
Čini vam se da odjednom ima mnogo više avionskih nesreća i incidenata nego ikad? Istina će vas šokirati
Sudar dva aviona na aerodromu u Arizoni i Prinudno sletanje letelice kompanije Delta Air Lines na letu 4819 u Torontu, su dve nesreće koje su se ove nedelje dogodile na američkom kontinentu. U Arizoni je poginula najmanje jedna osoba, dok u Torontu na sreću, nije bilo smrtnih ishoda.
Dve ovonedeljne nesreće ne deluju kao izolovan slučaj, posebno nakon prošlomesečnog sudara aviona American Airlinesa i helikoptera američke vojske, u kojem je poginulo 67 ljudi. Čini se kao da su nebo i letenje postali opasniji, piše CNN.
Ali, ponekad su osećaji varljivi. Statistika pokazuje da je nebo i dalje bezbedno, kao što je oduvek i bilo.
Pogledajmo preliminarne podatke američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja za januar.
Čini se da je prošlog meseca zabeležen rekordan pad broja avionskih nesreća na nacionalnom nivou, kada se kombinuju privatni i komercijalni letovi. Većina od ukupno 62 nesreće dogodila se na privatnim letovima, a ukupan broj incidenata bio je za 18 manji u odnosu na 80 nesreća iz januara 2024. godine.
Zapravo, ako se preliminarni podaci potvrde, januar 2025. godine postaviće novi rekord za najmanji ukupan broj avionskih nesreća, sa osam manje u odnosu na prethodni rekord od 70 nesreća iz januara 2012.
Deset incidenata u januaru 2025. bilo je, nažalost, sa smrtnim ishodima, a jedan od njih uključivao je komercijalni avion. Naravno, svaki broj veći od nule je previše, ali s istorijske tačke gledišta, 10 nesreća sa smrtnim ishodom je neverovatno mali broj.
Štaviše, broj nesreća sa smrtnim ishodom prošlog meseca mogao bi se izjednačiti sa 2022. godinom kao najsigurniji januar ikada zabeležen.
Ovo dostignuće iz januara 2025. nije statistička anomalija. Komercijalno vazduhoplovstvo u Sjedinjenim Državama sigurnije je nego ikada pre. U poslednjih 15 godina bilo je manje smrtnih slučajeva na redovnim komercijalnim letovima nego u bilo kom drugom 15-godišnjem periodu. I iako se to već godinama ponavlja u avio-industriji, komercijalni avioni su, po pređenom kilometru, daleko bezbedniji od automobila.
Sličan trend beleži se i kada se kombinuju privatni i komercijalni letovi: prošla godina imala je najmanji broj nesreća i najmanji broj nesreća sa smrtnim ishodom – 257 – u istoriji. Ovaj trend traje već duže vreme, budući da je u poslednjih 12 godina svake godine zabeležen manji broj nesreća nego u bilo kojoj prethodnoj godini od najmanje 1982. godine.
Jedine tri godine u kojima je bilo manje od 300 nesreća sa smrtnim ishodima dogodile su se u ovoj deceniji, a poboljšanje u odnosu na prošlost je ogromno – 1982. i 1983. godine bilo je više od 600 fatalnih avionskih nesreća.
Naravno, ono što se u januaru izdvojilo, uključujući nesreću u Torontu, jeste činjenica da su bile u pitanju komercijalne avio-kompanije. Velika većina nesreća odnosi se na male privatne avione, koji ne dospevaju često u vesti.
Putovanje u malom privatnom avionu značajno je manje bezbedno.
Ali, jedan ili dva strašna incidenta ne govore mnogo o celokupnoj avio-industriji, koliko god nam se činilo drugačije. Kada američke avio-kompanije svake godine obave oko 9 miliona komercijalnih letova, jedan ili dva dodatna incidenta godišnje nisu statistički značajni.
Čak ni situacije u kojima su sudari zamalo izbegnuti nisu tako česte kao što biste mogli pomisliti. Pre dve godine zavladala je panika zbog ovih incidenata.
Tokom 2023. godine zabeležena su 23 ozbiljna incidenta na pistama (tj. da se nešto našlo na pisti kad nije trebalo da bude tamo). To je bio najveći broj u poslednjoj deceniji.
Međutim, možda ste primetili da se o tim incidentima mnogo manje govorilo 2024. godine. Razlog je jednostavan: broj ozbiljnih incidenata na pistama pao je na samo sedam u 2024. godini. To nije bio samo veliki pad u odnosu na 2023, već i najmanji broj incidenata na pistama u poslednjih deset godina.
Samo su se dva puta dogodile najozbiljnije situacije, u kojima je sudar za dlaku izbegnut – što je takođe najmanji broj u poslednjih deset godina.
Šta nam sve ovo govori? Nijedan vid prevoza ne može biti 100% siguran. Moramo ostati oprezni i osigurati da vazdušni saobraćaj bude što bezbedniji. Ono što se dogodilo u proteklom mesecu bilo je zastrašujuće i, u nekim slučajevima, tragično.
Ipak, kada se sve sabere, putovanje avionom i dalje je jedan od najsigurnijih načina prevoza. Bez obzira kako analizirali podatke, jasno je da je avio-saobraćaj u poslednjim godinama postao još bezbedniji.
(Telegraf.rs)
Video: Misterija drveta u centru Pančeva: Na skoro svakoj grani je ovo stvorenje
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.