Damir Okanović o najvećoj grešci vozača i suvozača u Srbiji: Jednostavna stvar, a svega 15 odsto je primenjuje

M. L.
M. L.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 3

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je za RTS da najčešće grešimo u vožnji kada ne vezujemo sigurnosni pojas i kada vozimo brže nego što je dozvoljeno, a postoje i greške kada je reč o tehničkoj neispravnosti vozila. Ukazuje da nije suština da oblikujete ponašanje građna kroz kazne, nego kroz podizanje svesti.

Za 22 dana januara poginulo je 23-je ljudi u saobraćaju, svakog dana po jedna osoba. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je, gostujući u Jutarnjem programu, da grešimo najviše zbog toga što ne vezujemo pojas i vozimo brže nego što je dozvoljeno, ali greše i oni koji su odgovorni za bezbedne puteve. a postoje o greške koje se tiču tehničke neispravnosti vozila.

"Ako pogledamo 2024. godinu, više ljudi je poginulo nego 2023. godine“, naveo je Okanović.

Brzina, pojas, alkohol

Govoreći o tome šta su najčešće uzročnici crne statistike, napominje da su to standardno brzina, pojas alkohol, ali da ljudska greška najčešće dovodi do saobraćajnih nesreća, koje proističu iz loših stavova.

"Razmislite koliko vaših prijatelja sedne pozadi u automobilu i ne veže pojas zato što je njihov stav da nema potrebe – nemaju predstavu o činjenicama zbog čega je taj pojas važan, nisu svesni šta se dešava ako nemate pojas na zadnjem sedištu u slučaju čeonog sudara, u slučaju bočnog sudara, u slučaju prevrtanja. Treba da se podgne svest učesnika u saobraćaju, ceo sistem prevencije je zakazao“, podvuklao je Okanović.

Na primeru Nemačke

Podseća da obaveza vezivanja pojasa na zadnjem sedištu postoji od 2009. godine i za tih 15 godina, koliko postoji obaveza, procenat upotrebe pojasa na zadnjem sedištu je svega 15 odsto u Srbiji.

"Ako pogledamo Nemačku, gde je taj procenat 90, ispada da će nama ovim tempom trebati još 75 godina da dostignemo Nemačku. Prevencija mora da se pojača“, upozorava Okanović.

Kazne i oblikovanje svesti

Okanović smatra da su kazne u saobraćaju neophodne.

"Nije suština da oblikujete ponašanje građna kroz kazne, nego kroz podizanje svesti. Mora da postoje kazne ali suština je u prevenciji, u učenju, obrazovanju i vaspitanju“, izričit je Okanović.

Crni led na putu – ponašanje vozača

Okanović kaže da led ne sme da postoji na kolovozu - ni beli ni crni. Stanje na putu mora biti takvo da se na njemu može bezbedno odvijati saobraćaj.

"Putari moraju da spreče pojavu leda na kolovozu. Ukoliko se dogodi saobraćajna nezgoda zbog leda na kolovozu, javni tužilac treba da ispita kako je putar dozvolio da se led nađe na kolkovozu“, napominje gost Jutarnjeg programa.

Podvlači da ne postoji prilagođena brzina za led, nijedan saobraćajni ineženjer ne može reći koja je to prilagođena brzina za led.

Led ne sme da postoji na kolovozu, tu je odgovornost upravljača puta, ponovio je Okanović.

"Putari imaju stručne službe koje prate meteorološku situaciju, mapiraju gde su kritične tačke, gde se može pojaviti led i dužni su da spreče formiranje leda na kolovozu. Vi ne znate gde je rizik od leda, to moraju putari da spreče“, istakao je Okanović.

Kako se vozi po snegu i mokrim kolovozima

Govoreći o vožnji po snegu i generalno kada su kolovozi mokri, Okanović navodi da je neophodno držati veće odstojanje, struka kaže dvostrukeo veće odstojanje nego kada su kolovozi suvi.

"Na primer, vozilo koje se kreće ispred vas na putu, kada prođe pored nekog objekta – stuba javne rasvete, treba da prođe najmanje 4 sekunde pa da vi prođete pored tog istog objekta (pravilo četiri sekunde) u uslovima mokrog kolovoza. U uslovima suvog kolovoza važi pravilo 2 sekunde“, objasnio je Okanović.

Slovo "A" u azbuci bezbednosti saobraćaja je vezivanje pojasa, ako dođe do sletanja vozila ono što će vas spasiti i pomoći da preživite je sigurnosni pojas, kaže Okanović.

Bez čega ne krećite na put

Okanović kaže da roditelji moraju da shvate da ih niko ne maltretira ako im traži da dete bude u dečijem sedištu.

Na kraju daje savet da na put treba krenuti naoružani strpljenjem, dobro je imati što više goriva u rezervoaru, a praktične su i "čarape za točkove".

(Telegraf.rs/RTS)

Video: Palo prvo ovogodišnje skijanje na Torniku, gužva kao u košnici: Sjajne slike zimske idile

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Jovan

    22. januar 2025 | 16:04

    Kako nam je pametan ovaj Okanović,sedi u kancelariji i smišlja kako što više maltretirati vozače novim nebuloznim zakonima,a ne može da shvati da broj prekršaja i nesreća može da se smanji samo smanjenjem broja vozila ili vozača ,a ostalo je budalaština.Pojasevi povećavaju samo broj korisnika farmako-mafije ali ne i bezbednost.

  • Mirković Goran dipl. inž. saobraćaja

    22. januar 2025 | 17:07

    Ja sam Mirković Goran. Po zanimanju sam diplomirani inženjer saobraćaja. Između ostalog radio sam kao profesionalni vozač svih kategorija. Autor sam " Projekat smanjenja broja saobraćajnih nezgoda, koje za posledicu imaju smrtni slučaj i trajni invaliditet". Tvrdim da Okanović i mnogi drugi koji misle da nešto znaju o bezbednosti saobraćaja, ne smeju da se suoče samnom u temi smanjenje smrtnosti u drumskom saobraćaju. Teorija je jedno a praksa drugo. Voleo bih da mi se javi neko ko ima 7 stepen stručne spreme i da je bio profesionalni vozač svih kategorija. Ako takvog ne možete da nađete u Srbiji pokušajte da ga pronađete na teritoriji bivše Jugoslavije. Javite se, samo primenom mog projekta se može smanjiti broj nastradalih u drumskom saobraćaju.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA