Novopečeni očevi u Japanu dobili su od vlade ponudu koja se ne odbija: Problem su tradicija i radne navike
Japanski novopečene tate nedovoljno koriste priliku da provode više vremena sa svojom novorođenom decom, zbog čega je vlada odlučlia da im da još jedan podsticaj, piše bloombergtax.com.
Suočena sa izazovima smanjenja broja radne snage i onime što to predstavlja za sistem socijalnog osiguranja i bezbednost zemlje, vlada premijera Fumija Kišide donela je novi zakon koji je stupio na snagu ovog meseca, a koji od velikih kompanija zahteva da javno objave koliko muškaraca koristi roditeljsko odsustvo u nadi da će društveno svesni poslodavci podstaći ovu praksu.
Kako se navodi, ukrazivanje novim očevima na radosti očinstva i ublažavanje pritiska na nove mame trebalo bi da ohrabri Japance da imaju veće porodice.
"Otkrili smo da razvijene zemlje u kojima muškarci provode mnogo vremena brinući o svojoj deci i radeći kućne poslove imaju tendenciju da imaju veću stopu nataliteta", rekao je Šintaro Jamaguči, profesor ekonomije na Univerzitetu u Tokiju.
Stanovništvo Japana opalo je 2022. 12. godinu zaredom. Kako navode precizni japanski statističari, ono je palo za 556.000, pa sada Japanaca ima 125 miliona, saopštila je vlada 12. aprila.
Novi zakon je jedna od mera "poslednje šanse" da se zaustavi opadanje nataliteta.
Prema zakonu, kompanije sa više od 1.000 zaposlenih moraju prijaviti stopu po kojoj muški zaposleni uzimaju svoje zakonski propisano roditeljsko odsustvo.
Skeptici primećuju da osim nedostatka roditeljskog odsustva postoje i drugi faktori koji sprečavaju muškarce da daju svoj doprinos u podizanju dece. Oni uključuju korporativnu kulturu koja nagrađuje duge sate u kancelariji i društvene konvencije koje prebacuju kućne poslove i brigu o deci na majke - čak i kada su majke takođe zaposlene. Nedostatak podrške ženama na brojnim nivoima glavni je razlog zašto je stopa nataliteta tako niska, tvrde oni.
Takođe, problem predstavlja i to što nisu sve kompanije spremne da prihvate prošireno roditeljsko odsustvo.
"I dalje postoje neke kompanije koje ne pozdravljaju dugotrajno roditeljsko odsustvo", rekao je Šigeja Suzuki, direktor biroa za radno zakonodavstvo u "Keidanrenu", najvećem japanskom poslovnom udruženju. "Postoje nesvesne predrasude da su zaposleni koji rade puno prekovremenih sati dobri zaposleni. Trebalo bi da promovišemo produktivnost i kvalitet rada i da se oslobodimo tih pristrasnosti."
Poslednjih godina bilo je znakova nade, rekao je Jamaguči, dodajući da "ljudi postaju sve pozitivniji prema muškarcima koji uzimaju roditeljsko odsustvo". Ali cilj vlade da ga 50 odsto muškaraca koristi do 2025. nije moguć, dodao je on.
Ograničeni uticaj
Izabrani zvaničnici u nekim zemljama pokušavaju da muške negovatelje više angažuju u kućnim obavezama. Tokio može ukazati na najnoviji zakon o napuštanju zemlje kao dokaz svojih napora. Iako je upoređivanje politike odsustva među zemljama teško zbog suprotstavljenih definicija, muškarci iz Japana će dobiti ono što je "daleko najizdašnije plaćeno pravo za oca" među zemljama Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj, prema studiji OECD-a.
Zakonodavstvo koje je stupilo na snagu 2021. dalo je japanskim muškarcima pravo na četiri nedelje roditeljskog odsustva, uz 67 odsto njihove uobičajene plate. Primena tog zakona pomogla je da se stopa muškog roditeljskog odsustva podigne na 13,97 odsto u fiskalnoj 2021. sa 12,65 odsto u fiskalnoj 2020. i 7,48 odsto u fiskalnoj 2019, pokazuju podaci Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite.
Novi zahtev za prijavljivanje roditeljskog odsustva verovatno će imati ograničen uticaj, jer se odnosi samo na kompanije sa više od 1.000 zaposlenih. Velika većina Japanaca radi za mnogo manje kompanije.
"To je dobar početak, ali trebalo bi da zahtevamo od svih kompanija, uključujući mala i srednja preduzeća da prijave", rekao je Haruka Šibata, profesor na Univerzitetu Kjoto koji proučava pitanja vezana za brigu o deci. "Trebalo bi, u najmanju ruku, da zahtevamo od kompanija sa 300 ili više zaposlenih da se takođe prijave ako želimo da ima snažan uticaj."
Podsticanje, a ne sprovođenje
Zahtev za prijavljivanje ima za cilj da podstakne kompanije da podrže politiku, ali mu nedostaju zakoni za sprovođenje zakona: Ne postoji kazna za nepoštovanje osim javnog prozivanja.
"Koristićemo administrativne smernice, kao što je slanje pisama upozorenja", rekao je Hiroaki Jošizaki, zamenik šefa odeljenja Odeljenja za rad i život u Ministarstvu. "Ako se pridržavaju, mi ćemo objaviti imena kompanija na našoj veb stranici."
U ovom trenutku, dodao je Jošizaki, ne postoji zahtev za izveštavanje o tome koliko dana kompanije dozvoljavaju zaposlenima muškarcima da odsustvuju po ovom pitanju, jer je fokus sada "na poboljšanju stope odsustva, koja je veoma niska".
"Toyota Motor Corp." je saopštila da je njena stopa odsustva zbog rođenja deteta bila 38,9 odsto u fiskalnoj godini koja se završila 31. marta; što je bilo više od 19,4 odsto u prethodnoj godini. U obe godine prosečno vreme odsustva je bilo 1,9 meseci.
Iz kompanije "Sony" su naveli da je stopa u svim kompanijama iz grupe bila 6,9 dosto, ali nije data prosečna cifra slobodnog vremena. Obe kompanije su odbile da daju šire komentare o novom zakonu.
Predstoji još akcija
Naravno, jedno je pustiti novopečenim očevima da uzmu slobodno, a drugo dozvoliti im da uzmu dovoljno slobodnog vremena.
"Nippon Life Insurance Co" promoviše roditeljsko odsustvo među svojim zaposlenima od 2013. godine, i prijavilo je 100 odsto korišćenja svake godine od 2013. Ali, prosečna dužina tog odsustva bila je samo 10 dana u fiskalnoj godini koja se završila 31. marta 2022.
"Važno je to što je očinsko odsustvo za muškarce prekratko, jer većina njih traje manje od dve nedelje", rekla je Naoko Kuga, stručnjakinja u odeljenju za socijalno unapređenje i dizajn života NLI istraživačkog instituta. NLI je jedinica "Nippon Life"-a.
"Mislim da roditeljsko odsustvo mora da traje najmanje mesec dana", rekao je Šibata sa Univerziteta Kjoto, koji je i sam otac blizanaca. "U idealnom slučaju, kao u Severnoj Evropi, muž i žena bi trebalo da dele brigu o deci dok ne pođu u vrtić."
Vlada, ipak, nije gotova. Više mera za povećanje nataliteta trebalo bi da bude finalizovano u junu.
"Japan trenutno troši 46,3 milijarde dolara godišnje da bi pomogao u povećanju nataliteta", rekao je Šibata. To je, kako je rekao, upola manje od onoga što je potrebno.
(Telegraf.rs)
Video: Sahrana ubijenog Šinza Abea: Njegova udovica u crnom kimonu i japankama donela urnu s pepelom
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.