Otkriveno kako je došlo do sudara aviona u Japanu: Posada jedne letelice napravila je fatalnu grešku

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Avion japanske obalske straže koji je udario putnički avion na međunarodnom aerodromu Haneda u Tokiju dobio je instrukcije samo da "taksira do tačke zadržavanja" i nije dobio dozvolu za poletanje, navodi se u zvaničnom transkriptu komunikacije kontrole vazdušnog saobraćaja objavljenom u sredu, prenosi CNN.

U kobnoj nesreći, let 516 "Japan Erlajnsa" (JAL) je udario u avion obalske straže nakon što je sletio na pistu u utorak, uzrokujući zastrašujuć požar.

Svih 379 ljudi u avionu (JAL-a bezbedno je evakuisano, što je pozdravljeno kao udžbenička reakcija posade i putnika. Pet od šest članova posade manjeg aviona obalske straže je poginulo, izjavio je japanski ministar saobraćaja Tetsuo Saito.

Saito je u sredu objavio transkript više od četiri minuta komunikacije između kontrolora letenja i dva aviona neposredno pre nesreće, koji ukazuje da je let JAL-a dobio dozvolu da sleti, ali ne pokazuje jasno odobrenje za poletanje aviona obalske straže.

U daljem razvoju, javno dostupni zapisi su ukazivali na to da su svetla upozorenja van upotrebe – dizajnirana da spreče pilote da greškom odrula na pistu – mogla biti još jedan faktor u nesreći.

Kontrola vazdušnog saobraćaja je putničkom avionu JAL-a dala dozvolu da sleti u 17:43:26 po lokalnom vremenu, prema transkriptu.

Međutim, transkript ne pokazuje jasno odobrenje za poletanje za avion obalske straže, već mu se kaže da "taksira do tačke čekanja" u 17:45:11. Posada aviona obalske straže potvrdila je uputstvo nekoliko sekundi kasnije, navodi se u transkriptu.

Otprilike dva minuta kasnije, let JAL-a se sudario s avionom obalske straže na pisti, prema vremenskoj oznaci na video snimku aerodromskog nadzora.

Saito, ministar saobraćaja, rekao je novinarima u sredu da se incident "još istražuje" i da će sledeći korak biti slušanje audio snimka razgovora između pilota obalske straže i kontrolnog tornja.


On je dodao da Ministarstvo saobraćaja preduzima sve mere da se ovakva nesreća više ne dogodi.

Na brifingu nakon Saitove konferencije za štampu, zvaničnici Japanskog odbora za bezbednost saobraćaja (JTSB) rekli su da su preuzeli snimače leta i glasa aviona obalske straže. Dodali su, međutim, da i dalje traže one iz aviona JAL-a.

Još jedan faktor koji bi potencijalno mogao da bude ispitan u okviru istrage je da su svetla na pisti – poznata kao svetla za zaustavljanje koja su dizajnirana da spreče pilote da greškom odtaksiraju na pistu – možda nisu u funkciji, prema javno dostupnim zapisima.

U biltenu za pilote se navodi da je osvetljenje zaustavne trake "neupotrebljivo" od rulnih staza C1 do C14, što uključuje rulnu stazu na kojoj su kontrolori tornja Haneda rekli letu obalske straže da zadrži i sačeka odobrenje za poletanje. Obaveštenje — ili NOTAM — je prvi put javno objavljeno 25. decembra 2023. i ostaje aktivno.

Zvaničnik JTBS-a rekao je novinarima da je kontrolor letenja dozvolio avionu JAL- da sleti na pistu i dao instrukcije avionu obalske straže "da zadrži tačku".

Objavljivanje transkripta dolazi nakon što je JAL u saopštenju kasno u utorak naveo da je njegova posada dobila dozvolu za sletanje od strane kontrole vazdušnog saobraćaja pre sudara.

Čini se da audio sa LiveATC.net-a detaljno opisuje trenutak kada posada čita naredbu o odobrenju za pistu, u kojoj se kaže "dopušteno za sletanje 34 desno".

JAL je obećao punu saradnju u istrazi kako bi se utvrdila odgovornost za smrtonosnu nesreću.

Kompanija očekuje gubitak od 100 miliona dolara nakon nesreće, rekao je portparol avio-kompanije za CNN u četvrtak. Više od 100 letova avio-kompanije otkazano je od incidenta, 50 u sredu i još 68 u četvrtak.

JAL takođe nudi promene u rezervacijama ili povraćaj karata za svakog putnika koji to želi za letove pre 31. marta.

Avion evakuisan za 18 minuta

Putnici koji su bili u avionu "Japan Erlajnsa", Erbas A350, kao i svedoci sudara opisali su teror koji je ustupio mesto olakšanju jer je postalo jasno da su svi u njemu preživeli.

Neverovatno, JAL je saopštio da je samo jedna osoba u njegovom avionu zadobila modrice, ali je 13 "zatražilo lekarsku konsultaciju zbog fizičke nelagodnosti".

Od tada su se pojavili novi detalji o brzini i efikasnosti kojom je zapaljena letelica evakuisana.

Bilo je potrebno 18 minuta da se svi putnici i članovi posade izvuku iz zapaljenog mlaznjaka, izvestila je u četvrtak japanska javna televizija NHK.

Mreža je, pozivajući se na zvaničnike JAL-a, saopštila da piloti A350 nisu znali da je nakon sudara izbio požar, ali su stjuardese to primetile kada je dim počeo da puni kabinu.

Članovi posade pozvali su putnike da ostanu mirni dok je šef posade prijavio požar pilotima i zatražio dozvolu da otvore izlaze u slučaju nužde, dodaje NHK.

Avion je imao osam izlaza u slučaju nužde, preneo je NHK, dodajući da je evakuacija počela sa dva izlaza na prednjoj strani koja su bila bezbedna od požara i jednog izlaza pozadi.

Kapetan je bio poslednja osoba koja je napustila avion u 18:05: 18 minuta nakon sletanja.

(Telegraf.rs)

Video: Ovo je kuća u kojoj je uhapšen Alija Balijagić

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA