Oni rade poziv koji baš mora da se voli. Posvećeni su maksimalno svom poslu, i istrajni u svojim namerama. Važno im je da lete, nekima i nebitno da li helikopterom ili avionom. Čine oko 3 odsto populacije koji imaju gen da se bave ovim poslom. Oni su piloti. Oni su čuvari našeg neba.
To mogu postati ako su završili osnovne akademske studije ili strukovne studije u trajanju od najmanje 4 godine.
Jedan od njih je naš sagovornik Ivan Gnjajić, koji je polaznik kursa za obuku pilota Vojske Srbije. On se prijavio na prvi konkurs koji je Ministarstvo odbrane raspisalo prošle godine, i kako kaže, sebi je to dugovao. Pošto je i sada u toku konkurs Ministarstva odbrane za pilote, na koji se mogu prijaviti i muškarci i devojke, Ivan poručuje svima koji vole letenje i želi da se oprobaju u njemu, da iskoristi ovu priliku, i da pokuša...
- Od malena volim avione i sa mojima sam dolazio na svaki aeromiting, ovaj poziv me je jednostavno uvek privlačio - počinje razgovor za Telegraf.rs Ivan Gnjajić koji je završio finansije.
Kako izgleda jedan dan na obuci
Spremao se za Vojnu akademiju, ali mu razlozi privatne prirode nisu dozvolili da se prijavi.
- Kada mi se prošle godine, nakon svega, ukazala druga šansa, znao sam da treba da pokušam. Dugovao sam toliko sebi i morao sam to da uradim - kaže Ivan dok se srećan maltene šepuri u Lasti, i opisuje nam kako izgleda svaki njegov dan:
- Obuka izgleda tako što, uglavnom, svaki dan imamo po jedan ili dva leta. Najpre, pre leta imamo razigru, to je ponavljanje gradiva sa instruktorom u boksu, nakon toga idemo na izvršnu pripremu gde nam se iznose relevatni podaci za aerodrom, meteo podaci, i razrađujemo neke stvari u slučaju bilo kakvog otkaza. Posle toga se upućujemo na avione, vršimo proveru aviona pre poletanja, i polećemo... U zavisnosti od zadataka koji imamo za taj dan ili odlazimo u zonu i radimo školske krugove, vraćamo se, slećemo, a zatim radimo sa instruktorom svaki put detaljnu analizu, u okviru koje nam ukazuje šta je to što smo dobro odradili, koje su nam greške bile da bismo to ispravili, i odlazimo nazad u učionicu, gde radimo pripremu za sutrašnji let ako je to planirano.
Njegova ljubav prema pilotiranju prevazilazi sve teškoće sa kojima se sreće.
- Sve ovo zahteva jako puno posvećenosti. Ali, ljubav prema pilotiranju prevazilazi sve. Drugačije ne bismo ni mogli ovde da budemo. Jer, ovde smo ceo dan, nekada imamo i letove i predavanja, ovde spavamo u smeštaju, posvećeni smo maksimalno ovome, i istrajni u svojim namerama - priča Ivan, a na pitanje šta mu kažu devojke kada kaže da je pilot, kroz smeh odgovara da i nema vremena za njih:
- Više smo fokusirani da završimo obuku i da dobijemo prvi oficirski čin. Od marta bi i mi trebalo da krenemo da normalno dolazimo na posao, spavamo kod kuće i da imamo više vremena za sebe. Trenutno je situacija takva da smo po ceo dan ovde.
Ako je već tako, pitam ga da li je bar jednog svog drugara nagovorio da se prijavi na konkurs za pilote Vojske koji je u toku, a on poručuje svima koji vole letenje da pokušaju.
- Ovo je baš specifična vrsta posla koja baš mora da se voli, da bi se došlo ovde. Pričao sam sa mnogima. Moja ključna poruka je da ako neko stvarno voli letenje i želi da se oproba u letenju, da svakako dođe i da pokuša. Ima stvarno mnogo privilegija. Leteće na najmodernijim mašinama, letelicama, biće u društvu velikih ljudi koji mnogo znaju, imaju mnogo iskustva, i svi ga maksimalno prenose na nas. Imaće, naravno, i redovna novčana primanja, zdravstveno osiguranje...
Teži da vine u nebesa MiH 29
Kao i većina, i Ivan teži i voleo bi da sedne i vine u nebesa MiG 29.
- Svi bi voleli da dobiju ono što je najmoćnije, svi bismo kad bismo mogli jednog dana da pilotiramo MiG-om 29...Znamo da te neke odluke, pre svega zdravstevne, ne zavise od našeg znanja, našeg truda...Bitno je da se leti, a sa kojim tipom vazduhoplova, to je najmanje bitno - odgovara Ivan na pitanje helikopter ili pilot aviona.
Nastavnik letenja Vojske Srbije kapetan prve klase Viktor Nedeljković pozvao je mlade devojke i mladiće da se prijave na konkurs za pilote, i upoznao nas sa detaljima, odnosno kriterijumi koji kandidati treba da ispune.
- Ovo je druga godina zaredom da je Ministarstvo odbrane raspisalo ovaj konkurs i svi uslovi se nalaze na sajtu Ministarstva, kao i časopisu Odbrana. Ono što bih želeo da istaknem jeste da su opšti uslovi, koji bi kandidati trebalo da ispune, da do kraja ove godine imaju navršenih najviše 27 godina života, kao i da su završili neku od akademskih studija, četvorogodšnjih ili strukovnih studija.
- Selekcija se sprovodi u nekoliko etapa. Momci i devojke, koji se prijavljuju prvo se procenjuju psihički, zatim medicinski, bezbednosno, i kandidati koji prođu ovaj deo se onda upućuju na psihofizičke-medicinske procene za podobnost za pilota. Kandidati koji prođu i ovaj deo, upućuju na selektivnu padobransku obuku kod naših kolega u Niš, u 63. padobransku brigadu gde oni izvršavaju u toku svoje obuke i dva padobranska skoka. Zatim dolaze ovde, kod nas, na Aerodrom "Pukovnik-pilot Milenko Pavlović", gde mi sa njima sprovodimo selektivno letenje u toku kojeg oni nalete nekih 10 sati, a na osnovu kojih mi vršimo ocenu podobnosti za poziv pilota - objašnjava Nedeljković.
Prema njegovim rečima, nije bitno koji fakultet su kandidati završili, važno je da je četvorogodišnji, i da po Bolonji imaju 240 bodova.
Prvi "koraci" na Lasti
A, u toku selektivnog letenja, kandidati lete na avionu Lasta.
- Posle toga, po završenoj kompletnoj obuci i dobijanju letačkog zvanja, oni mogu da lete na svim ostalim vazduhoplovima u zavisnosti od sopstvenih afiniteta, želja i potreba službe - od helikoptera gazela, mi35, Mi 17, Eurokopter H145, naših transportnih aviona...
S obzirom na to da kandidati mogu biti osobe koje već imaju zaposlenje, Ministarstvo odbrane je i na to mislilo.
- To je procedura na kojoj radi Ministarstvo odbrane, i u sklopu toga, naravno, imamo u vidu da su to sve momci i devojke koji najverovatnije imaju neko zaposlenje, tako da se i same selekcije i kursevi realizuju u nekoliko etapa. Gledamo da to ne bude odsustvovanje odjednom i duže, a sva ta kraća odsustvovanja će Ministarstvo odbrane regulisati sa poslodavcem - kaže naš sagovornik.
Na pitanje šta bi mi rekao kada bi trebalo da me ubedi da se prijavim na konkurs, govori:
- Ima više faktora koji utiču na privlačnost ovog poziva. Kao prvo, po završetku kursa oni će odmah dobiti zvanje oficira roda avijacije. Samim tim, ostvaruju benefite koje vuče zaposlenje u Vojsci Srbije. Između ostalog, tu su, naravno, sigurna i stabilna primanja, zatim zdravstveno osiguranje, beneficirani radni staž, čak i mogućnost rešavanja stambenog pitanja. Po završetku kursa oni još rade i letačku obuku koju moraju da završe još nekih godinu dana, i posle toga dobijaju zvanje pilota. E, kada dobiju zvanje pilota, tu dolazi do izražaja njihova tendecija za stalnim usavršavanjem, što im ovaj poziv i omogućava. Mi smo tehnički poziv a to za sobom vuče stalna usavršavanja, stalna obučavanja, letenje na najrazličitijim i najsavremenijim vazduhoplovima.
Ističe da osim ljubavi prema letenju, i prema otadžbini, kod pilota postoji i želja za samoisticanjem, usavršavanjem, kompetetivni duh..
- To sve ovde i imamo. Ovde nam se omogućava da budemo individue koje znaju da rade i funkcionišu u timu.
Konkurs je otvoren do 31. marta 2023. godine, a sve dodatne informacije o uslovima i načinu konkurisanja mogu se dobiti u Komandi Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane u Zemunu (Glavna br.1) ili na brojeve telefona 011/3074-128, 011/3074-008 i 011/3074-027.
Tekst javnog oglasa dostupan je i na OVOM linku.
Postani pilot!
(Telegraf.rs)
Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
💟
Fala bogu kad ste dali nesto lepo da se procita ujutru
Podelite komentar
Žorž Vea011
Naleteces se u vojsci citavih 30 h godisnje …ostatak ces da provedes u kancelariji od 7 h do 3 h popodne u slaganju i pisanju papira umesto nadredjenih !
Podelite komentar
Đura
Bravo junače, ovako će i moj sin ako bog da!
Podelite komentar