Komandant Nedić otkriva: Vlada interesovanje za pilote Helikopterske jedinice, o letenju se mašta kao dečak
U toku je konkurs za školovanje pilota za potrebe elitne Helikopterske jedinice Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP), a kako u intervjuu za Telegraf.rs otkriva komandant Nenad Nedić, postoji velika zainteresovanost, što daje optimizam da ćemo imati jaku konkurenciju a time i vrlo kvalitetan odabir budućih pilota. Nedić u razgovoru za naš portal kaže da se o profesiji pilota mašta još kao dečak, da se želja za letenjem ne može ni sa čim nametnuti, ali i da piloti lete "glavom", i da su samim tim ispred svog vazduhoplova.
Objašnjava na šta sve treba da budu spremni kandidati koji se prijave na konkurs, kakav je život budućih pilota, da treba da budu spremni na stalno učenje i usavršavanje, a komandant Nedić ističe i da je letenje je veština, letački zadatak je proces donošenja odluka, borba sa vremenom, vremenom i kao meteorološkom pojavom, vremenom i kao jedinicom trajanja.
- Koje uslove svaki kandidat treba da ispuni i koliko polaznika je potrebno?
Ove godine Vlada Republike Srbije je donela odluku da se na Visokoj strukovnoj školi/Akademiji u Vršcu, obezbede sva neophodna finansijska sredstva za školovanje 4 kandidata na smeru pilot helikoptera a za potrebe Helikopterske jedinice MUP-a. Kandidati prvo moraju da ispune opšte uslove konkursa a to podrazumeva da poseduju državljanstvo Republike Srbije, da se protiv njih ne vodi krivični postupak, da poseduju svedočanstvo o završenom četvorogodišnjem školovanju, kao i diplomu o položenom završnom odnosno maturskom ispitu.
Istovremeno se za kandidate sprovodi bezbedonosna provera zbog specifičnosti budućeg posla, koji podrazumeva izvršavanje kompleksnih letačkih operacija. Završni deo testiranja budućih pilota uključuje psihološko medicinsku zdravstvenu procenu što podrazumeva lekarski pregled budućih kolega, kao i prijemni ispit - proveru znanja iz matematike, fizike i engleskog jezika. Nakon završene selekcije, svi kandidati koji su zadovoljili pomenute kriterijume se rangiraju i na osnovu rezultate se vrši izbor najboljih, odnosno četvoro najboljih.
Inače, na konkurs se mogu prijaviti i devojke i mladići.
- Konkurs traje još nedelju dana, ima li interesenata?
Postoji velika zainteresovanost što daje optimizam da ćemo imati jaku konkurenciju a time i vrlo kvalitetan odabir budućih pilota.
- Ako bih od Vas tražila način da me ubedite da se prijavim na konkurs šta biste mi rekli, zbog čega bi to trebalo da uradim, odnosno na koji način biste me motivisali na taj korak?
Sve što bih vam rekao, ispričao ili pokazao, ne bi u znatnoj meri uticalo na to da vam se javi želja da postanete pilot ili se probudila želja za letenjem. To je nešto što nosite u sebi, nešto o čemu ste maštali. Ljubav prema letenju i pilotskom pozivu se ne može nametnuti ili probuditi jednom rečenicom, video spotom, prilogom ili pričom, to je ono o čemu ste maštali još kao dečak, želja da se jednog dana nađete u kokpitu letelice, da osetite svu strast koje letenje pruža svakom pilotu.
Želja i motivisanost da postanete pilot je upravo najjača pokretačka snaga koja vam omogućava da prebrodite sve teškoće i napore sa kojima se susrećete, ne samo tokom školovanja i sazrevanja kao pilot, već u mnogome i tokom vaše karijere.
- Koje sve beneficije ostvaruju kandidati koji se prijave i prođu konkurs?
Svi kandidati koji uspešno završe selekciju i upišu se na studije, imaće priliku da tokom školovanja aktivno lete kroz sprovođenje nastavnog programa, stičući iskustva koja su im neophodna za sticanje dozvole profesionalnog pilota helikoptera CPL (H). Takođe, kroz semestre će izučavati vazduhoplovne predmete koji će im biti osnov za polaganje teorijskih ispita za sticanje najveće dozvole pilota a to je dozvola saobraćajnog pilota ATPL (H).
- Ima kandidata koji se prijave ali ne ispune uslove za upis na školovanje. Na čemu najviše "padaju"?
Najveći procenat kandidata ne zadovolji prvi deo selekcije a to je zdravstveni pregled koji obuhvata psihološko medicinsku zdravstvenu procenu. To ne znači da ti kandidati poseduju neku ozbiljniju bolest, već jednostavno ne ispunjavaju zdravstvene kriterijume, koji su neophodni za pilotsku profesiju a znamo da je pilotska profesija najzahtevnija što se tiče zdravstvenih kriterijuma.
Takođe, ne mogu izostaviti da mnogi kandidati ne zadovolje psihološku procenu koja podrazumeva sve tipove inteligencije ne samo logičku percepciju, već i sposobnost pažnje i opažanja, sposobnost percepcije i pravilan izbor odluke.
- Na šta sve treba da bude spreman jedan pilot, pored toga što mora da se školuje i usavršava tokom karijere?
Pilot... Usavršavanje i učenje tokom cele karijere. Neizostavan deo ove profesije. Letenje je veština, letački zadatak je proces donošenja odluka, borba sa vremenom, vremenom i kao meteorološkom pojavom, vremenom i kao jedinicom trajanja. Leti se "glavom'', pilot svojim razmišljanjem mora biti uvek ispred vazduhoplova, koncentrisan na uslove u kojima obavlja zadatak, koncentrisan na svako pokazivanje instrumenata, svestan da je on jedini i najodgovorniji za svoj vazduhoplov i za svoju posadu i putnike. Upravo se taj nivo postiže stalnim usavršavanjem i učenjem.
- Ne postoji zemlja koja se ne saočava sa nedostatkom pilotskog kadra. Zašto se to dešava, u čemu je glavni problem, ako vidimo da se sa druge strane svi podjednako dive pilotima?
Kao i u mnogim profesijama koje se suočavaju sa nedostatkom kvalifikovanog kadra, tako i pilotska profesija nije imuna na novonastalu situaciju. Mnoge svetske avijacije su pogođene ovim problemom pri čemu, napominjem, da je to posebno izraženo u helikopterskoj avijaciji. Naime, proces školovanja pilota je jako dug i izuzetno skup proces. Ako uzmete da jedan pilot helikoptera prosečnog iskustva i naleta je koštao drzavu između 2 i 3 miliona evra a oni najiskusniji i preko 5,onda shvatate jedan od razloga zašto je avijacija pogođena tim problemom.
Video: Budi pilot helikoptera i postani najbolji
Koliko god novca da zelite da uložite u usavršavanje mladih pilota, vreme ne možete ubrzati, vreme koje je potrebno da ti mladići steknu neophodna znanja i veštinu, i naravno, sve preduslove za sticanje odgovarajućih ovlašćenja i dozvola. Dacu vam jedan vrlo plastičan primer. Jedan od preduslova (zahteva koji morate da ispunite) da steknete najveću pilotsku dozvolu a to je dozvola saobraćajnog pilota, jeste minimum 350 sati naleta na višemotornom helikopteru u sastavu višečlane posade. Ukoliko uzmete da je cena koštanja sata leta na takvom helikopteru (Bell 212, Super puma, Kamov,....) između 2.500 pa do 6.000 evra ,u zavisnosti od tipa helikoptera, onda shvatate koliko je jedan pilot "skup" za budžet. A nalet od 350 sati je daleko od neke impresivne cifre kojom svaki pilot predstavlja svoje iskustvo.
Ako sagledate da iskusni piloti naše jedinice poseduju preko 3.000 sati, pa i 5.000 sati sati naleta onda dobijate širu sliku koliko je sredstava naša država uložila u školovanje i usavršavanje svojih pilota. Naravno, ovde nismo govorili o helikopterima koji su nabavljeni i koji čine sami vrh svetske helikopterske avijacije.
- Kada je konkretno reč o pilotima Helikopterske jedinice MUP-a, koje sve zadatke oni obavljaju?
Naši piloti obavljaju sve vrste letačkih operacija za koje su helikopteri i konstruisani.... Od učestvovanja u operacijama traganja i spasavanja uz upotrebu bočne dizalice, nošenja spoljnog tereta i gašenja šumskih požara, prevoza ViP ličnosti, letovima za potrebe naše Žandarmerije i specijalne jedinice, nadzora državne granice...
- Po svojoj floti, HJ MUP-a je jedna od prvih pet helikopterskij jedinica u Evropi, šta to zapravo znači? Sa kojim sve helikopterima će kandidati koji prođu školovanje moći da lete?
Nakon završetka školovanja i zasnivanja radnog odnosa u našem Ministarstvu, buduće kolege će imati priliku da svoje dalje školovanje i usavršavanje nastave na najmodernijim helikopterima, koji se koriste u mnogim državama širom sveta. Svakako da ih prvo čeka AIRBUS H145, odnosno obuka za upis tipa i naravno obuka za sticanje ovlašćenja za letenje u instrumentalnim uslovima, što čini osnovnu "pismenost" svakog pilota. Kako budu sticali nalet i iskustvo, svoje dalje usavršavanje će nastaviti na Super pumi ili Kamovu. U svakom slučaju ih čeka mnogo, mnogo bolja budućnost nego što smo mi imali kada smo bili na početku svojih karijera. Te dve situacije se čak i ne mogu porediti.
Video: Leteli smo Super pumom, najnovijim helikopterom MUP-a, evo šta on može što drugi ne mogu
(Telegraf.rs)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Tadić
Veliki pozdrav za klasića iz 24 klase VoGi
Podelite komentar
West
Super. Onda ugovor ako odu u inostranstvo da sve isplate do zadnje banke. Pa neka idu.
Podelite komentar
V8
Pa to je fantastično...
Podelite komentar