Avion umalo pao zbog nekolkiko šrafova: Konačno stigao detaljan izveštaj o uzrocima jezive nesreće
Istražitelji iz američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) u utorak su saopštili da dokazi pokazuju da su četiri zavrtnja koja drže čep na vratima Boinga 737 Max 9 nedostajala u vreme prošlomesečnog incidenta na letu 1282 Aljaske erlajnsa kada su eksplodirala vrata aviona, javlja CNN.
Novo otkriće federalnih istražitelja dolazi mesec i dan nakon incidenta od 5. januara koji je pokrenuo 19-dnevno hitno prizemljenje svih Max 9 aviona i ponovo pokrenuo ispitivanje Boinga nakon fatalnih nesreća avoina Max 8 2018. i 2019. godine.
U svom preliminarnom izveštaju na 19 stranica objavljenom u utorak, istražitelji NTSB-a su uključili zapažanja iz laboratorijskog rastavljanja utikača na vratima Aljaske 1282, koji je pao sa 4.800 metara visine u dvorište u Oregonu. Navodi se da nedostatak oštećenja na čepu gde su vijci trebalo da ga pričvrste za trup aviona ukazuje na zaključak da su zavrtnji nedostajali u vreme leta.
"Sve u svemu, uočeni obrasci oštećenja i odsustvo oštećenja kontakta ili deformacije oko rupa povezanih sa zavrtnjima za zaustavljanje vertikalnog pomeranja i zavrtnjima gornje vođice u gornjim delovima vođice, spojnicama šarki i oporavljenom okovu za vođicu donje šarke pokazuju da su četiri zavrtnja koja sprečavanje pomeranja MED utikača nagore nedostajala pre nego što se čep MED (srednja izlazna vrata) pomerio nagore sa stop jastučića", navodi se u izveštaju koji se odnosi na srednja izlazna vrata.
Na letu je bilo šest članova posade i 171 putnik, a svi su se bezbedno vratili na međunarodni aerodrom u Portlandu. U incidentu niko nije teže povređen.
Vijci koji nedostaju očigledno nisu jedini problem. I Alaska Airlines i United Airlines saopštili su prošlog meseca da su inspekcije njihovih flota koje su obavljene nakon incidenta 5. januara otkrile labave zavrtnje.
"Ovo je pomalo složeno pitanje sa mnogo delova", rekla je predsednica NTSB-a Dženifer Homendi za CNN tokom nedelje koja je prethodila objavljivanju preliminarnog izveštaja. Ipak, Homendi je naglasila da "ne bi imala problema da sutra uđe u Max 9 i da leti".
Izveštaj je objavljen pošto je Boingova kontrola kvaliteta pod intenzivnim nadzorom. Tokom saslušanja u podkomitetu Predstavničkog doma u utorak, administrator FAA Majk Vitaker rekao je da sada ima dvadesetak inspektora FAA na lokaciji u fabrici Boing Renton u Vašingtonu kao deo revizije.
Kasno u nedelju, Boing je otkrio da će morati da "preradi" nepropisno izbušene rupe otkrivene na 50 nepotpunih aviona 737 Max koji su još na proizvodnoj traci, što je izazvalo usporavanje isporuka.
Kasnije je Boingov izvođač trupa Spirit AeroSistems saopštio da je to izazvalo problem.
Preliminarni izveštaj ne okrivljuje Boing niti pronalazi verovatan uzrok koji je obično uključen u konačni izveštaj NTSB-a koji bi mogao da se očekujue za godinu dana ili više.
Izveštaj takođe detaljno opisuje šok od eksplozije, koji je iznenadio putnike i posadu.
"Kapetan je rekao da se, dok se penjao kroz oko 4.800 metara, čuo glasan prasak", navodi se u izveštaju. "Posada je rekla da su im uši popucale, a kapetan da mu je glava gurnuta u heads-up displej (HUD) i da su mu slušalice odletele nagore, skoro mu pale s glave. FO (kopilot) je rekao da su njene slušalice potpuno uklonjene s glave zbog brzog odliva vazduha iz pilotske kabine.
CNN je izvestio da su istražitelji NTSB-a pomno ispitivali čep na vratima i da li su ključni zavrtnji koji ga drže na mestu bili pravilno postavljeni kada se incident dogodio.
Preliminarni izveštaji NTSB-a ne utvrđuju uzroke incidenata, ali mogu otkriti ključne činjenice o tome šta se dogodilo.
U međuvremenu, šef Federalne uprave za vazduhoplovstvo rekao je poslanicima u Predstavničkom domu u utorak da njegova agencija "pomno ispituje" Boing nakon prošlomesečnog izbijanja čepa na vratima.
"Ubuduće, imaćemo više ljudi na terenu koji pažljivo ispituju i prate proizvodne aktivnosti", rekao je administrator FAA Majk Vitaker.
(Telegraf.rs)
Video: Snežna vejavica u Pančevu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.