Pet grešaka dovelo do katastrofe podmornice, a većina se mogla izbeći: Kako je došlo do tragedije "Titana"
Pet putnika na podmornici "Titan" poginulo je u katastrofalnoj imploziji, saopštili su u četvrtak i američka Obalska straža i operateri podmornie "OceanGate", pozivajući se na krhotine pronađene na dnu okeana. Sada se postavlja pitanje zašto je došlo do tragedije.
Iako je nejasno šta je izazvalo imploziju, stručnjaci su ukazali na "crvene zastavice" o bezbednosti "Titana" koje su bile očigledne pre putovanja, piše insider.com. Evo pet "crvenih zastavica":
1. Trup je napravljen od ugljeničnih vlakana
Titan je bio sastavljen od dve kupole od titanijuma spojene zajedno cilindrom od oko 12 centimetara napravljenim od ugljeničnih vlakana.
Ovo je bio nekonvencionalan izbor za dubokomorske podmornice, koje bi obično imale trup napravljen od jačih materijala poput čelika ili titanijuma, piše "The Telegraph".
Prednost upotrebe karbonskih vlakana je u tome što su mnogo lakša i jeftinija.
Nedostatak je u tome što "nemaju snagu u kompresiji", rekao je za "New York Times" režiser i stručnjak za duboko ronjenje Džejms Kameron. Kameron je desetine puta ronio do olupine "Titanika" i dizajnirao je plovila za svoja istraživanja, prema NYT.
"OceanGate" je bio upozoren na bezbednosne rizike povezane s upotrebom materijala, prema sudskom podnesku iz 2018.
Prema podnesku, bivši radnik "OceanGate"-a Dejvid Lokridž izrazio je zabrinutost zbog "cikliranja pritiska", pri čemu bi nevidljivi nedostaci na trupu mogli dovesti do većih napora nakon što su podvrgnuti ponovljenim promenama pritiska.
Izvršni direktor "OceanGate"-a, Stokton Raš, rekao je u intervjuu pre dve godine da je znao da je "prekršio neka pravila" odbacivanjem konvencionalnih materijala.
"Mislim da sam ih razbio logikom i dobrim inženjeringom iza sebe. Karbonska vlakna i titanijum? Postoji pravilo da to ne radite", rekao je 2021. u intervjuu sa meksičkim Jutjuberom Alanom Estradom. "Ja jesam."
U saopštenju "OceanGate"-a iz decembra 2018. navodi se da je "Titan" završio ronjenje od 4.000 metara što "potpuno potvrđuje inovativni inženjering 'OceanGate'-a i konstrukciju 'Titanovog' trupa od karbonskih vlakana i titanijuma".
2. Zabrinutost zbog sistema ranog upozoravanja je ignorisana
"OceanGate" je reklamirao svoj razvoj naprednog sistema za akustičko praćenje. Tehnologija je dizajnirana da upozori na kvar na trupu na vreme kako bi se nešto uradilo po tom pitanju.
Ali, u svojoj analizi iz 2018., Lokridž je upozorio da je sistem za otkrivanje efektivno beskorisan - da bi pružio samo "milisekunde" upozorenja pre katastrofalne implozije, prema sudskom podnesku.
"OceanGate" je odbio da poštuje njegovu preporuku o "bezrazornom testiranju" na trupu kako bi se uverio da je to "čvrst i bezbedan proizvod za bezbednost putnika i posade", navodi se u Lokridžovoj tužbi.
Firma je rekla Lokridžu da je trup "Titana" previše debeo da bi se skenirao u potrazi za slabim tačkama i problemima prijanjanja, kao što je ranije izvestio "Insider".
Nejasno je da li je pilotova zabrinutost ikada rešena ili da li je "OceanGate" kasnije sproveo testove koje je preporučio. "OceanGate" je odbio da komentariše pismo iz 2018. kada mu se obratio "New York Times".
3. "OceanGate" je odbio pozive da sertifikuje podmornicu
Moguće je da brod nikada nije prošao striktno sigurnosno testiranje u skladu s industrijskim standardima - i zaista je 2019. tvrdio da nije potrebno.
Dejvid Pog, novinar koji se ukrcao na "Titan" 2022. godine, rekao je da je potpisao izuzeće u kome stoji: "Ovaj eksperimentalni brod nije odobren ili sertifikovan od strane nijednog regulatornog tela."
Moguće je da je brod od tada sertifikovan, iako se nisu pojavili dokazi da jeste.
U svojim sudskim podnescima, Lokridž je izvestio da je otkrio da je prednji vidikovac broda sertifikovan samo na dubini od oko 1.300 metara. daleko manjoj od dubine "Titanika".
"Putnici koji plaćaju ne bi bili svesni i ne bi bili obavešteni o ovom eksperimentalnom dizajnu", napisali su Lokridžovi advokati.
Pristup kompanije sertifikaciji pokrenula je profesionalna trgovinska grupa Društvo za morsku tehnologiju u pismu iz 2018.
Društvo je navelo da je na veb stranici kompanije navedeno da će dizajn plovila zadovoljiti ili premašiti sertifikaciju pod nazivom DNV-GL, sertifikat za industriju zlatnog standarda norveške fondacije "Det Norske Verita", izvestile su "CBS News".
Ali nije izgledalo da je kompanija nastojala da poštuje ta pravila, navelo je u svom pismu Društvo za morsku tehnologiju.
Listing na veb stranici kompanije mogao bi da "obmanjuje javnost i krši profesionalni kodeks ponašanja koji svi nastojimo da poštujemo", navodi se u pismu Društva.
"Njihov plan da se ne pridržavaju smernica za klasifikaciju smatrao se veoma rizičnim", rekao je Vil Konen, predsednik odbora za podvodna vozila sa ljudskom posadom Društva za morsku tehnologiju, u intervjuu u utorak, za "New York Times".
Konen je rekao da ga je Raš kasnije nazvao i rekao da industrijski standardi guše inovacije, navodi "The Times".
U blogu iz 2019. kompanija je branila svoju odluku da ne klasifikuje plovilo, rekavši da su nezgode u pomorstvu i vazduhoplovstvu uglavnom rezultat "greške operatera, a ne mehaničkog kvara".
"Kao rezultat toga, jednostavno fokusiranje na klasifikovanje plovila ne rešava operativne rizike", saopštila je kompanija.
4. Otpuštanje i ignorisanje zaposlenih koji su upozoravali na probleme
Lokridž nije dobro prošao nakon što je izrazio zabrinutost za bezbednost podmornice.
Dan nakon što je podneo izveštaj o bezbednosti, pozvan je na sastanak sa Rašom i odeljenjem kompanije za ljudske resurse, po tužbi. Tokom sastanka, Lokridž je otpušten i udaljen iz zgrade.
Lokridž je tvrdio da je otpušten u znak odmazde jer je bio uzbunjivač i tužio je kompaniju te godine, prema "TechCrunch"-u.
"OceanGate" je tvrdio da je Lokridž podelio poverljive informacije sa spoljnim akterima i okarakterisao je njegov izveštaj kao lažan, optužujući ga za prevaru u tužbi, navodi se u izveštaju.
Lokridž nije bio jedini koji je napustio kompaniju zbog zabrinutosti za bezbednost. Rob Mekalum, istraživač i bivši konsultant za "OceanGate", napustio je kompaniju 2009. delimično zbog zabrinutosti da njen izvršni direktor previše obećava i ubrzava proizvodnju, preneo je "Insider".
U nedavnom razgovoru za "Insider", Mekalum je rekao da je upoznat s opremom koja se koristi u podmornici "Titan" i da ne misli da je bezbedna za upotrebu.
5. Bilo je prethodnih bezbednosnih incidenata
Ovo nije prvi put da se kompanija bavi problemima sa svojim podmornicama. Prema sudskim dokumentima do kojih je došao "The New York Times", putovanje "Titanom" 2021. prekinuto je nakon što su problemi sa baterijom doveli do toga da je brod morao ručno da bude pričvršćen za platformu za podizanje.
Pog, novinar koji je otišao na "Titan" 2022. godine, takođe je izvestio da se brod izgubio na nekoliko sati dok je on bio na matičnom brodu.
"I dalje su mogli da šalju kratke tekstove podmornici, ali nisu znali gde se nalazi", rekao je Pog. "Bilo je tiho i veoma napeto, a oni su isključili internet na brodu kako bi nas sprečili da tvitujemo."
Kada mu je "Insider" zatražio komentar u sredu, Pog je izjavio da je "OceanGate" rekao putnicima da je isključio WiFi kako bi oslobodio propusni opseg u slučaju da se situacija pretvori u hitan slučaj.
Pog je takođe otkrio da podmornici nedostaje predajnik lokacije za hitne slučajeve (ELT), koji bi emitovao signale koji bi omogućili spasiocima da ga pronađu.
"OceanGate" nije odmah odgovorio na zahtev "Insider"-a za komentar svake od ovih tvrdnji.
(Telegraf.rs)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.