Super Pume ubrzo sleću u Srbiju: Sprovodi se nabavka još jednog helikoptera, flota MUP-a u prvih 5 u Evropi

 
 
 ≫ 
  • 14

Komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić, odmah po dolasku iz Francuske, gde je završena obuka pilota i mehaničara za helikopter Super Puma, otkrio je za Telegraf.rs sve tajne ovog vazduhoplova koja će veoma brzo zauzeti svoje mesto u hangaru ove jedinice

Flota Helikopterske jedinice Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) biće bogatija za još jedan tip helikoptera. Radi se o helikopteru Super Puma H215, kompanije Airbus, koji je prošle nedelje i zvanično prikazan u Marinjanu, pored Marseja.

Upravo ta Super Puma, u Srbiju će stići ubrzo a za njom i druga dva vazduhoplova kaže u intervjuu za Telegraf.rs komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić, koji je još prošle godine za naš portal najavio ovogodišnji dolazak ovog helikoptera.  

Otkriva nam i da se trenutno sprovodi nabavka helikoptera kamov k32, ruskog proizvođača, koji će biti namenjen isključivo za gašenje šumskih požara, kao i da se privodi kraju novi hangar Helikopterske jedinice u Surčinu, koji će biti spreman za doček druge i treće Super Pume.

  • Kakve su karakteristike tog helikoptera i po čemu se on razlikuje od drugih tipova helikoptera koji su već u vašoj floti?

Ono što je osnovno po čemu se Super Puma razlikuje od ostalih helikoptera koji čine našu flotu, jeste njegova nosivost i sama kategorija helikoptera kojoj pripada. To je težak helikopter, maksimalne nosivosti 8.600 kilograma, to je ono što je za nas najbitnije a što prevazilazi sve dosadašnje kapacitete koje su helikopteri naše flote imali. Najveći kapacitet do sada je imao helikopter Agusta Bell 212, tako da se dolaskom Super Pume praktično zanavlja i modernizuje flota. Idemo jedan korak napred, korak dalje, samim tim što povećavamo operativne mogućnosti i same jedinice i našeg ministarstva.

  • Vi ste maltene iz Francuske došli u naš studio, vratili ste se prošle nedelje, tamo je bila obuka pilota za Super Pumu. Koliko je pilota Helikopterske jedinice MUP-a prošlo obuku?

Tako je. Prošle nedelje se završila obuka za Super Pumu, ali za drugu grupu pilota. Ono što ću izdvojiti jeste da su vazduhoplovni mehaničari već završili obuku za pomenuti tip helikoptera, i oni su se vratili sredinom marta ove godine. Nastavak je bio obuka letačkog odnosno pilotskog kadra, tako da se sama obuka sastojala iz dva dela. Inače, nije praksa da se sama letačka obuka deli na dva dela, međutim, zbog organizacije rada u kompaniji Airbus, prvi put je bilo ponuđeno da teorijska obuka i simulator letenja budu razdvojeni od letačkog dela obuke. Međutim, to nije značajno uticalo, niti remetilo obuku a ni sam dolazak pomenutih mašina.

  • Već ste deo toga pomenuli ali za koje će sve zadatke služiti Super Puma?

Kao što sam i spomenuo a po čemu se izdvaja Super Puma u odnosu na postojeće helikoptere iz sastava naše flote, jeste maksimalna nosivost koja je skoro 9 tona. Ono što je za nas najbitnije i najznačajnije jeste da kapacitet ljudi koji može da se transportuje tim helikopterom je 22 čoveka plus posada, što značajno unapređuje dosadašnje mogućnosti. Takođe, podvesno vedro je 4,5 tone, što opet značajno prevazilazi dosadašnjih 1,3 tone, i omogućava nam da budemo efikasniji tokom gašenja šumskih požara.

  • Da li još neka zemlja u našem okruženju može da se ponosi flotom helikoptera kakva je  vaša?

Kada govorimo o floti Helikopterske jedinice određenih zemalja moramo pojasniti da imamo helikoptere Helikopterske jedinice iz sastava Ministarstva unutrašnjih poslova odnosno policije, i helikoptere koji potpadaju pod vojsku odnosno pod oružanim snagama. Kada govorimo o našoj Helikopterskoj jedinici, ona daleko prevazilazi, ne samo jedinice okolnih država na Balkanu, već se svrstava, ja slobodno ću reći među 5 najopremljenijih jedinica u Evropi. Zašto vam to govorim? Trenutno samo Savezna policija Nemačke, u svojoj floti ima helikoptere tipa Airbus H145 i helikopter H215 odnosno Super Pumu. Naravno, zemlje u okruženju koriste Super Pumu ali one se nalaze u sastavu oružanih snaga, to su Mađarska, Rumunija, Bugarska, Grčka...

  • Da li je u planu nabavka još nekih tipova helikoptera?

Trenutno je u planu, odnosno sprovodi se nabavka helikoptera kamov k32, ruskog proizvođača, koji će biti namenjen isključivo za gašenje šumskih požara. I, naravno, sa aspekta moje nadležnosti i odgovornosti, ja se nadam da će proces modernizacije flote biti zaokružen smenom najlakših helikoptera, jednomotoronih, koje mi koristimo, a to su Gazela i Bell 206, dolaskom nekog novog možda Airbusa ili nekog drugog proizvođača.

  • Kada će biti završen novi hangar koji je u izgradnji?

Vizijom odnosno razvojem helikopterske jedinice uočeno je da postojeći prostor kojim raspolažemo neće biti dovoljan za smeštaj svih helikoptera iz sastava flote, tako da smo još pre par godina usmerili zahtev za kapitalni projekat za igradnju novog hangara. On se ovog trenutka privodi kraju, tako da će biti spreman za doček druge i treće Super Pume.

  • Ulazimo u jul, mesec kada bukte šumski požari. Prošle godine ste ih gasili u Srbiji, Severnoj Makedoniji, na Eviji u Grčkoj. Nadamo se da ove godine neće biti tako ali kako se piloti Helikopterske jedinice spremaju za izvođenje tih zadataka?

Naravno, objasnili ste. Nemamo mi svake godine opasnost od velikih šumskih požara. U toku moje dosadašnje karijere požari jačeg intenziteta su se periodično pojavljivali. Inače, naša dužnost i obaveza je da budemo spremni za izvršavanje svih letačkih operacija i zadataka tako da ne možemo planirati da jedne godine vršimo jednu obuku, pa da budemo u trenaži tri godine, nego svake godine sprovodimo obuku. Ne samo piloti. Kada govorimo o posadama jako je bitno pomenuti i mehaničare. Jer, sam helikopter čini posada, nju čine ili jedan ili dva pilota i vazduholovni mehaničar. Taj vazduhoplovni mehaničar je, u stvari, osoba zadužena za bezbednost izvršenja zadataka, u slučaju gašenja požara to je osoba koja upravlja vedrom, odnosno, kada kažem upravlja, on kontroliše otvaranje i zatvaranje vedra, tako da je jako bitna karika u celom sistemu. Svake godine piloti i mehaničari sprovode obuku pred početak sezone, bilo da se radi sa upotrebom protivpožarnog vedra, ili upotrebom bočne dizalice, ili neke druge opreme koja je ugrađena u helikopter.

  • Imate li dovoljno tehničara i pilota. U martu je raspisan konkurs za pilote Helikopterske jedinice, kakav je bio odaziv i da li je bilo žena?

Na konkurs su se javile i devojke i mladići. U toku je njihova selekcija. Jedan od gorućih problema u svetu, a koji ne zaobilazi ni Republiku Srbiju, jeste manjak kadrova, kada govorimo o mojoj profesiji i manjak pilotskog kadra, i vazduhoplovno tehničkog kadra. Samo ću napomenuti i da se mnoge ekonomski jake države susreću sa istim problemom. Recimo Nemačka ima veliki problem ne samo sa brojem pilota nego i sa motivacijom mlađe populacije za taj poziv. Obuka samog pilota je jako skup proces, a zahteva i ozbiljno vreme. Koliko god da ste ekonomski jaki i da imate novca, ne možete skratiti vreme koje je potrebno za sticanje određenog iskustva jer, na kraju krajeva, vama treba posada koja je sposobna da bezbedno i efikasno izvršava sve letačke operacije. A prosečan pilot sa prosečnim iskustvom košta svaku državu otprilike između 3 i 5 miliona evra.

  • Koliko prosečan pilot ima godina?

Ako me pitate u mojoj jedinici, prosek godina je 42.

  • Kako je to u drugim zemljama?

Navešću vam primer, to su najnovije informacije, pošto imamo jako dobru povezanost sa ljudima iz Airbusa, samim tim i sa pilotima, jer smo dosta vremena proveli, ne samo sa nemačkim konzorcijumom Airbusa, gde smo bili upućeni na obuku za H145, već i sada u Marinjanu za obuku za Super Pumu. Najmlađi pilot u Airbus-u, ali sad govorimo o test pilotima, probnim, ima 51 godinu. Suočavaju se sa velikim problemom jer imaju veliki gap između iskustva potrebnog da se izvode takve vrste operacija odnosno letenja, i pilota koji se nalaze na tržištu rada.

  • Kako rešiti taj problem kod nas odnosno motivisati mlade ljude da budu piloti?

Najbitnije je uspostaviti konekciju sa mladim ljudima, dati im najnephodnije informacije da bi shvatili suštinu pilotskog poziva. Na kraju, ovaj poziv, a to često puta i spomenem kada me neko pita, mora da se voli. Morate da imate strast prema letenju. Bez te strasti, bez te ljubavi prema avijaciji, prema vazduhoplovstvu, vi ne možete ni da budete uspešan pilot.

  • Nedavno ste dobili Orden Belog anđela a sve zato što je Helikopterska jedinica prošle godine pomagala u postavljaju krsta na brdu Titerovac, za potrebe Eparhije Mileševske. Kakav vam podstrek daje taj orden?

Za mene je još bitniji orden koji smo dobili 2020. godine, kada smo odlikovani kao Jedinica. Taj posao koji smo sproveli u delo, ta energija, ta želja da se pomogne Eparhiji Mileševskoj je rezultat timskog truda. Mi smo odlikovani kao jedinica. Naravno, jako sam ponosan što sam odlikovan ove godine, ali mogu vam reći da nekako osećam veće zadovoljstvo i veću sreću zato što je prepoznat timski rad moje jedinice, mojih ljudi, jer je rezultat tog rada napor i sloga jedne grupe ljudi.

A, zadatak nije bio nimalo lak. Na brdu Titerovac postojala je konstrukcija za temelj na kojem će biti jednog dana postavljen krst. Taj temelj je bio dimenzije 3 metra sa 4 metra, ali na 1.000 metara nadmorske visine, gde prosto nije bilo moguće doterati sav građevinski materijal neophodan da se izvrši betoniranje tog postolja. Nakon analize i proračuna mog tima došli smo do zaključka da smo u mogućnosti to da uradimo sa dva helikoptera a bilo je potrebno preneti 62 tone betona. Da zanemarimo uslove u kojima se sprovodilo letenje. Bio je letnji period, mesec avgust, velika nadmorska visina, visoke temperature, dakle, svi oni faktori koji nepovoljno utiču na performanse helikoptera su bili prisutni plus velika tehnika i umeće samih pilota. A, postavljati teret na dimenzijama 3 sa 4 metara, to je kao da na metar visine postavljate parče drveta, ali na prostor od 3 sa 4 milimetara. Tako da, srećan sam što sam dobio orden ali više od toga srećan sam zbog ordena koji je dobila moja jedinica.

  • Pretpostavljam da jedva čekate 8. jul kada će biti prikazana emisija koju je Ber Grils snimao u Srbiji, a u tim avanturama koje je on izvodio u našoj zemlji lično vi ste mu pomogli. Možete da nam otkrijete šta ćemo mi to videti a što nismo uspeli da saznamo do sada?

Imao sam priliku pre jedno desetak dana da vidim verziju trejlera koji je objavljen na Netflixu. Tada su mi ljudi  iz produkcijske kuće, koja se bavila snimanjem te emisije sa Ber Grilsom na prostoru Stare planine, rekli da će premijera biti 8. jula. Ono što ste imali priliku da vidite u samom trejleru, jeste, tu su i vukovi i medved, međutim mislim da ima kadrova koji zalužuju divljenje. Ono to je meni ostalo kao utisak jeste da je čovek jako spreman na saradnju, naravno, nakon analize njegovog tima za bezbednost, jako je odmeren čovek, svestan i svog mesta i zadataka. Ne promoviše on samo svoje veštine i veštine preživljavanja u prirodi, ono što je bitno, on je promovisao našu Srbiju, odnosno lepote sa kojima naša zemlja raspolaže, i jedva čekam da vidim te kadrove koji su snimljeni iz helikoptera i kadrove u kojima se nalazi naš helikopter.

Video: Helikopterska jedinica MUP-u brzo dobija 3 helikoptera Super Puma

(Telegraf.rs)

Video: Vuk Vidor za Telegraf.rs o uzbudljivoj izložbi koja nas očekuje u Comtrade-u

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Zeljko

    2. jul 2022 | 21:53

    a narod gladuje.....!!!

  • tadić

    2. jul 2022 | 21:35

    Pozdrav za komandanta Nedića od drugara iz razreda , 24 klasa VoGi .

  • dejan

    2. jul 2022 | 21:30

    sta zapravo mi imamo od ovoga .... zar je toliko kriminala kod nas ... mozemo li jednu inovaciju preskociti stedeci za onu narednu ....

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA