Dečak iz Zemuna odlazeći iz vrtića šokirao roditelje vršnjaka dobacivši: "A koja kola vozi tvoj tata"

 
M. L.
E. K.
M. L. E. K.
 
 ≫ 
 
Čitanje: oko 5 min.
  • 5

Čemu roditelji uče tako malu decu, ako je pitanje koje oni postave vršnjaku - koji auto ima?

Od dece smo navikli svašta da čujemo, jer šta misle, oni govore bez zadrške. Ipak, neke izjave koje nimalo ne priliče njihovim godinama, ostave nas zatečene. Mama trogodišnjaka u Zemunu nije mogla da veruje kada je od vršnjaka svog deteta, koje je do juče bilo beba, više puta čula isto pitanje - koja kola vozi tvoj tata?

Među odraslima ono se uglavnom provlači kao šala kada se govori o sponzorima i sponzorušama. Zato se nekako nameće novo, čemu roditelji uče tako malu decu, ako je pitanje koje oni postave vršnjaku - koji auto ima?

- Desilo se više puta. Izlazim sa detetom iz vrtića, sretnemo nekoga iz naše grupe na kapiji, a to dete trči ka svom autu i onda dobaci mom detetu: "A koja kola  vozi tvoj tata". Čak se dešavalo da tačno znaju marke automobila i da se time hvale, a roditelji su ponosni. Meni se to čini preteranim, zašto deca u tim godinama raspravljaju o kolima - pita ova majka napominjući da je to pitanje periodično stizalo i od druge dece iz tog vrtića.

Koliko je ono zaista korektno, odnosno koliko je takvo razmišljanje preterano naročito za decu vrtićkog uzrasta, pitali smo Jelenu Radović, mastera sociologije i marketing stručnjaka.

- Razmišljanje o statusnim simbolima u ranom uzrastu nije samo preterano, već i zabrinjavajuće. Deca vrtićkog uzrasta su u fazi razvoja gde bi njihova igra i interakcije trebalo da budu vođene maštom, kreativnošću i socijalnim veštinama, a ne materijalnim vrednostima. Ali u današnjem svetu, gde su deca izložena brojnim medijskim sadržajima, to postaje sve prisutniji fenomen. Marketing industrija često cilja mlade demografske grupe, što može podstaći raniju svest o brendovima i statusnim simbolima - objasnila nam je Radović.

Zanimalo nas je i da li je moguće da je u konkretnom slučaju u pitanju nešto što dete smatra kao neki vid igre, a ne kao neki pravi vid nadmetanja.

- Dete ovo može da doživljava kao igru, ali to ne umanjuje rizik. Način na koji deca igraju može oblikovati njihovo razumevanje društvenih normi. Ako su takve igre redovne, deca mogu početi da percipiraju statusne simbole kao ključne za uspeh i prihvatanje u društvu, što može imati dugoročne posledice na njihov razvoj. Ali, ako dete vidi brendove kao deo igre, to može dovesti do stvaranja lojalnosti prema brendu u budućnosti. Stoga smo svedoci sukoba socijalnog razvoja deteta kroz promociju i kroz prave vrednosti - rekla je Radović za Telegraf.rs

Kako kaže, s obzirom na globalizaciju i sve veću prisutnost medija i društvenih mreža, verovatno je da će se ovakve pojave intenzivirati.

- Kako se marketing sve više usmerava na mlađe generacije putem digitalnih kanala i sadržaja, očekuje se da će se ovakvi trendovi nastaviti i možda čak pojačati. Deca postaju sve važniji cilj za marketing strategije - objašnjava.

Kako uticati na to da do toga ne dođe?

- Ključni faktor je edukacija, kako dece, tako i roditelja, odnosno odraslih. Roditelji, ali i celokupno društvo bi trebalo da promovišu vrednosti kao što su prijateljstvo, empatija i zajedništvo, ljubav, pažnja, razumevanje, tolerancija, a ne materijalni uspeh. Takođe, vrtići i škole mogu igrati važnu ulogu kroz programe koji podstiču socijalne veštine i kritičko razmišljanje o materijalnim i medijskim porukama - objašnjava Radović.

Ona naglašava da je upravo zbog toga i tom sektoru potrebna edukacija.

- Kao marketing stručnjak smatram da bi trebalo i u ovom segmentu preduzeti odgovornost kroz promovisanje vrednosti koje nisu isključivo vezane za materijalne aspekte. Edukativne kampanje i brendovi koji promovišu pozitivne društvene vrednosti mogu pomoći u preusmeravanju fokusa sa statusnih simbola, podrazumevajući da te kampanje nisu ad hoc, već kontinuirani rad na razvoju brenda u tom pravcu - približila nam je tematiku.

Zanimalo nas je da li je i koliko opasno po društvo u globalu ukoliko zaista uzmu maha takva razmišljanja i situacije u kojima se deca vode vrednostima koje su pogrešne i za odrasle ljude.

- Ako se trend ranog usvajanja statusnih simbola nastavi, a verujem da hoće, to može dovesti do daljih društvenih podela i smanjenja društvene kohezije. Kako ovo postaje široko rasprostranjeno, dolazi do povećanja konzumerizma, gde se društvene vrednosti zamenjuju materijalnim. To može imati dugoročne negativne posledice na društvo, poput smanjenja društvene empatije i povećanja razlika u socijalnim odnosima - rekla je Radović za Telegraf.rs

Primer i razgovor sa decom kao ključni faktori

S obzirom na sve prethodno navedeno, pitanje se samo nameće - kako najbolje uticati na decu da su statusni simboli pogrešni i da su finansijske mogućnosti nešto što nije suštinski važno za druženje?

- Najbolje je kroz primer i razgovor. Roditelji i vaspitači treba da naglašavaju vrednosti kao što su ljubaznost, poštovanje i timski rad. Takođe, važno je pružiti deci prilike da se druže sa vršnjacima iz različitih socio-ekonomskih sredina, kako bi se smanjio uticaj materijalnih razlika - poentirala je naša sagovornica.

Kako nam je objasnila, tradicionalni i moderni mediji, državne ustanove, kompanije, razvoj društva kroz decenije u pozitivnom pravcu edukacije, empatije, emancipacije, etike, estetike, elokvencije (sve te divne reči na slovo E), treba da promovišu kampanje koje se fokusiraju na društvene vrednosti, zajedništvo i jednakost. 

Sugeriše da je kroz edukativne inicijative, moguće promeniti percepciju statusnih simbola, ali i odnos prema pojedincu i društvu među mlađim generacijama.

Roditelji koji ćute = toksična sredina za odrastanje

- Roditelji koji podstiču ovakve vrednosti mogu doprineti stvaranju toksične sredine za odrastanje. Deca koja su izložena konstantnom naglašavanju statusnih simbola mogu razviti nerealna očekivanja i osećaj vrednosti koji je vezan isključivo za materijalne aspekte, što može negativno uticati na njihov dalji razvoj - kaže Radović za Telegraf.rs

Pitali smo je i da li deca koja su tome izložena od strane roditelja na neki način gube nevinost detinjstva mnogo pre ranijih generacija koje su se s takvim stvarima upoznavale s godinama.

- Da, deca koja su rano izložena ovakvim vrednostima mogu brže da izgube bezbrižno detinjstvo. Umesto da uživaju u igrama, takva deca mogu početi da razvijaju stres i anksioznost, vrednujući materijalne stvari iznad emocionalnih i socijalnih vrednosti, što može dovesti do daljih posledica - rekla nam je Radović.

Iako je opšte poznato da sve potiče iz kuće, ćutnjom i ignorisanjem možda postanemo tihi saučesnici gubitka istinskih vrednosti koje se kasnije prenose i na nove generacije.

(Telegraf.rs)

Video: Ne znam ko je ubio Đinđića, ali znam ko sigurno nije: Veruović iskreno o atentatu i seriji "Sablja"

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Dragi zeka

    18. avgust 2024 | 10:27

    Moja sestričina i njen muž, zbog odlazaka na posao imaju svako svoj auto. Pošto nisu odmah imali novca da kupe neki bolji, često su ih menjali. Čim uštede malo para, prodaju jedan, pa kupe drugi, bolji. Njihov trogodišnji sin je znao sve automobile koje su imali i imao je svoje mišljenje o njima (da li mu se sviđa instrument tabla, da li mu se sviđa sedište ispred njega, dok sedi u svom, dečjem sedištu). Da li je moguće da bi on pitao drugo dete kakav oni auto imaju? Moguće je, naravno. Ali njemu je svaki auto dobar. Njemu je zapravo sve dobro. "Kakav je kolač?" - "Dobar." - "Kakav je krevet?" - "Dobar." - "Kakav je vuk?" - "I on je dobar..." To što dete pita, ne mora biti iz loše namere. Možda je pitao iz obične radoznalosti. Možda je problem baš to što su roditelji drugog deteta u tome videli nešto loše. Naravno, ako je dete to pitalo da bi se pravilo važno, onda to nije dobro.

  • mm

    18. avgust 2024 | 10:26

    Sta pravite od svega dramu,cije dete u tom uzrastu nije imalo obicaj da u setnji prepoznaje razne marke automobila,pogotovo decaci

  • Tamara

    18. avgust 2024 | 16:55

    Moje dete sa 3 godine je znalo svaku marku i svaki model automobila,za rodjendan je dobio prvu knjigu sa svim modelima i markama auta sa bojankom. Ne smatram to zabrinjavajucim,niti da to deca u tom uzrastu gledaju kao nesto materijalno,cak naprotiv mislim da oni i ne znaju sta znaci rec materijalno niti im se moze objasniti sta je to. Prosto decacima je osnovna igra sa auticima i loptama. Zar ne?! Postoje izuzetci naravno,ali opet mislim da taj decak od 3 godine nije mislio nikako drugacije nego samo iz radoznalosti kad je to pitao... Jos i kad u porodici imate auto servis,mora se svaki model znati...😊

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA