JMBG, adresa, bankovni račun... svaki 10. građanin bio žrtva zloupotrebe podataka: Da li smo svesni rizika?

 
 ≫ 
 
Čitanje: oko 2 min.
  • 4

Poverenik upozorava da rizik uvećava ubrzana digitalizacija i korišćenje veštačke inteligencije

Svest građana o zaštiti ličnih podataka polako raste, ali su podaci sve ugroženiji - pokazuje istraživanje poverenika za zaštitu podataka o ličnosti i OEBS-a. Većina i dalje ne razume sve mogućnosti zloupotreba, koje su sve češće, zbog dominacije interneta i korišćenja veštačke inteligencije. Najugroženiji su najstariji i najmlađi.

Ime i prezime, adresa, JMBG, zdravstveni karton, bankovni račun. Iako se većina građana plaši da im kriminalci i prevaranti ne pristupe, o zaštiti se ne vodi dovoljno računa. Svaki deseti građanin bio je žrtva zloupotrebe. Kada se to dogodi, u pomoć pre zovu policiju nego poverenika.

"Veliki procenat građana, 80 posto, smatra da je rizik od ugrožavanja, odnosno, zloupotrebe podataka o ličnosti donekle ili veoma visok, a sa druge strane manje od trećine smatra da su građani svesni ovog rizika", kaže Slađana Brakus, izvršna direktorka "TMG Insights Kantar", piše RTS.

Rizik je sve veći, upozorava poverenik. Podaci su sve ugroženiji, sve više nam ih uzimaju, sa našim znanjem ili bez njega. I to, gotovo na sve strane. Rizik uvećava ubrzana digitalizacija i korišćenje veštačke inteligencije. Zato se mora povećati svest o zaštiti.

"Naši podaci, to ću istaći hiljaditi put, postali su bukvalno jedna od najvrednijih imovina i na nama svima, a posebno na povereniku i njegovoj službi je da ukazuju građanima da ukoliko ne bi svoj novac delili šakom i kapom na sve strane, dragocenosti, nakit, pa ne treba da daju ni svoje podatke", rekao je poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović.

Agnes Bodens iz OEBS-a navodi da je cilj da doprinosimo podizanju svesti građana o tome da imaju pravo na zaštitu privatnosti, ali i svesti javnih institucija, privatnih kompanija o načinu prikupljanja tih podataka.

Godišnje se zabeleži oko 300 pritužbi na zloupotrebu ličnih podataka. Ostao je upamćen primer kada je teretana tražila otisak prsta za članarinu. Nakon prijave i reakcije poverenika, teretana je prestala sa takvom praksom.

(Telegraf.rs)

Video: Čovek otkrio kako lopovi kradu kartice sa bankomata: Obavezno obratite pažnju na ovaj detalj

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ja k'o ja

    5. jul 2023 | 07:56

    Zamislite koliko samo podataka ostavimo pri pravljenju onlajn naloga na raznim kladionicama. Garantujem da 30% gradjana Srbije ima nalog na nekoj kladionici. Pri registraciji obavezno Ime, prezime, adresa, grad, broj lične karte, matični broj i bankovni račun radi uplate i isplate sredstava. Pa vi vidite moji prijatelji.

  • branka

    5. jul 2023 | 09:15

    a o cemu vi to razglabate? o prevarantima koji preko JMBGa uspevaju dici novac ili saznati br racuna? svaki gradjanin dobija postu u koverti sa prozorcetom , gde mu na poziv na br i racun PISE JBMG, i svako moze da vidi ako izvuce kovertu iz postansjog sanduceta. i to resenje o porezu za fizicka lica

  • OkoSokolovo

    5. jul 2023 | 08:21

    A u sustini gradjani su nemocmi u svemu tome jer sta god zeli da ostvari a ne da podatak nece moci. A upravo ti kojima daje svoje podatke ce ih zloupotrebiti i iskoristiti. Zdravstveni radnici otkrivaju dijagnoze pacijenata i javno ih komentarisu iako prave neslucene probleme njima i pored zakletve koje su dali. Mnogo je primera zloupotreba a da je gradjanin nezasticen i oseca se nemocno jer ga sistem na papiru stiti a u praksi svi prebacuju loptu jedan drugome i on ostaje na vetrometini, razocaran i sam. Mi sve imamo na papiru ali u praksi to ne funkcionise

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA