U ovom gradu nalazi se jedini muzej hleba u Srbiji: Kopije vekni iz neolita samo su neki od eksponata
Jedini muzej u Srbiji koji prati put zrna pšenice – u privatnom je vlasništvu. Uz 96 obrednih vekni, izložene kopije hleba iz neolita, naćve, lopari, grtala, crepulje, avani, piše mitrovica.info.
O hlebu, najprisutnijoj hrani na svim trpezama sveta, ljudi znaju veoma malo, o njegovom simboličnom značenju u kulturi, religiji, običajima i verovanjima. Hleb prati čoveka od rođenja, kroz život, ali i u obredima i posle smrti.
Da bi njegov nastanak, simboliku i značenje približio drugima, Slobodan Jeremić Jeremija, slikar iz Pećinaca, došao je na ideju da u ovom sremskom mestu, u kojem nema jela bez hleba, osnuje Srpski muzej hleba, u kojem su već 22 godine smeštene zbirke sa oko 2.000 predmeta. Ovo je jedan od retkih privatnih i najposećenijih muzeja sa preko 12.000 posetilaca godišnje.
U jedinom muzeju hleba u Srbiji, sve je drugačije od drugih muzeja. Muzejski eksponati nemaju materijalu vrednost, ali etnografski značaj je nemerljiv. Pored oruđa za obradu zemlje iz Homolja i sa Stare planine, zbirke predmeta za samu pripremu hleba i 96 obrednih vekni, najstariji eksponat je ručna vršalica iz okoline Knjaževca, jedina sačuvana, koja je stigla u Srbiju kao ratna odšteta posle Prvog svetskog rata.
– Pretpostavlja se da datira iz 1920. Na njoj je moralo šestoro ljudi da radi, prvo se odvajalo zrno od klasa i na kraju vezivalo seno u snoplje. Da bih je dobio, dugo godina sam ubeđivao baku, koja ju je donela u miraz, da je trampi za sliku. I konačno kad smo se dogovorili, prvo smo je rasklopili i na konjima jedva spustili sa brda do puta – priseća se Jeremija i kaže da su u tim krajevima stare predmete sačuvali oni koji su teško živeli.
A, kao slikar, putujući po Srbiji, imao je priliku, veli Jeremija, da se bavi i sakupljačko-istraživačkim radom o hlebu. U ideji ga je pratila supruga Biljana, koja je posetiocima i glavni vodič kroz davno prohujalo vreme.
U Muzeju hleba u Pećincima, izloženi predmeti razvrstani su u tri tematske zbirke: etnografsku, arheološku i likovnu. Etnografsku zbirku čine oruđa za obradu zemlje, kao što su ralo, drljača, valjci… Tu je i neolitsko ognjište, naćve, lopari, grtala za pečenje hleba, crepulja za sač, avani za mrvljenje suve paprike… Ali tu se nalaze i četiri kopije hleba iz neolita, sa lokaliteta Donja Branjevina, koji su u obliku zrna žita. Drugi hleb, koji se i danas pravi za Božić, u obliku je pogače, odnosno Sunca, a treći u obliku kifle, kao simbol Meseca.
U arheološkoj zbirci je preistorija, u njoj je oruđe za obradu zemlje, posude za čuvanje žita, a u likovnoj slike iz mnogih seoskih sredina u Srbiji, na kojima je naš domaćin deo prirode i običaja prebacio na platno.
– Koncepcija postavke ima za cilj da pokaže put zrna pšenice od zemlje, preko hleba do neba. I kao slikar sam imao cikluse: zemlja, hleb i nebo – objašnjava Jeremija.
U okviru muzejskog kompleksa je i furuna za pečenje hleba, zvonik posvećen Sv. Nikoli. Značajno je i dvorište muzeja, koje je prava botanička bašta sa biljakama koje je Jeremija donosio iz raznih krajeva naše zemlje.
Ovamo dolaze razne generacije posetilaca. Baba i deda koji su pre podne ne njivi, po podne dođu, plate ulaznicu, da bi videli kako se nekada radilo i živelo.
– Na ovaj način pokušavam da im vratim samopouzdanje i pokažem svoju i njihovu vrednost i vrednost posla kojim se bave. Želimo da preobratimo stid u dostojanstvo, jer je ponos biti seljak – naglašava Jeremija.
U Muzeju je izloženo 96 obrednih hlebova, i oni su najvažniji deo zbirke i razvrstani su po grupama. Mese se za velike praznike, kao što su Božić, Uskrs, slave, rođenja, sahrane, daće… Hleb za orača je u obliku šake, za decu – golupčići, a u onaj za vinogradare stavlja se grožđe, za slavu se mesi hleb u obliku Sunca…
(Telegraf.rs)
Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sunce
Molimo Telegraf da narodu kazu koje je vreme bilo neolit jer to 80 posto ljudi nezna.Inace uz historiska razdoblja se pisu i godine tj periodi pred Isusovo i posle Isusovog rodjenja tj pocetak brojenja godina kod hriscana.
Podelite komentar