Sezona je motocikala, užasna je statistika. Ove sezone stradalo 13 osoba, a da li mora sve da bude tako crno?
Sezona motociklista na putevima počela je pre par meseci sa dolaskom lepog vremena, a sada, tokom leta i putovanja, je u punom jeku. Nažalost, strane crne hronike ispunjene su vestima o nastradalim motociklistima, pa se vozačima dvotočkaša savetuje da budu naročito oprezni.
Jedna u nizu nedavnih nesreća odnela je život mlade I.P. (28), koja je preminula usled zadobijenih povreda u saobraćajnoj nesreći koja se desila u Nišu. Motocikl na kojem se nalazila kretao se velikom brzinom i udario u automobil "reno senik".
Teške povrede zadobili su i muškarac i žena na Petrovaradinu. Prema nezvaničnim informacijama, oboje su bili na motociklu, a od siline pada oboma su stradali donji ekstremiteti.
Istog dana preminuo je i motociklista koji je povređen kada se sudario sa putničkim automobilom. Njemu je, navodno, prilikom sudara pukla zaštitna kaciga, i dobio je povrede koje su bile fatalne.
Ko je u ovakvim situacijama kriv, teško je tvrditi, ali se mere opreza savetuju svim učesnicima u saobraćaju. Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić za Telegraf.rs navodi da je ove godine, od početka sezone, poginulo 13 vozača motocikala, tri vozača mopeda, jedan vozač kvada i jedan putnik na motociklu.
- To je negde i očekivano jer je to najtopliji period i ljudi tada najčešće i voze motocikle. Najveći broj nesreća nastaje između vozača automobila i motocikla, nekih 60 odsto nezgoda, a najčešće greška vozača automobila je nenajavljena promena pravca. Vrlo često se dešava u gradu da ljudi bez signalizacije naglo promene smer misleći da se neka saobraćajna traka pored njih brže kreće.
Tada najčešće ne pogledaju ni ogledala, motociklista je zbog manjeg gabarita teže uočljiv i tada se dešava da vozači automobila preseku putanju motociklisti. Čak ne mora doći do kontakta između automobila i motocikla, motociklista može tada pasti. Takođe, neverovatan je broj vozača koji koriste mobilni telefon tokom vožnje.
Podsetiću da je to najbolje sredstvo da odvučete sebi pažnju, dok kucate poruke, gledate Instagram, Viber i drugo. Pažnja vam je usmerena na to, a situacija oko vas se veoma brzo menja. Dakle, kazne za korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje bi trebalo da se drastično povećaju. To je jedini način da ljudi shvate koliko je to opasno. Recimo, dok otključate i pogledate telefon treba vam najmanje četiri do pet sekundi. U jednoj sekundi prelazite oko 15 metara, za pet sekundi to je 75 metara - kazao je Vladimir.
Pored toga, dešava se i da nedovoljno znanje motociklista bude poguban po njih.
- Što se tiče motociklista, postoji grupacija koja pravi opasne propuste sa brzinom. Tada rizici da će motociklista nastradati ekstremno rastu, čak do 50 puta. Tu su i nenajavljena provlačenja motociklista između automobila, posebno kada se kolona automobila kreće. Tada vozači ne očekuju motociklistu, može ih uplašiti jak zvuk motocikla, iznenadno pojavljivanje sa leve strane vozača i tada može nastati manevar za koji niko ne bi želeo da se dogodi. Podsećam da je za moticikliste izuzetno važna kompletna zaštitna oprema.
Sama kaciga vas neće spasiti jer su najpovrđeniji delovi tela u nesrećama noge, zato nikako ne treba sedati na vozilo samo u šorcu i majici. Ko ne veruje, može se uveriti u Urgentnom centru kako izgledaju politraumatske povrede vozača koji kliza 10 ili 15 metara po adfaltu od 50 stepeni - kaže Jevtić za naš portal.
Sledeća važna stvar, napominje, je ulaganje vozača u svoje znanje.
- Vozači koji su tek položili moraju steći rutinske refleskne reakcije za izbegavanje opasnosti koja je vrlo izvesna na motociklu. Čak 15 puta je veći rizik da učestvujete u opasnoj situaciji po pređenom kilometru u odnosu na automobil.
Motociklista na srpskim drumovima je sve više, a pogrešno se smatra da ih mahom ima isključivo među mladima.
- Pomera se granica i nisu samo mladi ti koji voze motocikle, već je to i iznad 40 godina. Gužve u gradu su jako velike i ljudi vide motocikl kao dobro rešenje. I jeste, ali ako se ponašate u skladu sa pravilima. Procedure za motocikl su vrlo jasne, ako nešto izostavite od toga može vas koštati glave. Drugo, motocikl je dobro i psihološko rešenje. Putovanje motociklom veoma pozitivno utiče na psihičko stanje vozača, da se vratite dobro raspoloženi i odmorni. Veliko je povećanje broja motocikala, uglavnom služe za putovanja i rešavanje problema gradskih gužvi - navodi Jevtić, dodajući da se motociklisti sve češće otiskuju na duga putovanja, gde posebno treba biti oprezan:
- Pred put je najvažnija psihička priprema. Morate da shvatite da idete na put. To znači da mobilni telefon morate da svedete na minimum, da imate kompletnu opremu za sve uslove, tehnički ispravan motocikl. Pažljivo birajte grupu sa kojom putujete, jer se može desiti ako nekog ne poznajete da to bude neprijatno putovanje. Pravite češće pauze, nije poenta stići što pre, nego je poenta da uživate u tom putu. Dobro se hidrirajte kad su velike vrućine i, naravno, poštujte ograničenja.
Kvadovi sve popularniji
U poslednje vreme, vožnja kvadova postala je veoma popularna, pa se mogu videti na "divljim" terenima, ali i u samim gradovima. Ipak, postavlja se pitanje, koliko su ovi četvorotočkaši bezbedni?
- U načelu, nemam ništa protiv kvadova. Nakon određenog vremena se pojavljuje nešto novo. Ipak, podsećam da je reč o ekstremno rizičnom vozilu. Vozači ga neretko koriste za zabavu, povuče ih adrenalin i kada se desi nezgodna situacija, dođe do teških politraumatskih povreda. Dakle, samo oprezno, nemojte da vas vuče adrenalin, dobro se edukujte o tom vozili, proverite svoje vozačke veštine jer nema nikave veze sa automobilom i motociklom. Kvad ima neku svoju ciklistiku i načine kako se njime bezbedno upravlja, posebno kod zahtevnih terena - kaže Jevtić i savetujete:
- Šta god da vozite, nemojte mislite da sve zante. Idite korak po korak i pažljivo sa odabirom snage vozila i sve će biti u redu.
Video: Motorom se zakucali u renoa, žena preletela preko auta: Dvoje teško povređeni u sudaru u Nišu
(Telegraf.rs)
Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bajker
Mora izgleda.Kada divljaju,obilaze sa desne strane vozila,provlace se izmedju vozila.. da voze po propisu,ni jedan ne bi poginuo.
Podelite komentar
Darija
Naravno da ne mora da bude ovako, ali motori se kod nas kupuju uglavnom zbog divljanja (izvinjavam se normalnim vozačima). Sad na auto-putu Miloš Veliki, toliko nas je jedan motorista provocirao, presecao put, obilazio sa svih strana, pa nas pusti da prođemo pa opet preticanje sa leve pa sa desne strane, razmišljala sam da stanemo i sačekamo da luđak prođe. Srećom po nas počeo je da jurca za drugim autom. Ljudi, bežite od motora, pustite ih da prođu, ubijete čoveka ne svojom krivicom pa robijate zbog budale.
Podelite komentar
Naj
Kazu da je velika razlika izmedju bajkera i vozsca motora.To ne znam.Ali kada vidim vozilo na dva tocka znam da je tempirana bomba!Cak i biciklo.
Podelite komentar