Beli tragovi na nebu jesu štetni, ali ovo je prava istina: Snimili smo ih jutros iznad Beograda
Ovih dana vreme nad Srbijom pravo je prolećno, uz temperature i iznad 20°C, a slična situacija je i u Beogradu. Iako preovladava ciklonska aktivnost, uz pojačana južna strujanja, jučerašnji i današnji dan donose uglavnom vedro nebo.
Ipak, kako se jutros moglo videti na nebu iznad Beograda, primećeni su beli tragovi iz aviona, što je ponovo dovelo do toga da pojedini razviju teorije zavere.
Prema takvim teorijama zavere, kondenzacijski tragovi su hemijski ili biološki reagens, koji se namerno ispušta iz aviona na visokim nadmorskim visinama u svrhu tajnih državnih programa.
Ipak, istina je nešto drugačija, bar ako je verovati nauci o fizičkim i meteorološkim procesima u atmosferi.
Troposfera je najniži i najgušći deo atmosfere, koji se prostire od visine 8 km iznad polova i do 18 km iznad ekvatora, a visina prostiranja zavisi kako od geografske širine, tako i od godišnjeg doba. U njoj se nalazi naveći deo mase atmosfere, skoro sva atmosferska voda, tu se stvaraju oblaci, nastaju sva značajnija strujanja vazduha i odvijaju se sve vremenske promene.
Temperatura s visinom opada i na gornjoj granici troposfere iznosi od -55°C do -80°C. Jedino je u ovom sloju moguć život. Od stratosfere je odvaja tropopauza. U tropopauzi temperatura stagnira i uglavnom se ne menja, a stratosferi temperatura raste sa visinom i na 60 kilometara temperatura dostiže vrednosti oko nula stepeni.
Kondenzacija predstavlja fazni prelazak iz gasovite faze u tečnu oduzimanjem toplote (hlađenjem) do kritične temperature. Reverzni proces je isparavanje. Reč se najčešće odnosi na kruženje vode. Takođe se može definisati kao promena stanja vodene pare u tečnu vodu u kontaktu sa tečnom ili čvrstom površinom ili jezgrima kondenzacije oblaka u atmosferi.
Kada se prelaz dogodi iz gasovite faze u čvrstu fazu, promena se naziva depozicijom.
Kondenzacijski tragovi su vidljivi tragovi kondenzirane vodene pare koji se stvaraju iza otvora mlaznog motora aviona.
Avioni najčešće lete na visinama iznad 8.000 metara, neki i iznad 10.000 metara. Poznato je da temperatura vazduha opada sa visinom. Prema osmotrenim podacima, najčešće temperatura vazduha na visinama iznad 8.000 metara su i ispod minus 40 stepeni, a ka višim slojevima troposfere spuštaju se na vrednosti i na minus 60 stepeni.
Dakle, tragovi nastaju kao posledica toga što vreli izduvni gasovi iz motora aviona dođu u dodir sa hladnim vazduhom na velikim visinama. Nekada traju po nekoliko sekundi do nekoliko minuta, a nekada i po nekoliko sati. Koliko će se tragovi zadržati na nebu zavisi od vlažnosti vazduha. Što je vazduh suvlji, tragovi će možda i izostati, a što je vlažnost vazduha veća i tragovi će biti inenzivniji i duže se zadržavati, a što je čest slučaj pred promenu i pogoršanje vremena.
Da li su avionski gasovi loši po zdravlje čoveka - da, ali u istoj količini kao i izduvni gasovi automobila ili drugih vozila.
(Telegraf.rs)
Video: Selaković na otvaranju 5. Rusko-srpskog kulturnog foruma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Panta
Hoce da nas ubede da je to za nase dobro
Podelite komentar
Lord
Ta prica bi pila vodu,ali kako to kad leti vise aviona na visinama koje su slicne,do oko kilometar,i na jednima trag odmah nestaje,a kod ovih drugih se rapidno siri,i ostaje satima,i naravno pada na zemlju...!?!
Podelite komentar
Kole
Prase nas kao bube ,ko prezivi pricace
Podelite komentar