Kad Rusi pomažu: Zbog ovih Fejsbuk oglasa je Tramp dobio izbore
Američki senatori otkrili su javnosti čitav niz oglasa koje su ruski operativci kupili na Fejsbuku, u sklopu svoje akcije mešanja u američke predsedničke izbore 2016. godine, propagandom protiv Hilari Klinton, a za Donalda Trampa, piše index.hr.
Oglasi koje su objavili samo su delić od ukupno 3.000 Fejsbuk oglasa koje su Rusi kupili za vreme američke predizborne kampanje prošle godine, ali i iz ovog uzorka vidljiva je njihova impresivna sposobnost imitiranja američkog javnog diskursa i političkog aktivizma.
Osim toga, kako izveštava Washington Post, Rusi su se vrlo efikasno služili mogućnostima Fejsbuka za pronalazak i ciljanje korisnika koji će najbolje reagovati na njihovu propagandu.
Predstavljali se kao protivnici ilegalne imigracije, islamizacije, hrišćanski fundamentalisti, crnački aktivisti, levičari...
Osim demonizovanja (ponekad i doslovno) Klintonove i veličanja Trampa, ruska kampanja na društvenim mrežama imala je za cilj da produbi podelu među Amerikancima oko najosetljivijih društveno-političkih pitanja.
Oglasi su tako ciljanim kategorijama korisnika upućivali ostrašćene i zavodljive poruke o ilegalnoj imigraciji, afroameričkim aktivistima poput pokreta Black Lives Matter, islamizmu i sve većoj zastupljenosti muslimana u američkom javnom životu, navodne ugroženosti drugog amandmana američkog Ustava (koji garantuje pravo na posedovanje oružja), zaštiti hrišćanskih vrednosti i slično.
LIBERALI, LEVIČARI, MUSLIMANSKI AKTIVISTI...
Ruski propagandisti se nisu predstavljali samo kao konzervativci i Trampove pristalice, već po potrebi i kao liberali, levičari, muslimanski ili afroamerički aktivisti, kako bi doprli do što raznolikije američke populacije i odvratili je od glasanja za Klintonovu - ili, u nekim slučajevima, jednostavno dodatno potpalili postojeće tenzije.
Rusi u ovoj kampanji su bili zaista inventivni, pa su tako oglašavali lažna udruženja, proteste i peticije, ponekad i potpuno međusobno suprotne - kao kad su 21. maja u Hjustonu, Teksas, istovremeno oglašavali protest "protiv islamizacije Teksasa" i "za spašavanje islamskog znanja".
U drugom slučaju su pokrenuli lažnu peticiju za "diskvalifikovanje" kandidature Klintonove, predstavljajući se kao grupa "Donald Tramp Amerika". U trećem slučaju su se predstavljali kao grupa "Heart of Texas", a u četvrtom kao "Black Matters".
ISUS PROTIV SOTONE
Dok su neki oglasi zagovarali deportacije svih ilegalnih imigranata, zabranu burke i šerijatskog zakona, drugi, namenjeno specifično američkim hrišćanskim fundamentalistima (tzv. evangelistima), živopisno su prikazivali nadmetanje Klintonove i Trampa kao borbu između - Isusa i Sotone. "Pritisni "like" da pomogneš Isusu da pobedi", kaže tako jedan urnebesni oglas od strane lažne grupe nazvane "Isusova vojska".
A za celi ovaj poduhvat zaslužna je ruska "farma trolova" iz Sankt Peterburga, službeno nazvana Agencija za istraživanje interneta, koja se od ranije povezuje s ruskim sajber-operacijama uplitanja u predizbornu kampanju u SAD-u, ali i drugim zapadnim zemljama. "Farma" je otvorila 470 različitih Fejsbuk stranica i grupa, koje je sada Fejsbuk sve zatvorio, a njihov sadržaj predao istražiocima na uvid.
![](https://xdn.tf.rs/2017/11/03/texaspatrolfacebook1200-830x0.jpg)
OBIČNI POSTOVI STIGLI DO 126 MILIONA AMERIKANACA
Dok su ovi oglasi imali reach od 11,4 miliona Amerikanaca, to je ustvari bio samo manji deo ruske agitprop-kampanje. Naime, obični postovi koje su objavljivali ruski operativci pod lažnim profilima, a naširoko delili botovi, dosegli su čak 126 miliona Amerikanaca. Podsetimo, Tramp je odneo pobedu zahvaljujući nekih 80.000 presudnih glasova u tri ključne savezne države: Pensilvaniji, Mičigenu i Viskonsinu.
Zašto Fejsbuk - ali i druge društvene mreže na kojima se ova kampanja vodila, Tviter i Jutjub - nisu detektovale i zaustavile ovo uplitanje strane sile u američke izbore? Senatori su u sredu saslušali troje pravnih predstavnika ovih firmi (Fejsbuka, Tvitera i Gugla, koji je vlasnik Jutjuba) i pitali ih upravo to.
House Intelligence Democrats just released a sample of Russian Facebook ads: "Hillary is a Satan," reads one https://t.co/LhbTDmmIIi pic.twitter.com/ah3raUTP8u— Dustin Volz (@dnvolz) 01. новембар 2017.
A na tom ispitivanju ih nisu previše štedeli niti krili svoje nezadovoljstvo.
- Mislim da ne shvatate. Ovo o čemu govorimo je kataklizmička promena. Ovo o čemu govorimo je početak sajber-ratovanja. Ovo o čemu govorimo je velika strana sila sa sofisticiranošću i sposobnošću da se umeša u predsedničke izbore i poseje razdor i nezadovoljstvo širom zemlje. I mi ne idemo nigde, gospodo. A ovo je vrlo velika stvar - rekla je demokratska senatorka Dajana Fenstin.
![](https://xdn.tf.rs/2014/12/17/Rublje-830x0.jpg)
Demokratski senator Al Franken bio je još oštriji, fokusirajući se na saznanje, iz istrage koju je Fejsbuk sproveo, da je dobar deo oglasa plaćen u ruskim rubljama:
RUBLJA=RUSIJA
- Kako je Fejsbuk, koji se ponosi sposobnošću procesuiranja milijardi podataka i njihovim instantnim transformisanjem u lične veze za svog korisnika, nije zaključio da su predizborni oglasi, plaćeni u rubljama, dolazili iz Rusije? To su dva podatka - američki politički oglasi i ruski novac - rublje. Kako niste mogli da povežete te dve tačke?
Glavni advokat Fejsbuka Kolin Streč neugodno se vrpoljio u stolici, bez zadovoljavajućeg odgovora na pitanja uzrujanog Frankena.
- Senatore, to je signal na koji smo trebali da obratimo pažnju i, u retrospektivi, promašili smo ga - odgovorio je, obećavajući da se takva greška u budućnosti neće ponoviti.
(Telegraf.rs)
Video: Vučić: Na Sretenje ili dan ranije donećemo deklaraciju o Vojvodini u Srbiji
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Hulio
Vaša mreža, vama se obilo o glavu(izbore) samozvane demokrate.
Podelite komentar