Prokletstvo aviona Foker 100: Danas je pao u Kazahstanu, pre 26 godina u Makedoniji. Poginulo je 83
U stravičnoj avionskoj nesreći koja se dogodila jutros u Kazahstanu poginulo je najmanje 12 osoba, dok je 49 povređenih prebačeno u bolnicu. Avion je leteo za Nur-Sultan, glavni grad zemlje ranije poznat kao Astana.
Foker 100 kompanije "Bek er", koji je nešto posle 7 časova poleteo iz Almatija, izgubio je visinu, udario u betonsku ogradu, a potom u dvospratnicu koja se nalazi u blzini aerodroma.
Ovo nije prvi put da je ovaj putnički avion odneo ljudske živote, a jedna od najvećih tragedija dogodila se u susednoj Makedoniji, kada je Foker-100 pao nedugo nakon poletanja sa aerodroma u Skoplju.
U toj nesreći život su izgubile 83 osobe.
Tragedija koja se jutros dogodila u Kazahstanu potresla je mnoge, pogotovo zbog toga što je u letelici bilo mnogo male dece. Aerodrom je nakon nesreće na Fejsbuk stranici objavio da nije došlo do požara i da je odmah počela spasilačka akcija. Oko 1.000 ljudi nalazi se na mestu nesreće koje je prekriveno snegom.
Na snimcima se vidi kako se prednji deo porušenog trupa zabio u jednu kuću, dok zadnji deo aviona leži u polju nadomak aerodroma.
Greška pilota ili tehnički problem uzrok pada aviona?
Za sada nije jasno zašto se avion sa 98 putnika i članova posade srušio neposredno po poletanju u Kazahstanu, a zvaničnici razmatraju dva moguća scenarija - da bi mogući uzrok mogla biti greška pilota ili tehnički problem.
Kazahstanski vicepremijer Roman Sklijar izjavio je na konferenciji za novinare da je avion dva puta dodirnuo pistu prilikom poletanja, dodajući da su tehnički problemi ili greška pilota mogući uzroci nesreće. Doneta je odluka da svi letovi "Bek Era" i Foker-100 u Kazahstanu budu obustavljeni dok traje istraga.
Biće provereno da li je i na ovom avionu došlo do nakupljanja leda, što je inače "Fokerova boljka". Vreme je jutros u Almatiju bilo vedro, sa blagom temperaturom ispod nule koja je uobičajena u ovo doba godine.
Na potresnim snimcima sa mesta nesreće čuje se zapomaganje žena, a preživeli kažu da se pre pada čuo zastrašujući zvuk.
Sve nesreće Fokera-100
Pad kod Skoplja preživelo 14 ljudi, stradale 83 osobe
Prva nesreća ovog aviona dogodila se 5. marta 1993. godine u Makedoniji, kada se avion avio-kompanije Paler Makedonija srušio ubrzo nakon poletanja sa aerodroma u Skoplju. Let 301 leteo je za Cirih. Ukupno 83 osoba, 79 putnika i 4 članova posade poginulo je, dok je 14 osoba preživelo. U tom trenutku bila je to najsmrtonosnija avionska nesreća u Makedoniji.
Samo što je poleteo u rano jutro, avion su potresle jake vibracije. Na svega 15 metara od zemlje, pri brzini vetra od 270 kilometara na sat, avion je odbačen ulevo, pa onda na suprotnu stranu pre nego se srušio i razbio na tri dela.
Istragom je utvrđeno da uzrok rušenja aviona ledena kontaminacija krila (nakupljanje leda na krilima). Poznato i kao atmosfersko zaleđivanje, akumulacija leda je uzrokovala pogoršanje sile dizanja.
Posada aviona nije zatražila posipanje krila tečnošću za odmrzavanje jer su pozvani na zadatak malo pre leta, a po ovom pitanju postojala je slaba koordinacija između kompanije Paler Makedonija, proizvođača aviona Foker i dobavljača motora Rols-Rojs.
Tragedija u Brazilu odnela 99 života
Samo tri godine kasnije, 31. oktobra 1996. godine letelica kompanije TAM Foker-100 srušila se nedugo nakon poletanja sa aerodroma u Sao Paulu u Brazilu. U nesreći je ukupno poginulo 99 ljudi, uključujući sve u avionu i četiri osobe na zemlji.
Bomba u repu
Još jedna nesreća dogodila se 9. jula 1997. godine u avionu kompanije TAM Foker 10o, kada je bomba eksplodirala u zadnjem delu putničke kabine. Avion je leteo sa aerodroma Sao Žose dos Kampos do aerodroma Sao Paulo.
Nekontrolisana dekompresija izbacila je jednog putnika van aviona. Avion je izveo uspešno vanredno sletanje na aerodrom u Sao Paulu, uprkos rupi dimenzija 2m x 1,5m u trupu aviona.
Putnici čudom preživeli pad
23. maja 2001. godine dogodila se još jedna avionska nesreća kada se glavni strajni trap aviona američke kompanije na letu 1107, N1419D, srušio prilikom sletanja na aerodromu u Dalasu.
Incident je pripisan greški prilikom proizvodnje, ali niko od 88 putnika i četiri člana posade nije bio ozbiljno povređen. Međutim, avion je pretrpeo veliku štetu.
Delovi motora razbili prozore
15. septembra 2001. godine avion Foker 100 kompanije TAM poleteo je sa aerodroma u mestu Resife u Brazilu do Kampinasa, kada je došlo do kvara na motoru, a fragmenti motora razbili su tri prozora na letelici.
Avion je izveo vanredno sletanje na aerodrom u Belo Orizonte. Jedan putnik je bio delimično usisan i drugi ga je držao sve dok avion nije sleteo. Međutim, putnik nije preživeo.
Tragičan let za Pariz zbog leda
25. januar 2007. avio Er Fransa 7775 od Paua do Pariza srušio se ubrzo nakon poletanja. Svih 54 ljudi u avionu uspelo je na vreme da pobegne, međutim jedna osoba na zemlji je poginula. Istraga je utvrdila da je uzrok pada aviona led na krilima.
Izginuli u napadu
29. jun 2007. Foker 100 u kojem su bili članovi vlade Obale Slonovače, premijer Soro, članovi njegove delegacije i 20 novinara prolazio je pistom u Bvaki, kada ga je pogodila raketa i paljba iz kalašnjikova.
Jedna raketa pogodila je i eksplodirala u kabini, druga je promašila, a treća se odbila od trupa i nije eksplodirala. Premijer Soro nije povređen, ali je u napadu ubijeno četvoro ljudi, dok je 10 povređeno. Odgovorni za napad su uhapšeni.
Skliznuo sa piste
3. januar 2008. avion domaćeg leta od Teherana do Širaza u Iranu teško je oštećen kada je skrenuo sa piste tokom poletanja. Došlo je do požara na krilima, zbog čega je na avionu pričinjena značajna šteta, ali niko od putnika nije povređen.
Pao na drveće posle poletanja
25. decembar 2012. avion Er Bagana srušio se među drveće prilikom sletanja tri kilometra od aerodroma u Hehu u Mjanmaru. Poginula je jedna osoba u avionu, jedna na zemlji dok je 11 povređeno.
Orobili Foker zbog dijamanata
Na aerodromu u Briselu 18. februara 2013. došlo je do krađe dijamanata, kada je avion Foker 100 švajcarske kompanije Helvetic opljačkalo osmoro naoružanih ljudi koji su u taj deo ušli prerušeni i vozeći policijska vozila.
Tom prilikom ukrali su oko 50 miliona dolara u dijamantima i novcu, koji su bili utovareni u avion iz oklopnog automobila. Pljačka je izvršena bez ijednog ispaljenog metka.
Poslednji Foker-100 napravljen 1997. godine
Foker-100 je avion srednje veličine, a kompanija koja proizvodi avion bankrotirala je 1996. godine, dok se proizvodnja Foker-100 zaustavila sledeće godine. Foker-100 je putnički avion za kratke linije holandske proizvodnje. Prodavao se u dve verzije 100 i 70. Piloti i mehaničari trenirani za jednu mogu bez ikakvih problema da rade i na drugoj.
Avion je nastao na bazi starijeg Fokera 28. Prvi let verzije 100 je bio 30. novembra 1986. a prvi avioni isporučeni su Sviseru u novembru 1988. godine. Prvi Foker 70 poleteo je 1993. godine.
Proizvodnja je okončana 1997. posle bankrotstva Fokera. Proizvedeno je ukupno 327 primeraka. Poslednjih godina je postao dosta popularan na tržištu polovnih aviona zbog svoje cene i kvaliteta. Postoji interes da se proizvodnja ovog aviona, pre svega Fokera 70, ponovo pokrene. Kompanija Rekof pregovara o tome ali do sada bez uspeha.
Video: Teška avionska nesreća u Kazahstanu
(A. M.)
Video: Poslednjeg vikenda uoči Nove godine Beograd je prazan
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ogi
Rusi ne znaju napraviti auto ali kad naprave avion onda leti dok se skroz ne raspadne.Američki avioni padaju kao kruške svako malo. Foker je najbolji primjer.
Podelite komentar
Snooker
Ovaj usao u kuću avionom..
Podelite komentar