![Snežana Vuković Snežana Vuković](https://xdn.tf.rs/2025/02/16/snezana-vukovic-ministarstvo-prosvete-670x447.webp)
Kako kroz igru ostvariti inkluziju dece – 10 sjajnih strategija
Mediji, nevladine organizacije, obrazovne institucije, pa i sami roditelji, veoma često koriste pojam „inkluzija“, ali nekako se čini da nam nije svima jasno šta ovaj termin zapravo znači. Stoga bi „ključ“ za njegovo najbolje razumevanje trebalo potražiti u jednom univerzalnom ljudskom iskustvu kakvo je igra.
Igra je nešto što je zajedničko za svu decu, na svim meridijanima, bez obzira na razlike koje postoje među ljudima. Kroz igru se ruše sve te barijere i razne predrasude, stvaraju nova prijateljstva i odvija obrazovni proces koji često presudno utiče na stasavanje ljudi.
Drugim rečima, uvođenjem igre u različite segmente svakodnevnih aktivnosti dece stvaraju se temelji za generacije koje će biti spremne da grade društvo zasnovano na poštovanju, jednakosti, međusobnom razumevanju i toleranciji.
Sve to je zapravo inkluzija – jedna fascinantna tekovina čovečanstva koja spaja decu, bez obzira na sve njihove različitosti, omogućavajući svima da ispune svoje potrebe za druženjem, igrom, učenjem i potrebe da budu voljeni i prihvaćeni. Ove potrebe su iste i kada se radi o detetu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, kao i za dete koje živi u siromaštvu, ali i za dete koje potiče iz drugačijeg kulturnog okruženja gde postoji ekonomska i socijalna deprivacija i isključenost.
Da je igra ključni element u razvoju svakog deteta i da ona na najbolji način omogućava njegov emocionalni i socijalni razvoj saglasni su i stručnjaci.
„Inkluzija ima važnu ulogu u ovom procesu jer osigurava da svako dete, bez obzira na svoje sposobnosti ili izazove s kojima se suočava, ima priliku da učestvuje u igri. To uključuje prilagođavanje aktivnosti tako da budu dostupne svoj deci i stvaranje okruženja koje podržava različitost. Takva inkluzivna igra pomaže deci ne samo da razviju svoje potencijale, već ih takođe podstiče na saradnju i razumevanje drugih“, potvrđuje stručnjak za porodičnu pedagogiju doc. dr Snežana Vuković, pomoćnik ministra prosvete za prevenciju i zaštitu od nasilja i inkluziju osetljivih grupa.
Navodeći da inkluzija zahteva pažljiv pristup, kreativnost i otvorenost, dr Vuković daje savete i predloge koji su deo šire strategije koja može pomoći u ostvarivanju inkluzivnog okruženja za igru:
1. Prilagodite aktivnosti tokom igre tako da uključuju više opcija za učestvovanje;
2. Ako je potrebno, koristite tehnologiju ili pomoćna sredstva koja će olakšati participaciju sve dece u igri;
3. Uključite vršnjake jer to pomaže deci da razviju empatiju i razumevanje prema drugima kroz zajedničku igru i saradnju;
4. Omogućite igru koja podstiče fokusiranje na zajedničke ciljeve – aktivnosti koje podstiču timski rad i saradnju umesto takmičenja kako bi svi učesnici imali priliku da daju doprinos;
5. Obezbedite fizički siguran prostor kako bi se svako dete osećalo ugodno tokom igre;
6. Saradnja između roditelja i različitih institucija i pojedinaca koji mogu pružiti podršku pruža dodatne uvide o potrebama deteta, kao i načinima kako ga uključiti u igru;
7. Promovišite različitost – učinite aktivnost zanimljivijom tako što ćete uključivati elemente koji prikazuju različitosti među decom, koristite simboliku koja slavi individualnost svakog deteta;
8. Pratite dečiju igru kako biste uvideli šta (ne) funkcioniše i razmotrili eventualne promene koje je neophodno uvesti;
9. Razvijajte poverenje između dece, jer im to pomaže da se osećaju sigurno prilikom interakcije sa drugima, a u tom procesu pohvale i ohrabrenje mogu biti ključni;
10. Uključite sva čula (multisenzorne igre) – korišćenje različitih materijala koji angažuju sva čula može pomoći deci da bolje komuniciraju sa svetom oko sebe kroz dugu paletu iskustava tokom igre.
Ipak, najvažnije od svega je, kako zaključuje dr Vuković, uvek slušati potrebe deteta, naročito deteta s invaliditetom ili smetnjama u razvoju, i omogućiti mu prostor za izražavanje želja kada je reč o igrama u kojima želi da učestvuje. To je najbolji put ka potpunom i ispravnom razumevanju pojma „inkluzija“, čiji je neizostavni deo – igra.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Irena Blagojević: Album "Srebro i zlato" je metafora borbe za kvalitet
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.