Danas je Vaskrsni ponedeljak, počinje Tomina nedelja: Veruje se da ko se ogluši o jedno pravilo, neće mu ići
Na Vaskrsni ponedeljak, prvi dan posle Hristovog uskrsnuća, se nastavljaju gozbe i veselja, na kome se ugošćavaju rođaci, kumovi, komšije i prijatelji
Srpska pravoslavna crkva (SPC) i njeni vernici danas obeležavaju Vaskrsni ponedeljak, iliti drugi dan Vaskrsa. Vaskršnji praznici traju tri dana.
Ovaj dan u crkvenom kalendaru je kao i juče označen crvenim slovom. skršnjim ponedeljkom započinje takozvana Svetla nedelja, koja se smatra produžetkom Vaskrsa. Ova sedmica naziva se i Tomina nedelja, nazvana po apostolu Tomi. Vrlo je raširen i naziv "Bela nedelja", jer spada u trapave sedmice, tokom kojih se ne poste ni sreda ni petak.
Na Vaskršni ponedeljak, prvi dan posle Hristovog uskrsnuća, se nastavljaju gozbe i veselja, na kome se ugošćavaju rođaci, kumovi, komšije i prijatelji.
Bogosluženja na ovaj dan su ista kao i za Uskrs. To je zapravo jedna jedina stvar, koju vernici ne bi smeli da zaborave da urade na ovaj dan. Dakle, da nastave da se vesele i tu radost podele sa najbližima.
Prema narodnom verovanju, oni koji se ogluše o ovo jednostavno “pravilo” prkose Bogu i Hristosu i neće im ići u životu kako treba.
To je vreme kada se okuplja rodbina i iz udaljenijih krajeva. U mnogim mestima se organizuju litije, uključujući i manastir Hilandar.
Tamo, rano izjutra, po završenoj službi u hramu, monasi izlaze iz manastirske porte, noseći crkvene predmete, na čelu sa ikonom Bogorodice Trojeručice. Krećući se laganim hodom u povorci, poju svo vreme tropare Bogorodici i obilaze mesta: Krst cara Dušana, spomen mesto Bogorodici podignuto na mestu gde je uginula mazga koja je donela ikonu Bogorodice Trojeručice iz Jerusalima, kosturnicu gde se čuvaju kosti upokojenih monaha, a onda se vraćaju u manastir i ponovo ulaze u hram.
Kada je Vojvodina u pitanju, tamo se zadržao zanimljiv običaj - devojke se polivaju vodom. Momci u fijakerima obilaze dame i vode tamburaše, pritom noseći kandicu kojom će politi devojku.
Polivanje predstavlja skidanje greha, a poseća i kako je Isus apostolima oprao noge. Polivanje ima i takmičarski udeo - smatra se da što više neki momak polije slobodnu devojku, veća je verovatnoća da će je zaprositi te godine.
Devojke nakon toga služe momke jajima, kolačima i vinom.
(Telegraf.rs)
Video: Ne znam ko je ubio Đinđića, ali znam ko sigurno nije: Veruović iskreno o atentatu i seriji "Sablja"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ss
Sve ok obicaji su svuda drugaciji,ali to da neces imati srece ako ne uradis ovo ili ono to je cista glupost,toga nema u pravoslavlju to je sujeverje i u to ne teba verovati.Samo vera u Gospora Isusa Hrista koji ne kaznjava i nije sujeveran.Ne brkajte babe i zabe
Podelite komentar
Petar
Sta sa nama sto moramo da radimo za taj dan ?mi smo vec nesrecni sto moramo raditi a ne sad da cemo josi cele godine biti unesreceni
Podelite komentar
Ramamti Ezer
'U Vojvodini Momci u fijakerima obilaze dame i vode tamburaše, pritom noseći kandicu kojom će politi devojku.' Da li bi Bog Biblije i njegov Sin Hrist mogli da odobre ovakve postupke? Zapazimo šta kaže sam Isus o tome: „A vi pazite na sebe da vam srce ne bude zaokupljeno prekomernim jelom i pićem i životnim brigama, pa da vas taj dan ne zatekne i iznenadi.'' (Luka 21:34). Dakle čak jelo i piće bi mogli postati zamka ljudima da neobrate pažnju na dolazak za ceo svet prorečene velike nevolje i Božjeg rata Armagedona. Apostol Pavle je napisao još nešto:,,opijanje, razuzdane zabave i tome slično. U vezi s tim vas upozoravam, kao što sam vas već i upozorio, da oni koji tako nešto čine neće naslediti Božje Kraljevstvo.'' (Galatima 5:21). Ako ovo 'vozikanje fijakerima i polivanje žena' nije razuzdana zabava onda šta je? Dečja igra nije sigurno. I kako se ovakvi postupci mogu podvesti pod hrišćanstvo? I sve to ima blagoslov crkve! Ali ne i Boga koji sve to vidi.
Podelite komentar