Amerika pravi šestu generaciju stelt lovaca-bombardera koji će zameniti F-22 Raptor
Za sada nije poznato mnogo detalja o šestoj generaciji stelt lovaca bombardera osim da će se raditi u dve verzije - bespilotnoj i sa pilotom. Takođe nije poznato ni koju će oznaku nositi
Američko ratno vazduhoplovstvo pokrenulo je Program dominacije u vazduhu naredne generacije (NGAD) čiji je cilj razvoj šeste generacije stelt lovaca-bombardera koji bi zamenili sada već vremešni F-22 Raptor! Kako je preneo National interest, radi se na razvoju bespilotne i verzije letelice sa pilotom.
F-22, prvi operativni stelt lovac, postaje zastareo sa manje od 100 preostalih letelica u operativnoj upotrebi. Program NGAD bi trebalo da osigura američku superiornost u vazduhu tako što će uključiti napredne stelt i bespilotne sisteme.
Ovaj program naglašava posvećenost vazduhoplovnih snaga u održavanju prednosti u vazdušnoj snazi usred brzog napredovanja tehnologije i sistema protivvazdušne odbrane.
Od prvog trenutka kada je oružje postavljeno na avion, vazdušna snaga je bila ključ za pobedu u ratovima. Od Drugog svetskog rata do invazije na Irak, skala se naginjala ka vojsci sa najjačim sposobnostima u vazduhu. Tehnologija nastavlja da napreduje brzim tempom.
Broj stelt aviona pete generacije poput borbenog aviona F-35 Lajtning II raste, a sve više armija širom sveta zainteresovano je da ove letelice uvrsti u svoj arsenal. Američko vazduhoplovstvo troši milijarde dolara na nove projekte. Program NGAD je savršen primer želje da se nastavi sa ulaganjem u najnoviju tehnologiju stelt borbenih aviona.
Za sada nije poznato mnogo detalja o šestoj generaciji stelt lovaca bombardera osim da će se raditi u dve verzije - bespilotnoj i sa pilotom. Takođe nije poznato ni koju će oznaku nositi. Iako se PVO sistemi razvijaju velikom brzinom u SAD ne žele da prestanu sa razvojem i testiranjem letelica koje mogu da poraze neprijateljsku odbranu.
Zaista, stelt avioni su i verovatno će ostati efikasni protiv neprijateljskih senzora, kupujući avionima dragoceno vreme da isporuče svoj ubojiti teret pre nego što ih neprijatelj primeti. F-22 Raptor važi za izuzetno sposoban avion za superiornost u vazduhu. To je bio prvi operativni stelt lovac bombarder na svetu.
Međutim, kako godine prolaze, on postaje sve manje relevantan. Raptor je dostigao početnu operativnu sposobnost 2005. godine, a proizvođač Lokid Martin je obustavio proizvodnju 2011. Iako Kongres SAD primorava Vazduhoplovstvo da zadrži F-22 u upotrebi, broj raspoloživih aviona se smanjuje zbog nedostatka proizvodne linije koja bi mogla da servisira starije ili oštećene avione.
Od 186 aviona koje je vazduhoplovstvo dobilo, manje od 100 ostaje u funkciji. Američko ratno vazduhoplovstvo planira da nabavi oko 200 novih stelt borbenih aviona, kako bi se osiguralo da u eventualnom budućem sukobu američka vojska deluje u okruženju vazdušne nadmoći i dominacije u vazduhu.
Tehnički podaci - F 22 Raptor
- U upotrebi: Od decembra 2005.
- Posada: 1
- Dužina: 18,9 metara
- Rapson krila: 13,56 metara
- Visina: 5,08 metara
- Težina prazan: 19.700 kg
- Težina pun: 38.000 kg
- Maks. brzina: 2,25 maha (oko 2.414 km/h)
- Dolet: oko 3.000 km
- Cena: Oko 350 miliona dolara
(Telegraf.rs)
Video: Avioni se sudarili u letu, Indija u neverici
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.