Kako je 5 ljudi uspelo da preživi rušenje aviona u reku Potomak pre 42 godine? U njoj su pre 2 dana umrli svi

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Pad aviona American Airlines usled sudara sa helikopterom Black Hawk u blizini Vašingtona izazvala je teška sećanja na još jednu nesreću u reci Potomak pre 43 godine – let 90 kompanije Air Florida.

Nakon jučerašnje nesreće, zvaničnici ne veruju da ima preživelih u reci Potomak. Najmanje 28 tela izvučeno je iz vode u satima nakon sinoćnjeg sudara u vazduhu koji je prepolovio putnički avion i helikopter poslao na dno reke.

Reka Potomak, dugačka je 644 kilometara i teče od Zapadne Virdžinije do zaliva Česapik, bila je svedok još jedne vazdušne katastrofe pre 43 godine. Samo petoro ljudi je preživelo, a 78 je poginulo kada je let 90 kompanije Air Florida se srušio samo nekoliko trenutaka nakon poletanja sa nacionalnog aerodroma Regan, tada poznatog kao Nacionalni aerodrom Vašington, 13. januara 1982. godine, piše Metro.

Avion Boeing 737-200 pao je u reku nakon što je udario u most u 14. ulici u blizini Pentagona, ubivši četiri vozača na mostu.

Zašto se avion Air Florida let 90 srušio?

Putnički avion sa 74 putnika i pet članova posade bio je na putu ka aerodromu Fort Loderdejl na Floridi kada se katastrofa dogodila. Uprkos temperaturama ispod nule i snežnim uslovima, grejači motora protiv leda nisu se aktivirali pre poletanja, što se pokazalo kao njihova prva greška, piše Metro.

Piloti su navodno imali malo iskustva u letenju u snežnim i ledenim uslovima. Umesto mera za odleđivanje, oni su leteli iza avion DC-9 kako bi njegova toplota otopila sneg i led na krilima aviona. Dok se led na krilima nakratko istopio, voda se brzo smrzla na krilima i motoru, otkrio je izveštaj Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja objavljen kasnije 1982. godine.

Vašington , Potomac River, 1982, avionska nesreća , pad aviona Foto: Mark Reinstein / Zuma Press / Profimedia

U ranim fazama poletanja, avion nije uspeo da se pravilno unese u vazduh, dostigavši samo 352 stope pre nego što je zastao i izgubio visinu. Poslednja razmena između prvog oficira Rodžera Petita bila je reč kapetanu "Lari, idemo dole, Lari". Kapetan Lari Viton je odgovorio: "Znam to" pre nego što je avion udario u most.

Njegovo desno krilo je teško oštećeno kada je udarilo u čeličnu barijeru i ogradu na mostu pre nego što je potonuo u oko 25 do 30 stopa vode u "nekoliko velikih delova", rekli su istražitelji.

Operacija potrage i spasavanja u reci Potomak

Za razliku od nesreće American Airlinesa koja se dogodila nešto pre 21 sat, avion Air Florida je tokom dana pao u vodu. Međutim, uprkos dnevnim uslovima, oni koji su preživeli su bili u vodi jer su se "držali za komade plutajuće olupine".

Temperatura vode ispod površine bila je oko 1 stepen Celzijusa, a preživeli su na kraju bili u vodi "od 22 do 35 minuta pre nego što su spaseni", navodi se u izveštaju. Za divno čudo, svih pet preživelih su uspeli da ostanu svesni, iako su istražiteljima rekli da je "hladnoća bila toliko jaka da su brzo izgubili većinu efektivne upotrebe ruku".

Jedina preživela članica ekipe, Keli Dankan, rekla je za ABC njuz 1982. godine da je posle hladno došlo neko čudno "nebesko stanje".

"Samo sam lebdela kroz belo i osećala sam se kao da umirem i samo sam mislila da nisam baš spremna da umrem", objasnila je Keli.

Vašington , Potomac River, 1982, avionska nesreća , pad aviona Foto: Mark Reinstein / Zuma Press / Profimedia

Džo Stajli, biznismen i privatni pilot, shvatio je da će avion pasti i rekao je svojoj saradnici, preživeloj kolegi Patriciji Felč, da zauzme poziciju pada. Stajli je bio među najteže povređenim od nekolicine preživelih, pretrpevši više od 60 slomljenih kostiju, uključujući frakturu lobanje i povrede kičme, ali je uspeo da se izdrži i ostane u životu.

"Sećam se kako sam izašao iz aviona. Sećam se spasilačkog helikoptera... Sećam se Hitne pomoći. Sećam se da sam video svetla u bolnici. Sećam se mnogo drugih stvari u vezi sa nesrećom Air Florida, ali ni u šta nisam siguran", rekao je pilot.

Pet preživelih je na kraju spasao helikopter američke Park policije i odveo ih na obalu.

Kada je spasilački helikopter stigao, trojica preživelih su uspela da se uvuku u spasilački prsten i u omču užeta za spasavanje, dok je ostalima pružena pomoć. Jednu od preživelih spasio je herojski "civilni prolaznik koji je isplivao i izvukao je na obalu", navodi se u izveštaju.

Jedan od prvih preživelih, Arland D. Vilijams, na kraju se udavio zarobljen na svom sedištu nakon što se prvo uverio da je ostalih pet putnika uhvatilo konopac za spasavanje. Kada je repni deo aviona počeo da tone dalje u reku, on je povučen sa sobom. Nakon što su se detalji njegovih akcija pojavili godinu dana kasnije, predsednik Ronald Regan mu je dodelio zlatnu medalju obalske straže za spasavanje života.

(Telegraf.rs)

Video: Početak Molitve za naciju u Nacionalnoj katedrali u Vašingtonu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA