
Vukovci, a realno znaju za 4! Direktor valjevske gimnazije šokirao izjavom: "Možda neko i pocrveni od stida"
Poklanjanja ocena đacima oduvek je bilo i biće. Ipak, poklanjanje statusa "vukovac" već je druga priča. A upravo to se, sudeći po rečima Vojislava Andrića, direktora Valjevske gimnazije, dešava u našim školama. U prilog tome, govore podaci da je na kraju školske 2023/24. godine diplomu "Vuk Karadžić" dobilo 7.780 učenika osnovnih škola u Srbiji, što čini 13,1 odsto od ukupnog broja svršenih osnovaca. Ovaj procenat je u porastu u odnosu na prethodnu godinu, kada je iznosio 12,7 odsto.
Gubitak stvarne vrednosti ocena
Pojam koji sve češće čujemo kada govorimo o broju "vukovaca" u Srbiji zapravo označava fenomen u kojem se visoke ocene — poput petica ili A ocena — dodeljuju u znatno većem broju nego što bi to bilo primereno, što može dovesti do gubitka njihove stvarne vrednosti.
Da li se radujemo što imamo toliko pametnu decu ili da se zabrinemo jer je posredi nešto drugo?
– Mi imamo pametne dece, ali je i nešto drugo u pitanju. Da imamo pametne dece, dokazuju postignuća naših učenika na međunarodnim takmičenjima i na međunarodnim ispitivanjima znanja (PISA, TIMSS). Ali procenat od 13,1 odsto je previsok i ne odražava pravo stanje, jer se prosto u mnogim (rekao bih u skoro svim sredinama) "vukovci", prosto rečeno, fabrikuju. Razloga za to je više, a po meni su dva ključna. Prvi se odnosi na činjenicu da je skala za ocenjivanje smanjena na samo četiri ocene – 5, 4, 3 i 2 (u našim školama ocena 1, koja označava nedovoljno znanje i minimalan rad, praktično ne postoji) i zbog toga učenici koji imaju ocenu 2 (iza koje najčešće stoje malo znanja i mali rad), prosto "guraju" ostale učenike napred - kaže Andrić.
Kako on dalje ukazuje, ocenu 5 dobijaju oni čija su postignuća zaista za peticu, ali i mnogi koji bi u realnim uslovima imali ocenu 4. Tako se broj učenika sa ocenom 5 i svih petica značajno povećava.
- Drugi razlog je snažan pritisak društvene sredine, u čemu prednjače pojedini (ali brojni) roditelji, koji ne shvataju da time čine lošu vaspitnu uslugu svom detetu, jer učenik počinje da očekuje da dobije ono što realno ne zaslužuje - ističe direktor Valjevske gimnazije.
Papir kaže jedno a PISA test drugo
Da postoji ozbiljan nesklad između onoga što piše u đađkoj knjižici, odnosno na diplomi, i prakse, može se zaključiti iz podataka PISA testova, koji pokazuju da su naši petnaestogodišnjaci na samom dnu lestvice, dok Global Competitiveness Report (WEF) kvalitet obrazovanja u Srbiji ocenjuje kao prosečan do slabiji.
– Opet postoji nekoliko stvari koje nisu u redu. Tačno je da su naši učenici na PISA testiranjima ispod međunarodnog proseka, ali i da u intervalu izvrsnih (nivoi 5 i 6) ima oko 4 odsto učenika. Taj podatak direktno govori da nam je broj nosilaca diplome "Vuk Karadžić" previsok. Ovde je značajno istaći još jednu važnu činjenicu – naša škola uglavnom vrednuje reproduktivna znanja, a PISA testovima se mere funkcionalna znanja. I to je ono što je zabrinjavajuće. Zato je neophodno preći sa nastave usmerene ka reprodukciji na nastavu koja razvija funkcionalna znanja i veštine - poručuje Andrić.
Reforma obrazovanja neophodna
Teško je odupreti se utisku da je cilj svega – ocena, a ne znanje samo po sebi. To vodi ka zaključku koji dugo već "ledbdi u vazduhu" - Srbiji je neophodna ozbiljna reforma obrazovnog.
- I vrapcima je jasno da je generalno neophodna promena obrazovnog sistema, ali to je nemoguće bez promene društva. Ako hoćemo bolju školu, moramo imati i bolje društveno okruženje i drugačiji odnos društva prema obrazovanju - jasan je Andrić.
On poručuje da škola mora postati briga svih nas – društvene zajednice, privrede, roditelja, umetnika, naučnika. Takođe, stava je da mora imati odgovarajući, po meni najbolji mogući nastavni kadar, bez koga nema kvalitetnog obrazovanja. To je, ukazuje direktor Valjevske gimnazije, sistemska stvar – i u selekcionom, i u obrazovnom, i u materijalno-motivacionom smislu. U tom kontekstu, sigurno su potrebne promene i u sistemu vrednovanja, odnosno u načinu provere i ocenjivanja učenika.
Proširiti skalu za ocenjivanje od 1 do 10
– Takva promena je sigurno neophodna, ali treba biti oprezan sa ishitrenim donošenjem odluka. Neki, najčešće pod pritiskom nekritičke javnosti, predlažu da se ocenjivanje ukine i da se funkcionalne sposobnosti učenika proveravaju tek prilikom upisa na sledeći nivo obrazovanja (srednja škola ili fakultet). Mislim da to nije dobar predlog, jer roditelji i društvo u celini moraju imati informaciju o tome šta se dešava tokom svih razreda osnovne škole i u kakvom su stanju znanja i veštine učenika - kaže Andrić.
Drugi, navodi on, predlažu da se ocenjivanje učenika vrši putem standardizovanih državnih testova na kraju svake školske godine i da na osnovu toga škola i roditelji dobiju informaciju da li je učenik uspešno ili neuspešno završio odgovarajući razred – što bi bio siguran signal za uzbunu.
- Moje mišljenje je da treba proširiti skalu za ocenjivanje (na primer od 1 do 10) i kombinovati je sa povremenim eksternim proverama, koje će podići nivo odgovornosti i kod učenika i kod nastavnika - smatra Andrić.
A do tada, ističe, i za problem "fabrikovanja" vukovaca postoji rešenje: potrebno je samo malo doraditi postojeće zakonske odredbe koje definišu dodelu diplome "Vuk Karadžić", pa uz postignut odličan uspeh iz svih predmeta, dodati i obavezu osvajanja I, II ili III nagrade na nekom od državnih takmičenja u znanju.
S juga dolazi najviše dece "sa svim peticama"
Najveći procenat vukovaca, prema podacima Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja – Beograd 2024, zabeležen je u školskim upravama Leskovac (18,5 odsto), Niš (18) i Jagodina (15). S druge strane, najmanji procenat učenika sa Vukovom diplomom bio je u Valjevu (7,9 odsto), Užicu (9,2) i Čačku (9,8). Iz ovoga se da zaključiti da upravo na teritoriji gde Andrić radi vladaju strožiji standardi.
– Valjevo, tj. Kolubarski okrug, je po rezultatima učenika na završnom ispitu spod proseka Republike Srbije i to nije dobro. Nije za utehu ni činjenica da se u mnogim sredinama đacima na završnom ispitu nedozvoljeno pomaže. Međutim, čini se da se po rezultatima nosilaca diplome "Vuk Karadžić" Kolubarski okrug može ubrojati u sasvim solidne: 7. mesto iz srpskog jezika, 12. mesto iz matematike i 5. mesto na trećem testu. To što je procenat vukovaca u našem okrugu 8,2 odsto govori da su naše škole, u obilju neumerenosti, bile samo – umerenije. I ne bi im se smela pripisivati strogoća - kaže Andrić.
O okruzima gde ima oko 20 odsto vukovaca, on ne želi da govori.
- Ali bih nadležnima preporučio da javno objave uporedne rezultate završnog ispita i PISA testiranja iz 2022. godine po okruzima. Možda neko u nekom okrugu i pocrveni - zaključio je direktor Valjevske gimnazije.
(Telegraf.rs/VA media)
Video: Sanja Vučić među retkima sa estrade na Teinoj svadbi
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
ARS
Ovde deca nisu kriva što su nastavnici korumpirani od strane direktora škole i roditelja koi sa poklonima ,,nagrađuju" nastavnike često puta i novčano, zna se ali se ćuti.
Podelite komentar
Peđa
E tako to krene, forsiranje i guranje od malih nogu, bez realnog kapaciteta, dođe na naplatu po svih nas. Imaće, cv, iza sebe, a bez znanja
Podelite komentar