Posle pada mosta u koji je udario brod mnogo je pitanja, a ova su najvažnija na koja postoje odgovori
Ronioci su nakon više od 24 sata pošto je teretni brod udario u most Fransis Skot Ki u Baltimoru pronašli tela dvojice od šest radnika koji su prilikom rušenja mosta pali u vodu, piše Rojters.
Tela dvojice muškaraca pronađena su u crvenom pikapu u hladnim vodama reke Patapsko.
Spasioci su neposredno posle nesreće iz vode izvukli dvojicu preživelih radnika, a jedan je hospitalizovan.
Kada se dogodio kolaps mosta?
The Francis Scott Key Bridge in Baltimore, Maryland which crosses the Patapsco River has reportedly Collapsed within the last few minutes after being Struck by a Large Container Ship; a Mass Casualty Incident has been Declared with over a Dozen Cars and many Individuals said to… pic.twitter.com/SsPMU8Mjph— OSINTdefender (@sentdefender) March 26, 2024
Malo posle 1 sat po lokalnom vremenu, teretni brod pod imenom Dali plovio je niz reku Patapsko na putu ka Šri Lanki. U 1.24, brod je doživeo potpuni gubitak napajanja i sva njegova svetla su se ugasila.
Tri minuta kasnije, u 1.27, kontejnerski brod je udario u pilon mosta, srušivši gotovo celu konstrukciju u vodu.
Guverner Merilenda, Ves Mur, rekao je da je most bio u skladu sa propisima i da nisu poznati eventualni strukturalni problemi.
Nesreća koja se desila u utorak mogla bi da bude najgori slučaj kolapsa mosta u SAD od 2007. godine, kada je greška u dizajnu uzrokovala da most I-35W u Mineapolisu padne u reku Misisipi, pri čemu je poginulo 13 osoba.
Kakav je trenutni bilans žrtava?
Dva muškarca čija su tela pronađena u sredu su identifikovana kao Alehandro Ernandez Fuentes (35) iz Baltimora, inače poreklom iz Meksika, i Dorlian Ronial Kastiljo Kabrera (26) iz obližnjeg Dandalka, poreklom iz Gvatemale.
Šest radnika koji se smatraju mrtvima potiču iz Meksika, Gvatemale, Hondurasa i Salvadora, kako je rečeno na konferenciji za novinare.
Vlasti su obustavile napore za pronalaženje tela u vodama dubokim 15 metara oko izvitoperenih ruševina zbog opasnih uslova.
U trenutku sudara, ekipa radnika je popravljala rupe na mostu, a osam osoba je s visine od 56 metara palo u reku. Temperatura vode u tom trenutku bila je 8 stepeni Celzijusa. Dvojica radnika su spasena, jedan nepovređen, a drugi je zbog povreda prebačen u bolnicu.
Vlasti su spasile mnogo više života zaustavljajući vozila koja su kretala ka mostu nakon što je brod poslao poziv u pomoć, rekao je guverner Merilenda.
Brod je takođe spustio sidra da bi usporio, dajući transportnim vlastima vremena da očiste most od saobraćaja.
Zašto je došlo do kolapsa mosta?
Inženjeri kažu da je dizajn metalnog mosta sa visećim poprečnim nosačima doprineo njegovom urušavanju. Brod je, izgleda, udario u glavni betonski stub, koji počiva na zemlji i pod vodom i deo je temelja.
Šef Nacionalne komisije za bezbednost saobraćaja je rekao da mostu nedostaje strukturalnih inženjerskih ojačanja koja su uobičajena kod novijih mostova, što ga čini ranjivijim na katastrofalni kolaps.
Ko će platiti štetu i koliko će koštati obnova mosta?
Predsednik SAD Džo Bajden obećao je da će uskoro posetiti Baltimor i rekao da želi da federalna vlada plati obnovu mosta.
Ministarstvo saobraćaja može dodeliti hitnu finansijsku pomoć, koja obično iznosi nekoliko miliona dolara. Za zamenu mosta, Kongres bi trebalo da odobri finansiranje. Nakon kolapsa mosta 2007. u Minesoti, Kongres je odobrio 250 miliona dolara.
Prve procene cenu obnove mosta kreću se oko 600 miliona dolara, prema analizi ekonomske kompanije IMPLAN.
Osiguravajuće kompanije bi se mogle suočiti sa milijardama dolara odštetnih zahteva, rekli su analitičari, pri čemu je jedan procenio trošak čak do četiri milijarde dolara, što bi ovu tragediju učinilo rekordnim gubitkom za osiguravače.
Koliko će trajati obnova mosta?
Obnova bi mogla biti dugotrajan proces i zavisitiće od toga da li se neka od preostalih struktura može spasiti. Originalna izgradnja mosta trajala je pet godina, od 1972. do 1977. godine.
Zatvaranje luke samo mesec dana koštalo bi Merilend 28 miliona dolara izgubljenog poslovanja, prema IMPLAN-u.
Koji brod je udario u most u Baltimoru?
Brod Dali je napuštao Baltimor na putu za Kolombo, Šri Lanka.
Registrovani vlasnik ovog broda pod zastavom Singapura je Grace Ocean Pte Ltd, pokazuju podaci LSEG-a.
Brod je dugačak 289 metara - dužine tri fudbalska terena postavljena jedan do drugog. Bio je natovaren kontejnerima, ali je bio sposoban da nosi duplo veći teret. Istražitelji bezbednosti su pronašli crnu kutiju broda, koja im može reći kakav je bio njegov položaj, brzinu, pravac, radarski signal, zvučne zapise sa mosta i radio-komunikaciju, kao i alarme.
Isti brod je bio uključen u incident u luci Antverpen, u Belgiji, 2016. godine, kada je udario u kej pokušavajući da izađe iz terminala na Severnom moru.
Kasnija inspekcija u junu 2023. godine koja je obavljena u San Antoniju, Čile, otkrila je "nedostatke u pogonskom i pomoćnom mehanizmu" broda, prema podacima sa javnog sajta Equasis, koji pruža informacije o brodovima.
Šta znamo o mostu koji se srušio?
Most Fransis Skot Ki bio je jedan od tri načina za prelazak preko luke Baltimor i preko njega je prelazilo 31.000 automobila dnevno ili 11,3 miliona vozila godišnje.
Čelična konstrukcija ima četiri trake i nalazi se 56 metara iznad reke.
Otvoren je 1977. i prelazi reku Patapslo, gde je autor američke himne, Fransis Skot Ki, napisao "Star spangled banner" 1814. godine nakon svedočenja porazu Britanaca u bici za Baltimor i bombardovanju tvrđave Fort Mek Henri.
Kako će kolaps mosta uticati na luku Baltmor?
Saobraćaj je obustavljen u luci, koja je 17. po veličini u SAD.
Protok kontejnera do Baltimora verovatno može biti redistribuiran ka većim lukama. Međutim, mogući su veliki poremećaji u transportu automobila, uglja i šećera.
To je najprometnija američka luka za transport automobila, sa najmanje 750.000 vozila 2023. godine, prema podacima Maryland Port Administration.
Godine 2023, luka je bila druga po zauzetosti u izvozu uglja.
Takođe, to je najveća američka luka po obimu za rukovanje poljoprivrednim i građevinskim mašinama, kao i poljoprivrednim proizvodima poput šećera i soli.
(Telegraf.rs)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.