Država najveći poslodavac, traži najbolje
Na više od hiljadu slobodnih radnih mesta oglašenih u poslednjih godinu dana, za rad u državnim organima prijavilo se više od četiri hiljade kandidata. Zapošljavanje službenika po osnovu zasluga je od presudnog značaja za obezbeđivanje profesionalnog službeničkog sistema, zasnovanog na kompetencijama i uvođenja modernih alata upravljanja ljudskim resursima u javnoj upravi, tako da nije lako ni odabrati od tolikog broja kandidata.
Pravnici i ekonomisti su najtraženiji profili za državne činovnike. Najviše oglašenih slobodnih radnih mesta bilo je u službi Uprave carina i Poreskoj upravi, a na trećem mestu je Republički geodetski zavod, objašnjava za Telegraf prof. dr Danilo Rončević, direktor Službe za upravljanje kadrovima (SUK) Vlade Republike Srbije.
Upravo ova služba ima taj zadatak da odabere ko će dobiti posao u državnoj administrciji, a ko ne. Pritom, mora da se postara i za to da jedan od osnovnih principa u reformi javne uprave bude njena profesionalizacija i depolitizacija. Ali moraju i da pronađu najbolje načine da dopru do mladih i sposobnih kandidata pa za oglašavanje poslova, pored tradicionalnog načina preko Nacionalne službe za zapošljavanje, koriste i društvene mreže i Vajber zajednice, navodi Rončević.
-Država je uvek najveći poslodavac, svuda u svetu. Kod nas se konkursi za radna mesta oglašavaju svake srede. Mi se trudimo da putem većeg broja komunikacionih kanala oglasimo i privučemo što veći broj kvalitetnih kandidata koji su željni da prikažu svoja znanja, da stave svoje iskustvo u službu države i naprave od nje nešto bolje - kaže direktor SUK.
U unapređenju procesa upravljanja ljudskim resursima u javnoj upravi, veliku podršku u proteklom periodu pružala je Evropska unija, kako putem direktnih grantova iz sredstava IPA fondova, tako i preko inicijative SIGMA i drugih projekata. Od 2014. godine SIGMA je najveći partner Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave (MDULS) u procesima profesionalizacije i depolitizacije uprave. MDULS je, ujedno, i glavni koordinator reforme javne uprave u Srbiji.
Inače, izbor kandidata definisan je Zakonom o državnim službenicima i Uredbom o javnom i internom konkursu koji od 2018. godine propisuju strožu selekciju.
U želji da privuku mlade ljude, na sajtu Službe za upravljanje kadrovima otvoren je Kutak za kandidate u kojem se može pronaći i Kviz znanja. Kako strpljivo pojašnjava prof. dr Danilo Rončević, tu svaki kandidat može da proveri svoje znanje i pokaže koji mu je kapacitet za državnu službu. Od početka godine, u ovoj proveri znanja učestvovalo je 70.000 ljudi.
-Kandidati tu mogu da pronađu veći broj informacija o tome kako izgleda cela procedura. Potrudili smo se da taj postupak objasnimo kroz jednu krivu, na kojoj imamo određene tačke koje objašnjavaju za svaku fazu konkursa šta ona tačno znači, šta podrazumeva, šta taj kandidat može da očekuje kada bude došao ovde kod nas na testiranje. Sve to je opisano na takav način da svakome ko pročita bude jasno - ističe direktor SUK-a.
Privlačenje mladih i obrazovanih ljudi, jedan je od važnih preduslova za reformu javne uprave i zato država već drugu godinu zaredom uz podršku EU organizuje Sajam studentske stručne prakse u javnoj upravi. Na ovom Sajmu koji se održava 9. novembra studenti pet državnih univerziteta biće u prilici da saznaju više o mogućnostima za sticanje prvih radnih iskustava u preko 50 državnih organa koji će na Sajmu ponuditi gotovo 800 mesta za stručnu praksu.
Četiri faze izbora
-Selekcija je postala kompleksnija i podelili smo je na četiri grupe kompetencija i četiri faze. Prve tri su opšte funkcionalne kompetencije, posebne funkcionalne kompetencije, ponašajne kompetencije. Potom sledi jedna mala međufaza u kojoj kandidati moraju da dostave dokumentaciju kojom će dokazati tvrdnju iz prijave koju su predali na samom početku konkursa. Poslednja faza se ogleda u motivacionom razgovoru - objašnjava nam Danilo Rončević, direktor Službe za upravljanje kadrovima Vlade Republike Srbije.
Snažna podrška EU
Evropska unija finansijski je podržala projekat uspostavljanja Nacionalne akademije za javnu upravu kao centralne institucije za stručno usavršavanje u javnoj upravi, a posebno je podržala inicijativu jačanja profesionalnih kapaciteta državnih službenika na najvišim rukovodećim mestima.
Dodatno, EU je glavni donator višegodišnjeg projekta uvođenja funkcije upravljanja ljudskim resursima u jedinicama lokalne samouprave i profesionalizaciju lokalne administracije koji se u dve faze sprovodi još od 2016. godine do danas. Samo za dve faze ovog projekta iz fondova EU je izdvojeno 6 miliona evra. Takođe, sredstvima iz IPA 2019/2020 fonda finansira se projekat uspostavljanja Informacionog sistema za upravljanje ljudskim resursima u državnoj upravi.
Cilj je da se uspostavi komunikacija i vođenje evidencije svih zaposlenih u državnim organima, jedinicama lokalne samouprave i autonomnim pokrajinama čime bi sve državne institucije bile objedinjene pod krovni sistem. To će pomoći da se na najjednostavniji i najefikasniji način vrši uvid i moguća kontrola primanja zarada zaposlenih, lakše razmenjuju dokumenta u cilju jačanja elektronske uprave, sprovode konkursi i premeštaju, prate kompetencije zaposlenih, omogućava stručna usavršavanja državnih službenika itd.
Poziv SUK
-Pozivam sve zainteresovane kandidate koji žele svojoj državi da pomognu i da svoje znanje, veštine, iskustvo stave na raspolaganje državi, da prate sajt Službe, da se priključe Vajber zajednici i da se prijave na jedno od oglašenih radnih mesta - kaže prof. dr Danilo Rončević.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Erak
Baš lepo, biće da ja čitam pogrešne oglase kad nigde nema jedne jedine državne firme da nudi posao.
Podelite komentar
dunja
Ma kako da ne, evo kod moje mame u firmu došla žena iz Bosne prvi posao u životu odmah direktor u jednom od najvećih javnih preduzeća u Beogradu, bez konkursa, samo preko burazerskih veza.
Podelite komentar