Ovo su bili 13 najpopularnijih automobila u bivšoj Jugi (FOTO)

  • 27

Kada bi nekoga pitali koji mu automobil pada na pamet kao jedinstveni simbol bivše Jugoslavije verovatno bi mnogi rekli da je to Jugo 45. On se tokom osamdesetih izvozio u SAD, a tamo je doživeo, blago rečeno, neuspeh i bio jedan od onih automobila na koje su svi gledali s podsmehom.

POSLEDNJI STVARNO UŽASAN AUTO: Evo kako je BBC ocenio "juga"!

Nije to jedini automobili koji će starijim generacijama pasti na pamet kada se spomenu legendarna vozila popularna u bivšoj državi. Trabant, Varburg, Zastava 750, Zastava 101, samo su neki od automobila koji su se mogli svakodnevno viđati na putevima. O popularnosti ovih legendarnih automobila govori i činjenica da su nekima od njih pojedini bendovi posvetili pokoji stih, a ponekad i celu pesmu.

Kragujevac je slovio kao centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, a mnoge firme širom bivše države počele su polako da otvaraju pogone stranim proizvođačima pa su tako saradnju s njima ostvarile kompanije poput slovenačkog Tomosa u Kopru ili IMV-a u Novom Mestu. Ekipa Telegrama je izabrala listu najpopularnijih automobila koji su se vozili u Jugoslaviji.

JUGO 45

Jugo 45 se proizvodio od 1981. godine u fabrici "Zastava Auto" iz Kragujevca. Italijanska kompanija "Fijat" dizajnirala je Jugo za Zastavu, a nacrt za automobil napravljen je po šasiji "Fijata 127" koji je bio drugačiji po izgledu. Na evropskim tržištima Jugo 45 je dobio ime Jugo Koral, a tokom osamdesetih se izvozio u SAD gde je proglašen i najjeftinijim autom za kupovinu. Proizvodnja Juga obustavljena je u novembru 2008. godine.

Foto: Wikimedia/Charlie Foto: Wikimedia/Charlie

ZASTAVA 750

Zastava 750 bio je popularan po nazivu fića. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci "Fijata 600". Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine. Zastava 750 se koristila u brojnim službama bivše Jugoslavije pa je tako bio vozilo nekadašnje milicije, auto-škola i auto-klubova.

Foto: Wikimedia/Mark Ahsmann Foto: Wikimedia/Mark Ahsmann

FIĆA SLAVI 60. ROĐENDAN: Nekada PONOS jugoslovenske auto-industrije, danas "OLD TAJMER" (FOTO) (VIDEO)

CITROEN 2CV

Citroen 2CV ili “Spaček” osmislio je Francuz Pjer-Žul Bulunže. Na prostorima Jugoslavije "Spaček" se proizvodio u slovenačkoj fabrici Tomos koja se nalazila u Kopru. 1964. godine Citroen i Tomos se udružuju pa nastaje firma Cimos u kojoj su proizvedeni Citroen Ami, Ajkula, GS, AX, BW, CX,Visa i Dijana.

Foto: Wikimedia/Michael Tettinger, Solingen Foto: Wikimedia/Michael Tettinger, Solingen

LADA 1300

Lada 1300 nastala je na osnovi "Fijata 124". Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji. Lada 1300 slovila je kao nepoderiv automobil, kao i svaki Ladin model, ali se radilo samo o propagandi jer je kvalitet Lade često dovođen u pitanje.

Foto: Wikimedia/Torsten Maue Foto: Wikimedia/Torsten Maue

VARBURG

Varburg je dobio ime po dvorcu Varburg u Ajzenahu. Automobil se proizvodio u fabrici "Fahrcugfabrik Ajzenah" u Istočnoj Nemačkoj od 1966. do 1988. godine. On je bio relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost jer se nije previše kvario.

Foto: Wikimedia/nakhon100 Foto: Wikimedia/nakhon100

TRABANT

Trabant se proizvodio u fabrici VEB Zahsenring u istočno-nemačkom gradu Cvikau od 1958. godine. Jednako kao i Varburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.

Foto: Wikimedia/ignis Foto: Wikimedia/ignis

RENO 4

Reno 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u fabrici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renoa. Radi se o automobilu koji je bio česta pojava na putevima Jugoslavije. U Sloveniji je proizvedeno 575.960 Renoa.

Foto: Wikimedia/StaraBlazkova Foto: Wikimedia/StaraBlazkova

NSU Prinz

NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj fabrici Pretis (Preduzeće Tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih fabrika namenske industrije koja je poznata po ekspres loncu za ubrzano kuvanje, a u njoj je sklopljeno oko 15 hiljada automobila.

Foto: Wikimedia/Gwafton Foto: Wikimedia/Gwafton

ZASTAVA 101

Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u fabrici Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu "Fijata 600D" i proizvodio se sve do 2008. godine. Osim u Jugoslaviji, Stojadin je bio popularan u Egiptu gde se automobil sklapao na osnovi gotovih delova koji su stizali iz Srbije.

Foto: Wikimedia/Zastavaman Foto: Wikimedia/Zastavaman

MERCEDES W123

Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspeh u inostranstvu iskazivali njime.

Foto: Wikimedia/VBTC Foto: Wikimedia/VBTC

OSTIN

Slovenačka firma IMV 1967. godine počela je sklapati Ostin modele poput I300, Ostin Maksi 1500 i Maksi 1750, ali i čuveni Mini 1000.

Foto: Wikimedia/Charles01 Foto: Wikimedia/Charles01

VW GOLF

Folksvagen golf se proizvodio u TAS-u (Tvornici automobila Sarajevo) od 1976. godine i u Sarajevu je proizvedeno 150 hiljada automobila. Golf je bio naročito popularan u Jugoslaviji, pogotovo Golf dvojka koji je počeo da se proizvodi 1985. godine.

Foto: Wikimedia/Rudolf Stricker Foto: Wikimedia/Rudolf Stricker

OPEL KADET

Opel automobili su se počeli proizvoditi 1977. godine u IDA-i (Industrija delova automobila) u Kikindi, a među njima se nalazio i Opel Kadet koji je zbog svoje pouzdanosti i dostupnosti postao popularan.

Foto: Wikimedia/Rudolf Stricker Foto: Wikimedia/Rudolf Stricker

(Telegraf.rs / Izvor: telegram.hr)

Video: Srušio se plafon i povredio pacijente: Bizarna nezgoda u bolnici

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA