ISTRAŽIVALI SMO: Zašto bele "zebre" na putevima postaju krvave? "Ne može pešak da vas iznenadi na pešačkom"
Vidljivi prelazi, pažljivi pešaci i, najvažnije, očekivanje vozača da neki šetač u svakom trenutku može da se nađe na "zebri", ključni su faktori za bezbednost
Vozač, pešak i "zebra" - kritičan je spoj na srpskim putevima, a ne bi smelo tako da bude. Za pet godina na belim štraftama život je izgubilo 105 pešaka, a povređeno je njih 4.500. Zašto se na najosetljivijim tačkama na putu razliva krv? Vozači nemaju nikakav izgovor za nesreće na pešačkim prelazima, a pešaci moraju da nauče da zakon štiti njihovo pravo, ali pisana reč nema moć da fizički zaštiti njihovo telo i život.
Izuzetne su situacije u kojima pešak može zaista da iznenadi vozača na "zebri", kaže za "Telegraf" direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
- U vezi sa pešačkim prelazom imamo trostruki problem. Problem broj jedan je odnos vozača prema pešačkom prelazu. Ne prema pešacima, nego prema pešačkom prelazu. To je mesto na kom je vozač dužan, obavezan da očekuje pojavu pešaka. Ne može pešak da ga iznenadi na pešačkom prelazu, osim pod određenim situacijama, ali to su izuzeci, ako neko istrči na pešački prelaz ili stoji okrenut leđima i iznenada se okrene i potrči na prelaz, što se dešava kod dece. Problem je kad se vozači približe tolikom brzinom da, ako se pojavi pešak, oni ne mogu da se zaustave i onda dolazi do obaranja pešaka - kaže Okanović.
"Pešak je dužan da preko kolovoza i biciklističke staze prelazi pažljivo i najkraćim putem, nakon što se uveri da to može da učini na bezbedan način. Prilikom prelaska preko kolovoza pešak ne sme da upotrebljava mobilni telefon niti da koristi slušalice na ušima", slovo je zakona.
Ali, Okanović kaže da Zakon o bezbednosti saobraćaja odredom o pažnji pešaka poručuje njima, kao učesnicima u saobraćaju, da treba da brinu o sebi. Ukoliko ne brinu, to neće umanjiti odgovornost vozača, ali može biti fatalno.
- Mnogi pešaci doživljavaju pešački prelaz kao teritoriju koja pripada samo njima i kao teritoriju na kojoj su zaštićeni. Oni jesu pravno, ali nisu fizički zaštićeni. Kad pomešaju te dve stvari, onda dolazi do problema. Pešaci su dužni da se uvere da mogu da započnu prelazak kolovoza, a da ne ugroze bezbednost saobraćaja. Pre započinjanja prelaska pešak je obavezan da proveri da li to može da cini bezbedno, što ne umanjujue obavezu vozača da ga propusti. To je zakonska odredba koja treba pešacima da poruči da treba da budu o sebi - kazao je Okanović.
Na primer, vi kao pešak možete da insistirate i odvažno krenete preko "zebre", ali može da se dogodi da je pažnja neodgovornom vozaču na potpuno drugoj strani, da on ne vidi ni vas, ni prelaz, već, možda, samo svoj mobilni telefon.
Postoji, međutim, i treći problem, a to je signalizacija.
Vozači mogu da očekuju pešake na prelazima, ali tek kada uoče da postoji prelaz. Ukoliko je, međutim, "zebra" ishabana, a znak oboren ili rotiran, postoji problem.
Postoji mogućnost da se znak dodatno istakne žutom bojom, postavi posebno osvetljenje i treptači, kao i fizički "usporivači saobraćaja". Ipak, nema tog "ležećeg policajca" koji je jači od savesti vozača.
Vidljivi prelazi, pažljivi pešaci i, najvažnije, očekivanje vozača da neki šetač u svakom trenutku može da se nađe na "zebri", ključni su faktori za bezbednost.
Naravno, očekivanje vozača da pešak može da se nađe na pešačkom prelazu podrazumeva i da će prilagoditi brzinu, tako da u trenutku kada neko zakorači može da uspori ili se zaustavi.
Šta kaže zakon?
"Pešak je dužan da preko kolovoza i biciklističke staze prelazi pažljivo i najkraćim putem, nakon što se uveri da to može da učini na bezbedan način. Prilikom prelaska preko kolovoza pešak ne sme da upotrebljava mobilni telefon niti da koristi slušalice na ušima", deo je člana 96.
Naravno, u slučaju da postoji semafor ili policajac koji reguliše saobraćaj, potrebno je poštovati i znake.
"Na pešačkom prelazu, na kome saobraćaj nije regulisan svetlosnim saobraćajnim znacima ni znacima koje daje policijski službenik, pešak je dužan da se pre stupanja na pešački prelaz, prethodno uveri da može da pređe na bezbedan način, tako da stupanjem na kolovoz ne ugrožava bezbednost saobraćaja", deo je člana 97.
Takođe, pešak mora da koristi prelaz, ili pak prolaz, pasarelu, ukoliko se nalazi na manje od 100 metara od njega.
Obaveza vozača je da, ukoliko nema semafora, ni policajca koji reguliše saobraćaj, "prilagodi brzinu tako da u svakoj situaciji koju vidi ili ima razloga da predvidi može bezbedno da propusti pešaka koji je već stupio ili stupa na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz", stoji u članu 99.
"Vozač koji skreće na bočni put na čijem ulazu ne postoji pešački prelaz dužan je da propusti pešake koji su već stupili ili stupaju na kolovoz", navodi se, takođe, u istom članu.
Ukoliko semafor postoji, vozač je, svakako, dužan da propusti svakog pešaka koji je na svoje "zeleno" krenuo da prelazi ulicu, makar i u poslednjoj sekundi.
"Vozač je dužan da propusti pešaka koji je već stupio na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz dok mu je svetlosnim saobraćajnim znakom ili znakom policijskog službenika prelaz bio dozvoljen", navodi se u članu 99.
Takođe, ukoliko se pešački prelaz nalazi na ulazu na bočni put, "vozač koji skreće na taj put dužan je da skretanje izvrši na bezbedan način i da propusti pešaka koji je već stupio ili stupa na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz, a po potrebi, zaustavi svoje vozilo".
Posebna pažnja posvećena je deci, nemoćnim licima, slepim osobama koje se kreću uz upotrebu belog štapa ili psa vodiča, osobama sa invaliditetom...
Video: Pojačana kontrola saobraćaja: Pešaci u ovom periodu najugroženiji, jednu stvar su u obavezi
Kazne za vozače
Kaznom zatvora od najmanje 15 dana ili novčanom kaznom od 100.000 dinara do 120.000 dinara kazniće se za prekršaj vozač ili lice koje:
- Ne zaustavi vozilo ispred pešačkog prelaza na kome se nalazi najmanje jedan pešak, kada mu je svetlosnim saobraćajnim znakom ili znakom ovlašćenog službenog lica prolaz zabranjen
- Pretiče, odnosno obilazi vozilo koje se zaustavilo, odnosno koje se zaustavlja radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu (što je, inače, veoma opasna situacija).
Novčana kazna u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora u trajanju do 30 dana predviđena je za prekršaj u kome vozač ne staje pred crvenim svetlom na semaforizovanom prelazu, odnosno na prelazu gde saobraćaj reguliše policajac.
Ta kazna je i u slučaju da preseca organizovanu kolonu pešaka koja se kreće po kolovozu.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 20.000 dinara kazniće se za prekršaj vozač koji skreće na bočni put i ne propusti pešaka koji je već stupio ili stupa semaforizovani na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz ili po potrebi ne zaustavi svoje vozilo. To je dužan da uradi čak i ako nema pešačkog prelaza, a u tom slučaju kazna je 5.000 dinara. Ukoliko, međutim, u toj situaciji ne propusti dete mlađe od 12 godina, sledi mu gorenavedena kazna.
Kazna od 10.000 do 20.000 dinara izriče se i vozaču koji ne prilagodi brzinu vozila tako da u svakoj situaciji koju vidi ili ima razloga da predvidi može bezbedno da propusti pešaka koji je već stupio ili stupa na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz.
Predviđeni su i kazneni poeni, kao i zaštitna mera zabrane upravljanja motornim vozilom.
Ono što bi pešaci, takođe, trebalo da znaju, jeste da mogu biti i alkotestirani ukoliko predstavljaju pretnju po bezbednost u saobraćaju. Posebno su visoke kazne za pešake ukoliko sa sobom vode dete mlađe od 12 godina.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara ili kaznom zatvora u trajanju do 30 dana zbog prelaska pešačkog prelaza "na crveno" kazniće se za prekršaj pešak, odnosno biciklista, ukoliko sa sobom vodi, odnosno na vozilu prevozi dete mlađe od 12 godina.
Video: Majka pretrčava ulicu kod Hrama: Nosi dete u naručju, pešački joj pred nosem
(Telegraf.rs)
Video: Adam: Za 20 godina spasilačkog rada, nisam doživeo ovakvu intervenciju
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Una
Vozac sam ali i pesak! Redovno, pesaci prelaze kao muve bez glave kad stignu i gde stignu, iza autobusa, ispred autobusa i slicno, sa slusalicama u usima ili pogledom na telefon. Jos nisam videla da ih neko kaznjava za isto. Zato 20 na sat max kad je autobusko stajaliste, kroz grad i kad je kisa 40. Pre svega jer zelim sebe da zastitim od stresa i ne daj Boze nekog da povredim.
Podelite komentar
😔😔😔
Vozači ne poštuju ni semafor a kamoli pešački prelaz bahatost vozača nema granice.
Podelite komentar
NN
Primer: Rano jutro pada neka sitna kišica, osvetljenost slaba, na ulicama nigde žive duše.... prilazim autom prema pešačkom prelazu koji se od uslova jedva vidi, ispred pešačkog parkiran kombi, ne vozim brzo... kad u jednoj mili sekundi ispred mene lik u crnoj kabanici pretrčava ulicu u punom šprintu.... ko je kriv??? Sva sreća dobar refleks uspem da ukočim i da mu zatrubim, a on meni srednji prst i pokazuje da je na pešačkom.... i da sam ga ubio ja sam kriv??? Ne štitim vozače ali... mislim pešaci, biciklisti, trotinedzije.... pripazite malo na sebe! Nije problem pustiću vas da prođete ali pre toga moram da vas vidim... ne izlećite tek tako, treba prvo da vas vidimo, pa da odreagujemo, pa dok auto stane... Bez obzira šta kaže zakon.
Podelite komentar