna je od poslednjih na svetu autohtonih civilizacija koje su preživele od vremena Asteka i Inka. Oni sebe nazivaju "Starija braća", koji poštuju mamos, što predstavlja drevnu svesnu, kognitivnu interpretaciju sveta koja se temelji na poštovanju i čuvanju majke prirode.
Mamosi veruju da poseduju mističnu mudrost. Slično kao što tibetanski Dalaj Lama od detinjstva uči shvatiti smisao života i pomaganje drugima da postigne prosvetljenje, Izquierdo je, poput svojih sunarodnjaka mamosa, celu mladost proveo u intenzivnom duhovnom treningu. Izabran divinacijom i izolovan tokom 18 godina blizu vrha Siera Nevade de Santa Marta, dok ne ovlada kosmičkom svešću za koju veruje da mu omogućava da komunicira s planetom.
- Oni ne mogu razumeti zašto mi radimo tako loše stvari našoj planeti - kaže Vejd Dejvis, antropolog i bivši istraživač National Geographica koji je proveo mnogo godina proučavajući i živeći među Arhuacom.
Okružen gotovo neprohodnom džunglom, a poslednjih je decenija uhvaćen u unakrsnoj vatri između kolumbijske vojske, gerile Farc i desničarskih paravojnih snaga, ovaj 'izgubljeni' autohtoni narod živeo je pet vekova u gotovo potpunoj izolaciji, nepokolebljivo čuvajući svoju teritoriju od nepozvanih. Uprkos toj izolaciji, njihova svest traži od njih odgovornost za održavanje harmonije prirode i svemira u ime celog čovečanstva.
Pre tri decenije Arhuaco-Kogi-Viva je shvatio da su svete bele snežne kape Siera Nevade de Santa Marta za njih doslovno srce sveta koje se topi. Paramos visoke savane počele su se sušiti. Vodozemci i leptiri su nestajali. Godine 1987. shvatili su da su počele klimatske promene koje utiču na svet i Kogi su izašli iz izolacije da pošalju poruku 'Mlađoj Braći'.
Ali njihovo glasno upozorenje o ekološkoj neravnoteži palo je na neplodno tlo. Kako se svet ubrzava prema katastrofi, ova zajednica, poput odeljenja za ekološku dobrobit Zemlje, upozorava na hitnu promenu ponašanja.
- Dok sam u Bogoti radio kao vodič, upoznao sam se s političkim predstavnikom Arhuacoa i budućim kandidatom Senata, Danilom Villafane Toresom. Poznat kao "El Canciller" (kancelar) i "Gran Hermano" (Veliki brat), Villafane je nasledio plašt plemenskog vođe sa 23 godine od svoga oca, Adalberta, kojeg su 1996. ubili trgovci drogom zbog suprotstavljanja ilegalnim plantažama koke na zemlji Arhuaco.
Villafane ga je pozvao da poseti "srce sveta" zbog brige za Izkvierdo.
- Od 1995. godine, razne zajednice Arhuaco organiziraju se u zadruge kako bi proizvodile i prodavale vrhunsku organsku kavu. No, kako klimatske promene i globalno zatopljenje pomiču proizvodnju kafe na hladnije, više planinske padine, sada rade na tome da dopune zaradu s kavom proizvodnjom i prodajom kakaa. I kao duhovni vođa za selo Puerto Belo Izquierdo je promovisao uzgoj šećerne trske na lokalnom noviu kako bi proizveo nerafinirani, organski sirovi smeđi šećer za izvoz.
- Ideja je takođe omogućiti svetu da sazna više o našoj kulturi - rekao je Izquierdo.
- Želimo nositi poruku da nije dovoljno samo kultivirati proizvodnju, nego savesno je kultivirati - dodao je, misleći na organsku poljoprivredu, bez štetnih pesticida i drugih štetnih tvari, u skladu s Majkom Prirodom.
Krajnji cilj je da Arhuaco kontroliše više od 190.000 hektara poljoprivrednih površina. Svaki aspekt Arhuaco života prožet je simbolikom tkanja.
Siera Nevada de Santa Marta je samo vreteno iz kojeg tka nit sveznajuće majke, pretvarajući mogućnost u stvarnost, snove i sećanje.
- Odjednom je postalo jasno značenje mague konca koji mi je Izkvierdo pružio. Moje iskustvo s Arhuacom bilo je neizbrisivo ispisano u toj metaforičnoj pupčanoj vrpci. Vrpca koja spaja prošlost i sadašnjost, duhovni i materijalni svijet, i moje razumevanje - moje misli, snove i sećanje koje treba podeliti sa svetom - napisao je novinar BBC-a.
VIDEO: Jedna agencija ima zadatak da miri plemena iz amazonskih prašuma
(Telegraf.rs/Express.hr)
Video: Srušio se plafon i povredio pacijente: Bizarna nezgoda u bolnici
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Perke
Deluju simpaticno ovi Indijanci, ali realno oni su tek obicni pagani koji se pola zivota drogiraju zvacuci lisce koke i onda dozivljavaju neke misticne dogadjaje i susrete..U hriscanstvu se to naziva komunikacija sa demonima...
Podelite komentar
Понтијак
Будимо озбиљни, људи не виде даље од носа а просипају неке мудрости, и тако док су они уживалиу својој "мудрости" и самодовољности свет је отишао далеко далеко...
Podelite komentar
Zaratustra
Kako su autohtoni sa španskim imenima?
Podelite komentar