Kroz Toplicu neće skoro proći voz: Pruga zapuštena i zaboravljena

 ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 2

Već drugu godinu zaredom voz od Niša do Prokuplja i Kuršumlije i dalje ka Merdaru i Kosovu Polju ne saobraća, a nadležni u Železnicama Srbije ćute o razlogu zašto je ukinut taj važni železnički pravac pre svega za građane Toplice i juga Srbije, prenose Južne vesti.

Pruga je u međuvremenu i zapuštena, deo od Prokuplja ka Kuršumliji i Merdaru je i fizički uklonjen pa je gotovo sigurno da ni ove godine neće biti vozova u Toplici.

Iako su nekoliko puta iz Železnice Srbije najavljivali da će poslati odgovor na pitanja Južnih vesti i dostaviti informacije kada će biti uspostavljen saobraćaj, do danas se nisu oglasili, a kako taj železnički putni pravac nije u voznom redu za 2023. godinu, izvesno je da ni ove godine neće biti u funkciji 88 kilometara železničkog saobraćaja na relaciji Doljevac - Merdare koji povezuje Nišavski i Toplički okrug.

- Ovo je samo još jedan od nebrojenih primera nebrige države za čitav ovaj kraj i Toplicu, a posebno za deo oko Administrativnog prelaza sa Kosovom i Metohijom, gde je u tim selima ovo bio jedini vid prevoza. Sa druge strane, ubrzano se gradi auto-put ka Prištini, ne tvrdim da to nije dobro, ali će taj put koristiti najmanje građani Topličkog okruga koji su sve stariji, jer mladi odlaze iz tih krajeva. Voz je spajao ljude i sela koja gravitiraju duž pruge, sada je sve zapušteno, vozne stanice su urušene, pruga zarasla u korov i nebezbedna, a ljudi je sve manje - priča meštanin sela Podina u opštini Žitorađa.

Kaže da su do pre nekoliko godina meštani tog i ostalih sela koristili voz da stignu do Prokuplja ili njime išli ka Žitorađi i Nišu, a sada su prepušteni sami sebi jer autobuski saobraćaj odavno ne saobraća zbog neisplativih linija za autoprevoznike.

- Bilo je pokušaja i 2000-ih godina da se ukine voz u Toplici, ali su tada lokalne vlasti imale koliko-toliko razumevanja za svoje stanovnike i pobunili se protiv tih odluka. Sećam se da su u Železnicama tada predlagali da se pruga i železnički saobraćaj predaju u ruke lokalne vlasti. I tada to nije bilo održivo, našlo se kompromisno rešenje, voz je, uz kraće prekide zbog rekonstrukcije i popravke pruge, ipak išao. Sada je sve stalo, niko se nije zabrinuo za ovaj kraj, niko se nije pobunio, kao da su svi digli ruke od Toplice - dodaje meštanin.

Zbog teške finansijske situacije žitelja tog kraja i pretežno staračkih domaćinstava duž pruge, saobraćanje voza u Toplici ima daleko veći značaj od ekonomskog, pogotovu što sela nadomak Administrativne linije kuršumlijske opštine povezuje sa administrativnim centrima u Toplici i dalje sa drugim gradovima u zemlji.

Inače, prethodnih nekoliko godina česta obustava zbog rekonstrukcija i problemi u infrastrukturi samo su neki od razloga zašto je od 2022. godine u voznom redu definitivno ukinut putnički voz od Niša ka Prokuplju, Kuršumliji i Merdaru.

Iz Železnice Srbije duže od dva meseca ne odgovaraju na pitanja novinara Južnih vesti, a ranije je rečeno da se saobraćaj na toj relaciji ne odvija zbog radova na pruzi od Niša ka Doljevcu koji će, kako saznajemo, trajati nekoliko godina.

Od juna 2020. voz saobraćao samo do Prokuplja

Od junskih poplava 2020. godine i oštećenja pruge na delu od Prokuplja do Kuršumlije i dalje ka Merdaru železnički saobraćaj je funkcionisao od Niša samo do Prokuplja.

Iako je više puta najavljivana sanacija pruge, radovi su počeli tek godinu dana kasnije, a Infrastruktura železnice je za taj posao potpisala ugovor sa izvođačima koje čini grupa ponuđača kompanije Bauvezen iz Lazarevca i Trioprojekt iz Beograda, a vrednost radova je bila oko 34 miliona dinara.

Ipak, informacije sa terena govore da par kilometara pruge od Prokuplja do Kuršumlije i dalje ka Merdaru fizički - ne postoje, a i tamo gde se još može videti da je nekada prolazio voz - pragovi su istruleli i čitava trasa je nebezbedna.

Pruga sagrađena još 1925. godine

Prvi voz u Toplici krenuo je decembra sada već davne 1925. godine, kada je od Doljevca do Prokuplja pruga svečano puštena u saobraćaj.

Četiri i po godine kasnije izgrađen je i ostatak do Kuršumlije, a sredinom 1930. prvi voz je stigao i u to mesto.

Povodom puštanja u saobraćaj pruge Pločnik - Kuršumlija 6. juna 1930. godine, iz Niša su put Toplice krenula dva specijalna voza. U prvom su se nalazile visoke zvanice, a u drugom su bili članovi kulturnih, sportskih i humanitarnih društava. Oba voza veličanstveno su dočekana u Prokuplju, gde je goste pozdravio komandant Topličkog vojnog okruga general Aćim Todorović.

Video: Započeo da zida na lokalitetu, uništio deo nalazišta, podneta prijava: Nerealna scena na Banjici

(Telegraf.rs)

Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pastorče iz Niš

    2. mart 2023 | 17:48

    Srbija južno od Bubanj Potoka odavno je slepo crevo Beograda. Vojvodini moraju da titraju pa je tamo bolja situacija. Sem ovog kliničkog centra u Nišu nije bilo ni jedne ozbiljne investicije još su nam i aerodrom oteli pa je sada avio kompanije ukidaju linije. Kosovo je srce Srbije a krije se ono što ceo Niš zna da Šiptari odavno uveliko kupuju stanove u Nišu. Od ove pruge Niš-Preševo ništa bolja situacija nije ni prema Zaječaru i Dimitrovgradu. Tuga.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA