Ponovo kreće istraga najveće vazduhoplovne misterije: Da li ćemo konačno saznati šta se desilo sa letom MH370?
Malezija je pristala da ponovo pokrene potragu za olupinom nestalog aviona Malezija Erlajnsa, leta MH370, izjavio je u petak ministar saobraćaja Entoni Lok, više od 10 godina nakon što je avion nestao u jednoj od najvećih misterija u istoriji avijacije.
Let MH370, Boing 777 sa 227 putnika i 12 članova posade, nestao je na letu iz Kuala Lumpura za Peking 8. marta 2014. godine, podseća Reuters.
"Naša odgovornost, obaveza i posvećenost su prema porodicama žrtava", rekao je ministar saobraćaja Entoni Lok na konferenciji za novinare. "Nadamo se da će ovaj put ishod biti pozitivan, da će olupina biti pronađena i da ćemo doneti mir porodicama."
Đijang Hui, čija je majka bila među putnicima na letu MH370, pozdravio je odluku o nastavku potrage, ali je istakao da je proces do te tačke trajao predugo i da bi bio bolji uz učešće više strana.
"Nadamo se da malezijska vlada može da usvoji otvoreniji pristup, kao što je uvođenje sistema javnih nagrada gde bi svako mogao da učestvuje u potrazi", rekao je on.
Poslednji prenos podataka leta MH370 zabeležen je oko 40 minuta nakon što je avion poleteo iz Kuala Lumpura ka Pekingu. Piloti su se odjavili kada je avion ušao u vijetnamski vazdušni prostor iznad Tajlandskog zaliva, a ubrzo nakon toga transponder je isključen.
Vojni radar pokazao je da je avion skrenuo sa kursa, vratio se iznad severnog dela Malezije, zatim izašao ka Andamanskom moru, a potom skrenuo na jug. Nakon toga, kontakt je potpuno izgubljen.
Ostaci, od kojih su neki potvrđeni, a za neke se pretpostavlja da pripadaju avionu, kasnije su pronađeni na obalama Afrike i na ostrvima u Indijskom okeanu.
Lok je naveo da je predlog za nastavak potrage u južnom Indijskom okeanu došao od kompanije za istraživanje Oušn Infiniti, koja je poslednji put tražila avion 2018. godine.
Biće potpisan ugovor na period od 18 meseci, a kompanija će dobiti 70 miliona dolara ako pronađe značajne ostatke olupine, rekao je Lok, dodajući da će potraga biti fokusirana na novo područje morskog dna koje pokriva 15.000 kvadratnih kilometara. Precizna lokacija novog područja nije otkrivena.
Na letu je bilo više od 150 kineskih putnika, kao i 50 državljana Malezije, uz građane Francuske, Australije, Indonezije, Indije, Sjedinjenih Američkih Država, Ukrajine i Kanade, među ostalima.
Porodice žrtava su zatražile odštetu od kompanija Malezija Erlajns, Boing, proizvođača motora Rols-Rojs i osiguravajuće grupe Alijanc, među ostalima.
Verodostojni podaci
Lok je rekao da je Malezija analizirala nove podatke o mogućoj lokaciji olupine od strane više eksperata i da je Oušn Infiniti uveren u šanse za pronalazak. "Svi podaci su prezentovani. Naš tim ih je pregledao i smatraju da su verodostojni", rekao je on.
Malezija je angažovala Oušn Infiniti 2018. godine za potragu u južnom Indijskom okeanu, ali kompanija nije uspela u dva pokušaja. To je usledilo nakon podvodne potrage koju su zajednički sprovele Malezija, Australija i Kina na području od 120.000 kvadratnih kilometara u južnom Indijskom okeanu, na osnovu podataka o automatskim vezama između Inmarsat satelita i aviona.
Novi ugovor biće zasnovan na principu "nema nalaza – nema naknade", prema kojem Malezija neće biti obavezna da plati Oušn Infinitiju osim ako se ne pronađu i verifikuju značajni ostaci olupine.
Na pitanje o mogućnostima pronalaska celog aviona, Lok je odgovorio da bi bilo nepravedno očekivati čvrstu garanciju. "U ovom trenutku, niko ne zna sa sigurnošću. Prošlo je više od 10 godina", rekao je.
Izveštaj na 495 stranica o nestanku aviona iz 2018. godine navodi da su kontrole Boinga 777 verovatno bile namerno manipulisane kako bi avion skrenuo sa kursa, ali istražitelji nisu mogli da utvrde ko je odgovoran i nisu ponudili konačan zaključak o tome šta se dogodilo, navodeći da to zavisi od pronalaska olupine.
Istražitelji su rekli da nije bilo ničeg sumnjivog u pozadini, finansijskom stanju, obuci i mentalnom zdravlju kapetana i kopilota.
Šta znamo o avionu kompanije Malezija Erlajns, 10 godina kasnije
Avion Boing 777 nestao je 8. marta 2014. na letu iz Kuala Lumpura za Peking. Analiza satelitskih podataka pokazala je da se avion verovatno srušio negde u južnom Indijskom okeanu, kod zapadne obale Australije. Međutim, dve velike potrage nisu donele značajnije rezultate, piše Reuters.
Evo detalja o potrazi za MH370 i nerazjašnjenoj misteriji šta se dogodilo:
Šta je poznato?
Poslednja komunikacija s avionom zabeležena je oko 40 minuta nakon što je poleteo iz Kuala Lumpura za Peking. Kapetan Zaharije Ahmad Šah završio je komunikaciju rečima: "Laku noć, Malezija tri sedam nula", dok je avion ulazio u vijetnamski vazdušni prostor.
Ubrzo nakon toga, transponder aviona je isključen, što je značilo da nije mogao lako da se prati. Vojni radar pokazao je da je avion skrenuo sa kursa, preleteo preko severnog dela Malezije i ostrva Penang, zatim izašao ka Andamanskom moru prema vrhu indonežanskog ostrva Sumatra. Potom je skrenuo ka jugu i svi kontakti su izgubljeni.
Podvodne potrage
Malezija, Australija i Kina pokrenule su podvodnu potragu na području od 120.000 kvadratnih kilometara u južnom Indijskom okeanu, koristeći podatke o automatskim vezama između satelita Inmarsat i aviona.
Potraga, koja je koštala oko 200 miliona australijskih dolara (143 miliona američkih dolara), obustavljena je u januaru 2017. nakon dve godine, bez ikakvih tragova aviona.
Godine 2018, Malezija je prihvatila ponudu američke istraživačke kompanije Oušn Infiniti za potragu po principu "nema nalaza – nema naknade", što znači da bi firma bila plaćena samo ako pronađe avion.
Ta potraga pokrila je 112.000 kvadratnih kilometara severno od originalne ciljne oblasti, ali je takođe bila neuspešna i završena u maju 2018.
Ostaci
Više od 30 komada sumnjivih ostataka aviona prikupljeno je duž afričke obale i na ostrvima u Indijskom okeanu, ali su samo tri fragmenta krila potvrđena kao delovi aviona MH370. Većina ostataka korišćena je za analize kretanja talasa, u nadi da će suziti moguće lokacije aviona.
Izveštaj o istrazi
Izveštaj na 495 stranica o nestanku leta MH370, objavljen u julu 2018, navodi da su kontrole Boinga 777 verovatno bile namerno manipulisane kako bi avion skrenuo sa kursa. Ipak, istražitelji nisu mogli da utvrde ko je odgovoran.
Izveštaj je takođe ukazao na greške u kontrolnim centrima vazdušnog saobraćaja u Kuala Lumpuru i Ho Ši Minu i dao preporuke za sprečavanje sličnih incidenata.
Istražitelji nisu izneli konačne zaključke o tome šta se dogodilo s MH370, navodeći da to zavisi od pronalaska olupine aviona.
Teorije zavere
Nemogućnost pronalaska mesta pada aviona podstakla je brojne teorije zavere, od mehaničkog kvara ili pada izazvanog daljinskim upravljanjem, do bizarnih objašnjenja poput otmice od strane vanzemaljaca ili ruske zavere.
U poslednjim godinama, neki stručnjaci za avijaciju izneli su mišljenje da je najverovatnije objašnjenje to da je avion namerno skrenuo s kursa, a da je to učinio iskusni pilot. Međutim, istražitelji su naveli da nije pronađeno ništa sumnjivo u prošlosti, finansijama, obuci i mentalnom zdravlju kapetana i kopilota.
Obnova potrage
Malezijski ministar saobraćaja objavio je u petak da je vlada načelno pristala da obnovi potragu za olupinom aviona, nakon novog predloga kompanije Oušn Infiniti, koja bi dobila 70 miliona dolara ako pronađe značajne ostatke.
Nova potraga, nakon potpisivanja ugovora, proširiće prethodnu oblast potrage za 15.000 kvadratnih kilometara, rekao je ministar. Ugovor će pokrivati period od 18 meseci, a kompanija je naznačila da je najbolji period za potragu između januara i aprila.
(Telegraf.rs)
Video: Član mesnog odbora: "Deca su u stanju šoka nakon horora koji se desio u OŠ Prečko"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.