Električni trotineti više neće moći na trotoar, a evo ko će i kako smeti da ih vozi: Novi propisi u Srbiji
Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja koji je upućen na usvajanje Narodnoj skupštini, prvi put se reguliše upotreba električnih trotineta. Predlog je da im se zabrani kretanje po trotoarima, a da najniža starosna granica za upravljanje bude 14 godina.
Slike vožnje trotineta po trotoarima i slalom među pešacima uskoro bi mogle da postanu prošlost. Oko 250.000 električnih trotineta, koliko se procenjuje da ih ima u Srbiji, postaće vidljivi Zakonu o bezbednosti saobraćaja, što do sada nije bio slučaj.
- Električni trotineti moći će da se voze biciklističkim trakama i stazama, a tamo gde ih nema, kolovozom i to u širini do jednog metra - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, prenosi RTS.
Ukoliko je ograničenje brzine veće od 50 kilometara na sat, trotineti neće moći da se voze, napominje Okanović.
- Kad god se koristi kolovoz mora se nositi fluorescentni ili svetloodbojni prsluk. Zaštitna oprema je obavezna, a to je biciklistička kaciga - ističe Zlatko Belencan iz Uprave saobraćajne policije.
Da novi zakon u određenoj meri destimuliše upotrebu električnih trotineta, smatraju iz Udruženja "Sigurne staze“. Kao razloge navode nedostatak površina za kretanje i nametanje dodatnih izdataka za dobijanje nalepnice koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.
- Kada se neko novo vozilo definiše treba da se gleda koji je uticaj tog vozila na saobraćajni ekosistem, javno zdravlje, zaštitu životne sredine, privredu i ekonomiju. Predlog Instituta za urbanu mobilnost na javnoj raspravi bio je da se trotineti definišu identično kao bicikli - kaže Igor Velić iz Udruženja "Sigurne staze".
Zlatko Blencan navodi da još od 2019. godine postoje planovi da se uredi korišćenje lakih električnih vozila.
- Nije ih uredila ni EU, već je ostavila da to urade nacionalna zakonodavstva. Svaki grad je priča za sebe - kaže Belencan.
Sa ozakonjenjem električnih trotineta očekuje se i pojava brojnih operatera koji će ih rentirati, kao što je to slučaj u mnogim zemljama sveta, pa stručnjaci smatraju da bi izgradnja biciklističkih staza i traka trebalo da postane jedan od prioriteta gradova.
(Telegraf.rs)
Video: Projekcijom filma "Arhitekton" počeo DOK #7 u Beogradu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Aleksandar
Ukoliko se novi zakon usvojibu septembru, elektricnim trotinetima snage preko 600W, mase preko 35 kg i konstruktivne brzine preko 35 km/h bice zabranjeno ucesce u saobracaju, dok ce istovremeno biti dozvoljeno da osoba stara 18 godina, bez poznavanja saobracajnih propisa, bez kacige i svetala moci da vozi trotinet (koji po konstrukciji ne moze da izdrzi ni nas trotoar) po ulici, ukoliko ima reflektujuci prsluk i nalepnicu iz Agencije za bezbednost saobracaja. Po pravilu tezi i jaci trotineti imaju bolje amortizere, svetla, signalizaciju i nsjcesce ih voze starije osobe sa vozsckom dozvolom i poznavanjem saobracajnih propisa. Ovu oblast je definitivno potrebno urediti, trotoari nisu za bicikle i trotinete i to je u redu, medjutim ne mozete pustiti decu bez poznavsnja propisa da voze ulicom a nama sa A kategorijom zabraniti da registrujemo i vozimo kvalitetnije trotinete koji izdrzavajunudarne rupe na nasim ulicama. Pogledajte New York, Pariz, London, Budimpestu, Atinu, Moskvu, Peking, Seul... i videcete da su svi moguci brendovi jacihbtrotinets veoma prisutni na ulicsma ovih gradova. Zakonodavcu nije dovoljno ni to sto se jaci trotineti mogu limitirati (i snaga i brzina i ubrzanje), sto ovakvi trotineti imaju bolje amortizere, kocnice... Sa druge strane u ovoj drzavi moguce je dobiti dozvolu za posedovanje oruzja, voznju motorcikla koji ide 300 km/h, automovila sa 1000 ks... Prvi put ce se gledati masa praznog vozila, bez obzira na nosivost trotineta.
Podelite komentar
Kole
E pa ulice su nam bas onako,za to.Sreca nema rupa i ulegnuca bas na mestu gde ste to predvideli.Bice veselo strucnjaci.
Podelite komentar
Petar
Vožnja po kolovozu dovešće do drastičnog porasta povreda.Voleo bih da nisam u pravu ali će budućnost pokazati da ne ide u istu traku vozilo koje razvija 200 km na sat i trotinet sa 25 km na sat.
Podelite komentar