
"Operacija Asad": Insajderi otkrili kako je prokrijumčareno bogatstvo svrgnutog sirijskog lidera
Dok su se njegovi neprijatelji približavali Damasku, Bašar al Asad, koji je 24 godine vladao Sirijom čeličnom pesnicom, koristio je privatni avion da u inostranstvo iznese gotovinu, dragocenosti i poverljiva dokumenta koja prikazuju korporativnu mrežu iza njegovog bogatstva.
Jasar Ibrahim, predsednikov glavni ekonomski savetnik, organizovao je iznajmljivanje aviona kako bi prebacio Asadovu imovinu, rodbinu, saradnike i osoblje predsedničke palate u Ujedinjene Arapske Emirate u četiri leta, prema svedočenju više od deset izvora, koje je agencija Reuters sakupila rekonstruišući ovu operaciju.
Ibrahim, koji je vodio ekonomski i finansijski kabinet predsedništva, imao je ključnu ulogu u stvaranju mreže entiteta pomoću kojih je Asad kontrolisao velike delove sirijske ekonomije, često glumeći paravan za bivšeg vladara, prema navodima iz američkih sankcija, stručnjaka za sirijsku ekonomiju i jednog izvora iz Asadove poslovne mreže.
Zapadne zemlje uvele su sankcije Asadu nakon što je brutalno ugušio prodemokratske proteste 2011. godine, a kasnije i Ibrahimu zbog pomaganja režimu.
Embraer Legacy 600 avion obavio je četiri uzastopna leta za Siriju u 48 sati pre pada režima, prema pregledu podataka o letovima koje je Reuters analizirao. Avion, registarskog broja C5-SKY, registrovan je u Gambiji.
Četvrti let poleteo je 8. decembra iz ruske vojne baze Hmejmim, blizu Latakije na mediteranskoj obali Sirije, prema podacima o letovima, satelitskim snimcima i bivšem pripadniku Vazduhoplovne obaveštajne službe koji je direktno upoznat s operacijom. Asad je istog dana iz iste baze pobegao u Rusiju.
Operacija izvlačenja Asadove imovine iz Sirije do sada nije bila poznata javnosti. Reuters je razgovarao sa 14 sirijskih izvora koji su imali uvid u operaciju, uključujući aerodromsko osoblje, bivše obaveštajce i pripadnike Predsedničke garde, kao i jednu osobu iz Asadove poslovne mreže.
Agencija je takođe pregledala WhatsApp prepisku između Ibrahima i njegovih saradnika, podatke o letovima, satelitske snimke, kao i registre korporativnog i vazduhoplovnog vlasništva na tri kontinenta kako bi sastavila celokupni prikaz kako je Asadov najbliži poverenik organizovao bezbedan prolaz za avion.
Avion je prevozio neobeležene crne torbe sa najmanje 500.000 dolara u gotovini, kao i dokumenta, laptope i hard diskove sa ključnim informacijama o "Grupi" — kodnom imenu koje su Asad i saradnici koristili za složenu mrežu firmi u oblastima telekomunikacija, bankarstva, nekretnina, energetike i drugim, prema rečima osobe iz poslovne mreže, bivšeg obaveštajca i WhatsApp prepiskama.
Asad, čija se lokacija krila čak i od bliskih članova porodice u poslednjim danima režima, dobio je politički azil u Rusiji. Reuters nije uspeo da stupi u kontakt sa njim niti sa Ibrahimom radi komentara. Ministarstva spoljnih poslova Rusije i UAE nisu odgovorila na pitanja o operaciji.
Vlada novog predsednika Ahmeda al-Šaraa odlučna je da povrati javna sredstva koja su izneta iz zemlje uoči pada Asadovog režima, rekao je jedan visoki zvaničnik za Reuters, kako bi se podržala ekonomija Sirije, koja je pogođena sankcijama i nestašicom deviza.
Zvaničnik je potvrdio da je novac iznesen iz zemlje pre svrgavanja bivšeg vladara, ali nije naveo detalje, dodavši da vlasti još pokušavaju da utvrde gde je novac završio.
Reuters nije mogao da utvrdi da li je Asad lično upravljao operacijom bekstva. Nekoliko izvora sa direktnim saznanjima navodi da se operacija ne bi mogla sprovesti bez njegovog odobrenja.
"Niste videli ovaj avion"
Dana 6. decembra, dok su pobunjenici predvođeni islamističkom grupom Hajat Tahrir al-Šam napredovali ka glavnom gradu, Embraer avion sa 13 sedišta sleteo je na Međunarodni aerodrom u Damasku.
Više od deset pripadnika sirijske Vazduhoplovne obaveštajne službe u maskirnim uniformama raspoređeno je da obezbedi VIP deo aerodroma — poznat kao Sala za ceremonije — kao i pristupni put, reklo je šest izvora upoznatih s operacijom, od kojih su četiri bila prisutna.
Nekoliko civilnih automobila sa zatamnjenim staklima približilo se tom delu, potvrdila su tri očevidca. Automobili su pripadali elitnoj Republikanskoj gardi, zaduženoj za zaštitu Asada i predsedničke palate, rekli su bivši obaveštajac i visoki aerodromski zvaničnik.
Uključenost Republikanske garde značila je da je "naredbe dao Bašar (al-Asad)", rekao je bivši visoki pripadnik te garde. Garda je slušala isključivo svog komandanta, Asadovog rođaka generala Talala Mahlufa, ili samog Asada.
Šef bezbednosti aerodroma, brigadni general Gadir Ali, rekao je osoblju da će vazduhoplovna obaveštajna služba rukovati avionom, ispričao je Muhamed Kajrut, šef zemaljskih operacija u Syrian Air-u.
"Ovaj avion sleće i mi ćemo se pobrinuti za njega", priseća se Kajrut da mu je rekao Ali. "Niste videli ovaj avion."
Visoki oficir vazduhoplovne obaveštajne službe primao je naredbe direktno iz predsedničke palate, potvrdila su trojica aerodromskih zvaničnika i bivši obaveštajac. Reuters nije uspeo da stupi u kontakt s njim.
Poslednji sati
Avion C5-SKY leteo je svaki put ka aerodromu Al Bateen u Abu Dabiju, koji koristi visoki državni vrh i poznat je po strogoj privatnosti, pokazuju podaci sa Flightradar24.
Prvi let poleteo je iz Dubaija 6. decembra i sleteo u Damask oko podneva po lokalnom vremenu. Potom je leteo za Al Bateen, pa se vratio u Damask nešto posle 22 časa.
Svaki put kada bi sleteo, "automobili bi pojurili ka avionu, zadržali se kratko, pa otišli neposredno pre poletanja", rekao je jedan od pet radnika aerodroma.
Ali je obaveštajcima rekao da će članovi predsedničke palate i Asadova rodbina — uključujući tinejdžere — biti među putnicima prva dva leta 6. decembra, koja su takođe nosila gotovinu, rekao je bivši obaveštajac.
Reuters nije imao uvid u manifest letova da bi potvrdio ko je bio u avionu.
Drugi let iz Damaska prevozio je i umetnine i male skulpture, rekao je isti izvor.
Dana 7. decembra, avion se vratio u Damask oko 16 sati i odleteo za Al Bateen nešto kasnije, ovog puta sa torbama gotovine, hard diskovima i elektronskim uređajima koji sadrže informacije o Asadovoj poslovnoj mreži, prema obaveštajcu i osobi iz poslovne mreže.
Pohranjeni podaci uključivali su finansijske izveštaje, zapisnike sa sastanaka, vlasništvo nad firmama i nekretninama, partnerstva, kao i detalje o transferima gotovine, ofšor kompanijama i računima.
Ovog puta, vozila ambasade UAE u Damasku prišla su VIP zoni aerodroma pre nego što je avion poleteo, rekao je bivši obaveštajac, što ukazuje da su UAE bile svesne operacije.
Skretanje ka ruskoj bazi
Rano 8. decembra, pobunjenici su ušli u Damask, što je nateralo Asada da pobegne ka primorskom uporištu u Latakiji, u koordinaciji sa ruskim snagama. Aerodrom u Damasku je prestao sa radom.
Neposredno posle ponoći, avion C5-SKY poslednji put je poleteo iz Al Bateena. Nakon što je preleteo grad Homs, severno od Damaska, oko 3 sata ujutro po lokalnom vremenu, nestao je sa radara oko šest sati pre nego što se ponovo pojavio iznad Homsa, na putu nazad za Abu Dabi.
U tom periodu, avion je sleteo na bazu Hmejmim u provinciji Latakija, prema bivšem obaveštajcu.
Satelitski snimak snimljen u 9:11 ujutru, koji je obezbedila firma Planet Labs, prikazivao je avion na pisti baze Hmejmim. Reuters je potvrdio da je avion na slici C5-SKY na osnovu veličine, oblika i podataka o letu. To je bio jedini privatni avion koji je leteo u i iz Sirije između 6. i 8. decembra.
Na letu iz Hmejmima nalazio se Ahmed Halil Halil, bliski saradnik Ibrahima aktivan u Asadovoj mreži, prema obaveštajcu, izvoru iz Asadovog poslovnog carstva i WhatsApp prepisci. Halil je pod zapadnim sankcijama jer je pomagao bivšem režimu upravljajući i kontrolišući više firmi u Siriji.
Do ruske baze je stigao u blindiranom vozilu ambasade UAE i nosio 500.000 dolara u gotovini, prema izvorima iz Asadove mreže i WhatsApp porukama.
Halil je novac podigao dva dana ranije sa računa u Syria International Islamic Bank (SIIB), prema istim izvorima.
Račun pripada firmi Al-Burj Investments iz Damaska, koja je u 50% vlasništvu Ibrahima, prema sajtu The Syria Report, koji se poziva na zvanične sirijske podatke iz 2018. godine.
Halil nije odgovorio na poruku poslatu putem Fejsbuka. SIIB i Al-Burj nisu odgovorili na mejlove Reutersa.
Izvori iz Asadovog okruženja i bivši zvaničnik Sirijske vazduhoplovne uprave rekli su da je Embraer leteo pod tzv. "suvim lizingom", gde vlasnik daje samo avion, bez posade, održavanja ili osiguranja.
Reuters nije uspeo da utvrdi ko je konkretno upravljao letovima.
Ibrahim je stigao u Abu Dabi 11. decembra, rekao je isti izvor.
Na pitanje o avionu u intervjuu za Reuters, predsednik Ahmed al-Šaraa odbio je da komentariše.
"Libanski avion"
Ibrahim je iznajmio avion od libanskog biznismena Mohamada Vehbea, prema pripadniku sirijske poslovne elite i izvoru iz Asadove mreže. U WhatsApp prepisci avion je opisan kao "libanski avion".
Vehbe je vlasnik firme Flying Airline FZCO, registrovane u Slobodnoj zoni Dubaija, prema njegovom LinkedIn profilu.
U aprilu 2024, Mohamad Vehbe je objavio slike aviona C5-SKY na LinkedIn-u uz poruku "dobrodošao". U januaru je napisao da je avion na prodaju.
Avion je od aprila 2024. bio registrovan u Gambiji na firmu Flying Airline Company. Podaci o letovima pokazuju da je avion u mesecima pre Asadovog pada leteo i ka Rusiji, savezniku Sirije, koja je pod zapadnim sankcijama zbog invazije na Ukrajinu.
Reuters nije uspeo da stupi u kontakt sa registrovanim predstavnikom firme Flying Airline Company u Gambiji, Šeikom Tidžanom Džalovom.
Firma Flying Airline Co. je u 30% vlasništvu drugog Libanca, Usame Vehbea, i 70% u vlasništvu Iračanina Safe Ahmeda Saleha, prema gambijskim dokumentima.
Na društvenim mrežama vidi se da Mohamad Vehbe ima sina po imenu Usama koji takođe radi u avio-industriji. Reuters nije mogao da potvrdi da je to ista osoba iz gambijskih registara.
Kontaktiran od strane Reutersa, Mohamad Vehbe je negirao bilo kakvu povezanost sa letovima C5-SKY u i iz Sirije i rekao da nije vlasnik aviona već da ga "ponekad" iznajmljuje od posrednika, čije ime nije želeo da otkrije. Nije odgovorio na pitanja o tome da li mu je sin bio umešan.
Usama Vehbe nije odgovorio na zahtev za komentar. Reuters nije uspeo da pronađe Safu Ahmeda Saleha.
(Telegraf.rs)
Video: Naglo poskupljuje popularna aplikacija u Srbiji
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Lord
Znaci,u Rusiju moze ko god ima para!
Podelite komentar
Stari recept
Jel sad jasno zasto Rusi tvrde da nije bilo zvucnog topa ?
Podelite komentar