Đukić Dejanović u poseti predškolskim ustanovama i školama u Svilajncu i Jagodini
Ministarka prosvete Srbije, Slavica Đukić Dejanović i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji Karol Vinjo posetile su danas predškolske ustanove i škole u Svilajncu i Jagodini, gde su sa zaposlenima razgovarale o Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja "Godine uzleta" i inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju, čija je primena u Srbiji počela u septembru 2022. godine.
- U predškolskim ustanovama i školama obrazuju se deca kojima je potreban poseban individualni program da bi ostvarila maksimum u vaspitno-obrazovnoj strukturi svoje ličnosti i da bi njihova bezbednost i postignuća bila, pre svega, njima na korist kad odrastu, a onda i njihovim porodicama i čitavom društvu - izjavila je ministarka nakon posete svilajnačkoj Predškolskoj ustanovu "Dečija radost" i Osnovnoj školi "Jovan Jovanović Zmaj", koja ima više od 930 učenika, od kojih je 53 dece u programu inkluzivnog obrazovanja.
Ona napominje da "inkluzivnost podrazumeva čitav niz koraka koje je država napravila - od norme preko pristupa ustanova, jednog izmenjenog odnosa nastavnika, učenika i roditelja prema problemu dece koja možda imaju smetnje u razvoju, nekakav invaliditet, ili dolaze iz socijalno neadekvatnih porodičnih sredina, disfunkcionalnih porodica, tu su i romska deca, migranti i tako dalje".
- To su naročito senzitivna deca kojima je potreban taj individualni pristup, koja treba da budu doživljena od svojih drugara i nastavnika na pravi način, kao poseban segment kvalitetnog vaspitanja i obrazovanja - rekla je Đukić Dejanović.
Ona je istakla da bi jedno društvo napredovalo, ne mogu napredovati samo pojedine grupe, nego i one najsenzitivnije.
- Mi, u tom smislu, kroz inkluzivne programe u obrazovanju ne menjamo samo nastavnike, roditelje dece koja imaju posebne potrebe i decu, nego se trudimo da šaljemo poruku čitavom društvu koliko je važno ne stigmatizovati nekog ko ima neki problem - rekla je Đukić Dejanović.
Zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, ističe da su tokom dvogodišnje primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja "Godine uzleta" u Srbiji, već vidljivi impresivni rezultati.
- Svako dete dobija podršku da se oseća bezbedno, da se oseća bolje, da se oseća prihvaćeno, onako kakvo jeste. I ti pozitivni efekti se ne odnose samo na decu, već se prelivaju i na njihove roditelje, na njihove porodice i na celu zajednicu. Tome doprinose svi zajedno u partnerstvu, uključujući i roditelje, i predškolske vaspitače, i učitelje i nastavnike u školama, Ministarstvo prosvete Srbije i UNICEF - rekla je Vinjo.
Ona napominje da kroz ovaj projekat UNICEF želi da osigura budućnost za svu našu decu a da onoi što je videla pokazuje da će ta budućnost biti svetla, da ćemo "imati više saosećanja i razumevanja i da ćemo svi biti ujedinjeni u toj budućnosti".
Posle Svilajnca, ministarka prosvete i zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji, Karol Vinjo, posetile su i Školu sa domom za učenike oštećenog sluha i govora "11.maj" u Jagodini, u kojoj postoji jedan od ukupno 13 Resurs centara u Srbiji za podršku u inkluzivnom obrazovanju i vaspitanju.
- Mi smo našu normativu za decu sa posebnim potrebama upodobili zakonodavstvu najboljih praksi čitavog sveta, pre svega moderne Evrope. Ali, nije dovoljno doneti samo normativu, već smo oformili 13 timova u školama i lokalnim samoupravama - Resurs centre, u kojima edukovane osobe pomažu, ne samo deci koja su u specijalnim školama, a njih je oko 22.500 u čitavoj Srbiji, već i zaposlenima u ostalim školama u kojima se sprovode programi inkluzije - objasnila je ministarka prosvete.
- Od njih dobijamo povratne informacije da su rezultati rada ovih Resurs centara izuzetni, da pružaju fantastičnu stručnu podršku svima koji su u inkluzivnom obrazovanju - zaključila je Đukić Dejanović, nakon obilaska Resurs centra pri Školi sa domom za učenike oštećenog sluha i govora "11.maj" u Jagodini.
U protekloj deceniji, Srbija je u velikoj meri reformisala zakone u oblastima relevantnim za ostvarivanje prava dece iz osetljivih grupa. Na bazi jakog institucionalnog okvira, svaka obrazovna ustanova u Srbiji danas ima tim za inkluziju.
Oko 4.000 nastavnika je pohađalo različite programe obuka koje ih osnažuju za rad u oblasti inkluzivnog obrazovanja, a na nivou svake opštine uspostavljena je interresorna komisija koja preporučuje dodatnu podršku iz oblasti obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.