Putinove muke sa najmodernijim avionima, ne sme da udari na Zapad: "Setite se Libije, jasno je kako bi prošao"

I. N.
I. N.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 6

Nakon gotovo tri godine rata u Ukrajini, eskalacija inostranih sankcija nametnutih ruskoj industriji konačno ima primetan uticaj na naporima Moskve za modernizaciju. Tako ruski proizvođač aviona United Aircraft Corporation (UAC) muku muči s nabavkom ključnih komponenti strane proizvodnje za jedini tip nevidljivog lovca ruskih vazdušnih snaga - Suhoj Su-57 - poznat i pod NATO oznakom Felon.

Muku muče, ali ne da ne uspevaju. Načini na koje UAC dolazi do potrebnih komponenti govore o trajnoj snazi ​​Rusije dok se rat nastavlja. Ipak, oni takođe upućuju na nerešene probleme u nabavci ruskog oružja - radi se o slabostima koje bi ruski protivnici još uvek mogli da iskoriste kako bi izvršili dodatan pritisak na ruske oružane snage, navodi u svojoj analizi za britanski The Telegraph redovni analitičar Forbsa Dejvid Aks.

Komponente obuhvaćene sankcijama - uključujući mikročipove i matične ploče - deo su MPPU-50, nemačkog uređaja za kalibraciju dvomotornog, supersoničnog radara Su-57. Nemačka je Rusiji zabranila direktan uvoz uređaja, što je nateralo Ruse da potraže zaobilazna rešenja, što oni i uspevaju, prema dokumentima do kojih je došla ukrajinska analitička grupa Frontelligence Insight.

"Ovi delovi mogu se jednostavno kupiti onlajn i isporučiti u Rusiju preko trećih zemalja", objašnjava Frontelligence. Sankcionisani delovi mogu se pronaći u raznim proizvodima proizvedenim u Nemačkoj, Sjedinjenim Državama, Japanu, Indiji i Kini, ustanovila je grupa.

Glavobolja za Vašington

Amerikanci su očito svesni problema. Tamošnja vlada je 30. oktobra uvela nove sankcije za 400 subjekata, uključujući neke u Kini i Indiji. Cilj je da se ometa "izbegavanje sankcija i ciljati subjekte u više trećih zemalja", objasnio je američki Stejt Department. Ipak, to nije savršeno rešenje... Delovi za MPPU-50 nalaze se u previše drugih proizvoda proizvedenih u previše drugih zemalja, uključujući i neke bez jasne vojne namene.

"Naš tim procenjuje da se gotovo sve te komponente koriste u civilnoj elektronici i elektronici s dvojnom namenom, što čini veoma teškim, ako ne i nemogućim, da se spreči da ih Rusija nabavi".

Međutim, napor koji ruski menadžeri moraju da ulažu u nabavku mikročipova i matičnih ploča ima za posledicu snažno usporavanje proizvodnje Su-57 i podizanje cene ovog aviona. Kremlj je 2019. potpisao ugovor za prvih 76 borbeno spremnih Su-57. Cena je, kako se čini, oko 50 miliona dolara "po komadu".

Ipak, dok američki proizvođač borbenih aviona "Lockheed Martin" proizvodi više od 150 nevidljivih borbenih aviona F-35 Lightning godišnje za kupce širom sveta, UAC se bori da proizvede nešto više od deset Su-57 za ruske vazdušne snage. Kompanija je isporučila prvih 10 Su-57 2022. i njih 11 prošle godine, dok su ove godine isporučili tek nekoliko.

U međuvremenu su ruske zračne vazdušne u nesrećama izgubile dva Su-57 - jedan od 10 testnih modela i jedan serijski standardni primerak. U napadu ukrajinske bespilotne letelice na ruski Državni centar za ispitivanja leta Ahtubinsk u južnoj Rusiji, ovog leta je uništen najmanje još jedan Su-57 na zemlji.

Moguće je da je, gotovo 15 godina nakon prvog leta Su-57, u službi tek nešto više od 30 ovih letelica, od kojih su trećina testni modeli. To nikako nije puno, pogotovo s obzirom na to da je Su-57 jedini ruski avioni pete generacije u službi, piše Telegraph. Lockheed Martin u međuvremenu je isporučio više od 1000 F-35 pete generacije nevidljivih borbenih aviona SAD-u i njihovim saveznicima, a tu je i više od 180 starijih, ali još snažnijih F-22 Raptora u američkim zračnim snagama.

Putin u lošoj poziciji?

Aks smatra da bi predsedniku Rusije Vladimiru Putinu, stoga bilo pametno da se ne petlja sa širim Zapadom izvan Ukrajine - gotovo je sigurno, navodi, da bi izgubio vazdušni rat, a iskustvo iz Iraka i Libije ukazuje na to da nakon što izgubite nebo od zapadnih vazdušnih sila, vaša kopnena vojska ne preživljava još dugo.

Kad se to ostavi po strani, ipak je jasno da strane sankcije protiv UAC-a i sličnih ruskih proizvođača oružja ne funkcionišu savršeno, ali deluju dovoljno dobro da barem uspore modernizaciju ruskih vazdušnih snaga. I, što je možda još važnije za protivnike ruske agresije, nema dokaza da je UAC uspeo da proizvede MPPU-50 uspostavljanjem lokalne proizvodnje.

"Stvarnost je da je proizvodnja modernog oružja u Rusiji gotovo nemoguća bez zapadnih komponenti", zaključuje Frontelligence Insight.

Dodatne sankcije možda neće uspeti u potpunosti da zaustave UAC-ovu nabavku ključnih čipova i matičnih ploča, ali bi je mogle dodatno da koče i ometaju istu, i na taj način postave još prepreka za efikansu proizvodnju Su-57.

"To su loše vesti za UAC, rusko vazduhoplovstvo i rusku vazdušnu kampanju u Ukrajini. Ako u Moskvi postoji bilo kakav razlog za optimizam, to je da je novoizabrani američki predsednik Donald Tramp, koji je stupio na dužnost u januaru, kritikovao podršku SAD Ukrajini – i mogao bi da okonča mnoge od najštetnijih sankcija jednim potezom olovke", zaključuje Aks.

(Telegraf.rs)

Video: Muzej grada Beograda otvorio izložbu o nobelovcu Ivi Andriću u Pekingu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Balkanac

    28. novembar 2024 | 07:50

    Neka se seti nato Srbije da su mu srbi sa praćkama i kamenjem oborili najmoderniji nevidljivi f-117 😁💪

  • Djudja86

    28. novembar 2024 | 07:52

    Samo cu ovo napisati i pitati. Da li stvarno mislite da se Rusi plase??? Imaju SARMAT!!!!!!!!!!

  • Raca

    28. novembar 2024 | 08:26

    Bas je u mukama ,koga prvo da gadja .Velike muke.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA