Evo zbog čega je tako teško izvršiti evakuaciju u Los Anđelesu: Stotine ostavljenih automobila svedoči o tome

A. P.
A. P.    
Čitanje: oko 5 min.
  • 1

Stanovnici Los Anđelesa, koji su ove sedmice pokušavali da pobegnu od šumskih požara suočili su se sa uskim grlima, zagušenim saobraćajem i teškom odlukom da li da napuste svoja vozila i pešice beže od vatrene stihije.

Požar koji se smatra najrazornijim u istoriji Los Anđelesa razara "Grad anđela", kako zovu najveći grad na Zapadnoj obali SAD. U trenutku pisanja ovog teksta, više od 170.000 ljudi napustilo je svoje domove, a 10 osoba je izgubilo život, prenosi BBC.

Međutim, pred dimom, plamenom i domovima koji su ostali smrvljeni u ruševinama, još jedna priča se iznova ponavlja, dok se požari sve više šire - to je priča o evakuaciji i haosu.

Stanovnici su često brzo reagovali na upozorenja i naredbe o evakuaciji koje su vlasti u Los Anđelesu izdavale, a neki su čak napustili svoje domove i pre nego što su to bili obavezni da učine. Međutim, kada su pokušali da odu, samo retki su uspevali da odu daleko.

Kada su stanovnici Pacifik Palisadsa napustili svoje domove u sredu, Pacifički autoput, glavni put ka Malibuu, brzo je postao zagušen. Neki su napustili svoja vozila i odlučili da pokušaju da pobegnu od požara pešice. Buldožeri su morali da uklone napuštena vozila kako bi omogućili prolaz vatrogasnim ekipama. Jedan stanovnik je rekao da je bio zaglavljen u saobraćajnoj gužvi dva sata dok je pokušavao da pobegne od požara u Palisadsu.

Mirjam Zar upala je u gužvu kada je napustila svoj dom u Pacifik Palisadsu, dok je šumski požar uništavao njeno naselje:

"Niko se nije pomerio pola sata, a ja sam bila zaglavljena na putu 45 minuta", kaže ona i navodi da je za 24 sata morala da se evakuiše u tri navrata jer su jaki vetrovi nezaustaljivo širili požar:

"To je potpuno uništenje. To je pakao", dodala je ona.

Ovaj problem dodatno komplikuje raspored saobraćajne mreže u tom području.

"Postoje samo dva ili tri puta. Dva glavna puta i jedan mali krivudavi put koji vas vodi iz Palisadsa. Naša velika briga je uvek bila da će putevi postati zagušeni, da ćemo ostati zarobljeni i da će nas požar sustići. U nekoj meri, mislim da su ljudi juče imali strah da se to dešava, ali sreća je da su svi evakuisani", navodi Mirjam Zar.

Slični haotični prizori ponovili su se u Holivudu u četvrtak, kada je vatra zahvatila naselja u Sansetu. Mnogi putevi u blizini požara brzo su postali zagušeni saobraćajem. Los Anđeles nije lak grad za bežanje u vanrednim situacijama, tvrde stručnjaci.

"Uski, krivudavi putevi česti su u bogatim predgrađima i mogu otežati brzi izlazak", kaže Kris Nevil, predstavnik za javne informacije u "MySafe:LA", nevladinoj organizaciji koja se bavi prevencijom požara i pripravnošću za katastrofe u Los Anđelesu.

"Nema mnogo izlaza i ulaza iz Palisadsa, i to je izazvalo ogromne probleme. Bio je to pravi haos. Mnogo puteva u Los Anđelesu potiče iz vremena pre nego što su postojali SUV automobili, kada su porodice imale manja vozila, a ne nužno ta ogromna vozila koja svi vozimo, naročito u ovim relativno bogatim područjima na brdima".

Uprkos rizicima, ova naselja ostaju vrlo popularna.

"Ljudi žele da žive u tim izolovanim, mirnim mestima gde su u kontaktu sa prirodom, ali to nosi ugrađeni rizik", dodaje Nevil.

Natali Enklade, izvršna direktorka organizacije "Buildstrong America", koja se bavi povećanjem otpornosti u SAD, kaže da je saobraćajna mreža bila pod ogromnim stresom zbog vanredne situacije.

"Sa desetinama hiljada stanovnika koji su istovremeno pokušavali da pobegnu u hitnoj evakuaciji, glavni putevi su postali ozbiljno zagušeni. Ovaj zastoj je značajno usporio proces evakuacije, stavljajući mnoge živote u opasnost".

Međutim, izazovi u evakuaciji gradova u Kaliforniji nisu ništa novo, napominje Natali Enklade. Kada je 2018. šumski požar poznat kao "Camp Fire" zahvatio severne delove Kalifornije, uništenje infrastrukture "smanjilo je kapacitet za komunikaciju, otežavajući napore za evakuaciju". Tokom još jednog požara godinu dana ranije, krhotine su blokirale jedini put koji je predstavljao izlaz za celo jedno naselje.

"Najveći faktor koji doprinosi ovim događajima je nedostatak resursa. Lokalne agencije i resursi brzo su preopterećeni brzinom i obimom ovih mega požara", smatra ona.

Šef vatrogasne službe okruga Los Anđeles rekao je da nema dovoljno vatrogasaca za rešavanje požara "ovakve magnitude".

Ulice Los Anđelesa su zagušene i u normalnim okolnostima, ali "to je zaista drugačija situacija kada svi pokušavaju da pobegnu nakon zemljotresa ili šumskog požara", kaže Džef Boing, pomoćnik profesora na Odseku za urbanizam Univerziteta Južne Kalifornije (USC).

"Veći deo saobraćajne mreže u los Anđelesu ima ta uska grla. Postoji više razloga za to. Možda je to teren ili 'estetika ekskluzivnosti', naročito u ograđenim zajednicama gde postoji samo jedan izlaz i ulaz“, dodaje Boing.

Studija iz 2024. godine koju su sproveli Džeg Boing i njegove kolege pokazala je da dizajn saobraćajnih mreža igra važnu ulogu u povećanju otpornosti grada na katastrofe. Ova studija simulirala je više od 2,4 milijarde putovanja kroz 8.000 urbanih oblasti u 178 zemalja, uz simulaciju događaja kao što su poplave, zemljotresi i ciljani napadi. Zaključak je da su saobraćajne mreže sa boljom povezanošću i manjim brojem uskih grla manje ranjive tokom događaja, koji ometaju saobraćaj.

"Bolja povezanost se odnosi na to koliko ulica postoji povezanih sa svakim čvorištem. U američkom predgrađu iz kasnog 20. veka, često ćete videti mnogo slepih ulica, što znači da postoji samo jedna ulica koja vodi do tog čvorišta, ili trokraka raskrsnica, gde morate da izaberete kojim ćete putem da krenete. Sve to smanjuje povezanost mreže i smanjuje vaše opcije i rute. Los Anđeles može biti prilično loš. Još je gore u mestima poput predgrađa Finiksa ili Las Vegasa, gde postoji super-blok sa samo jednim ili dva izlaza", objašnjava Boing.

Jedan od načina za poboljšanje evakuacije u vanrednoj situaciji je unapređenje javnog prevoza. Istraživanja pokazuju da javni prevoz može da pomogne u evakuaciji velikog broja ljudi u kratkom vremenskom periodu. Studija iz 2011. godine istraživača sa Univerziteta u Torontu pokazala je da bi javni prevoz u Torontu mogao da evakuiše 1,34 miliona ljudi za dva sata.

"Imamo vrlo veliki autobuski sistem u Los Anđelesu. Međutim, on je neverovatno neudoban jer ti autobusi moraju da idu kroz isti saobraćaj kao i svi drugi. Nemamo posebnu autobusku traku. Da imamo, mnogo ljudi bi se odlučilo da je koriste", zaključuje on.

(Telegraf.rs)

Video: Vožnja kao kroz pakao: Snimak evakuacije kroz požare koji razaraju Los Anđeles ledi krv u žilama

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Слађана Точиловац Шаљић

    10. januar 2025 | 21:55

    Гори као луч. Незаустављива ватрена Апокалипса у Калифорнији.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA